Zwolle – De voorstelling Amadeus M, de samenwerking van Musica Michaelis en The Young ones, was een groot succes en een enorm visueel spektakel.
De toeschouwers genoten zeer van de voorstelling en het prima acteerwerk dat de spelers lieten zien. Al met al was de show prima geslaagd.
Meer foto’s na de lees verder…
Het zal niet lang duren en er komt een ‘meldpunt misbruik veren’, of doet GL dit een van haar paradepaardjes (kunst) niet aan?
wat een zielige reactie >:(
Ik zie alleen maar wat nare mensen met lelijke kleren aan..
Een voorstelling als deze kun je nooit helemaal in foto’s vangen.
Ik vond het in ieder geval een hele mooie voorstelling.
Zeker als je bedenkt dat het voor het overgrote deel jonge amateurs zijn.
ZWOLLE /RECENSIE – Hij verdrinkt in het heelal. “En er zijn nog biljoenen sterrenstelsels”, verzucht de grote componist Amadeus M met een enorme fles champagne in zijn hand. “Wij zijn niet meer dan een amoebe.”
De roem neemt bezit van hem en Amadeus raakt verstrikt in zijn eigen hersenschimmen. The Young Ones, 45 Overijsselse jongeren in de regie van Jeroen Kriek, hebben weer een bijzonder sterk spektakelstuk gemaakt. Deze muziektheatervoorstelling, over de verpletterende kracht van uitzonderlijk talent, overtreft visueel alle verwachtingen. De stapelgekke Wolfgang Amadeus, een dynamische popsterrol van professioneel acteur Thomas Hengeveld, draagt de indrukwekkende massasc?nes. Het volk dat hem adoreert en verguist, de vrouwen met torenhoge kerstboompruiken, de jonge brave koorknapen, de hofdames op flitsende segways en de vele kleine Antonio Salieri’s die hem vlak voor zijn dood opjagen het Requiem af te maken. Twee grote filmschermen tonen fraaie psychedelische beelden waarin Mozart zichzelf verliest in een groot bed op het strand. Er is een verwijzing naar The Voice wanneer keizer Jozef en zijn hofhouding hun ruggen keren naar degenen die auditeren. Leden van het Zwolse orkest Musica Michaelis begeleiden het verhaal dienstbaar en geheel in 18e eeuwse stijl.
Dit is het gedroomde circus van Jeroen Bosch dat hier aan de toeschouwers voorbij trekt. Adembenemend zijn de massale optochten zoals een macabere dans van de dood en het vertraagde, licht obscene gemaskerde Venetiaanse bal. “Mensen willen mijn muziek horen om de zinloosheid te vergeten maar ik kan niet meer”, zegt Wolfgang verbitterd.
In Amadeus M. stijgen alle spelers boven zichzelf uit. Als het muzikale wonderkind mag Hengeveld dan de show stelen, bij The Young Ones is iedereen een ster. Daarom staan de acteursnamen altijd op één lijn achter elkaar op het promotiemateriaal. Van klein tot groot maken deze jongeren deel uit van een fantastisch theatraal geheel.