Zwolle/Gronau – Werken in de Duitse kinderopvang biedt perspectief. Daarom heeft de opleiding Kinderopvang van Landstede contact gezocht met Duitse collega’s. Het wederzijdse enthousiasme was groot. Afgelopen week is een nieuwe stap gezet op weg naar een constructieve samenwerking. Leidinggevende Marjan Ouwejan kreeg samen met een groep studenten een ‘Schnuppertag’, een soort snuffelstage bij ‘Kita’s’-kinderopvang- en Gronau en omstreken.
Waar in Nederland de vraag naar kinderopvang afneemt door de economische crisis in combinatie met de stijgende kosten, is bij ons om de hoek in Duitsland juist een grotere behoefte aan gekwalificeerde medewerkers. Sinds augustus vorig jaar heeft een Duits kind namelijk tot drie jaar recht op een plek in de crèche. Kinderopvangorganisaties zijn naarstig op zoek naar gekwalificeerde medewerkers die de ontstane arbeidsplaatsen kunnen opvangen. Ze maken graag gebruik van de kennis, expertise en studenten van Landstede Kinderopvang. Afgelopen woensdag gaf bedrijfsleidster Claudia Brinkmöller van negentien kinderdaginstellingen in West-Münsterland haar Nederlandse collega en de studenten de gelegenheid om eens rond te ‘Schnuppern’ in acht verschillende ‘Kindertagesstätte’, ofwel ‘Kita’s’.
‘Er zijn veel verschillen tussen Nederlandse en Duitse kinderopvang’, vertelt Marjan. ‘De studenten waren onder andere onder de indruk van de rustige sfeer. Ook hebben ze belangstellend de kiesborden bekeken. Daarop geven de kinderen zelf aan wat ze willen doen: ze plakken hun foto op het plaatje van de plek waar ze naar toe willen, zoals de tuin of de creatieve ruimte. Ze kunnen ook naar de bewegingsruimte, daar wordt zeer veel aandacht aan besteed. Doordat ze zelf voor de plek hebben gekozen, zijn ze zeer gemotiveerd. In Nederland worden de kinderen veel meer bezig gehouden. Verder viel het op dat in Duitsland geen kleine baby’s worden opgevangen, en dat de kinderen meer dagen per week komen. Al met al was het een zeer leerzame snuffelstage.’ De studenten maken een reflectie-opdracht van de dag: ze schrijven een verslag, beantwoorden vragen over pedagogische benadering, het personeel, de materialen, de dagindeling, de verschillen tussen Duitse en Nederlandse kinderopvang en wat ze geleerd hebben bijvoorbeeld. Daarnaast geven ze aan of ze stage zouden willen lopen in Duitsland en of ze er zouden willen werken. ‘De uitwisseling is ook in Duitsland spraakmakend’, vertelt Marjan. ‘Er waren mensen van de geschreven pers aanwezig en er werd ook gefilmd door de internetzender www.vois-premium.de.’
Landstede vindt internationalisering waardevol en bevordert stages in het buitenland. Zo kunnen de studenten van deze opleiding ook werkervaring opdoen in bijvoorbeeld Gent, Bristol, Ierland of op Curaçao. Voor werken in Duitsland als pedagogisch medewerker zou in principe een MBO opleiding Niveau 4; Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker, voldoende zijn. Wie echter in Duitsland wil gaan werken moet dit diploma laten erkennen. Landstede gaat een duidelijk overzicht maken van het gevolgde onderwijs plus de stages, zodat de status van de opleiding en de kwalificaties van de studenten inzichtelijker zijn voor de betreffende autoriteiten. Zo wordt het eenvoudiger om een erkenning, een ‘Anerkennung’ te verkrijgen. Euregio heeft hierbij een adviserende en bemiddelende rol. Op deze manier wordt de kans voor een baan bij de oosterburen een stuk groter. Een opsteker voor de studenten Kinderopvang!