Zwolle – Van 21 tot 31 januari zijn in Nederland de Nationale Voorleesdagen. Twee MBO-opleidingen bij Landstede aan de Fuchsiastraat in Zwolle haken komende week aan door voor te lezen aan kinderen uit de omgeving.
Op vrijdag 30 januari organiseren zij op de school een voorlees- en activiteitenhappening voor kinderen van de peuterspeelzaal, de basisschool en de kinderen van Landstede Kinderopvang. Uit een, door bibliothecarissen samengestelde Prentenboek Top Tien is het boek “Boer Boris gaat naar zee” door Ted van Lieshout en Philip Hopman gekozen tot Prentenboek van het jaar. Door het hele land zijn allerlei activiteiten georganiseerd; er zijn voorleesontbijten; vaak met medewerking van bekende Nederlanders- als bijvoorbeeld burgemeesters en wethouders. Ook zijn er zijn vertelvoorstellingen, workshops, bijeenkomsten over voorlezen met gebaren, theatervoorstellingen, bijeenkomsten met muziek, voorleespicknicks,- lunches en nog veel meer.
In de klas
Voorlezen is erg belangrijk. Het is een gezellig en rustgevend moment samen, maar het is ook heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Al vanaf de leeftijd van 3 maanden kan er begonnen worden met voorlezen. Het prikkelt de fantasie en vergroot de woordenschat. Voorlezen stimuleert de taal- en spraakontwikkeling en sociaal-emotionele vaardigheden. Het oefent tevens de luistervaardigheid en concentratievermogen. Kinderen maken zo ook op een plezierige en veilige manier kennis met de wereld. De opleidingen Kinderopvang en Onderwijsassistent van Landstede erkennen dit belang volledig en besteden in de klas veel aandacht aan voorlezen in het onderwijsprogramma in vakken als Taalstimulering, VVE (voor- en vroegschoolse educatie), Interactief voorlezen, Taalverwerving en Activiteitenkoffer.
Kinderhappening
Op vrijdag 30 januari wordt er bij deze opleidingen, in het kader van de Nationale Voorleesdagen, een grote happening voor kinderen uit de omgeving van de school georganiseerd. Kinderen van de peuterspeelzaal, de basisschool en de kinderen van Landstede Kinderopvang komen ’s ochtends naar het schoolgebouw aan de Fuchsiastraat en worden voorgelezen. Daarna volgen er allerlei leuke activiteiten die aansluiten bij de Prentenboek Top Tien en het Prentenboek van het jaar onder begeleiding van studenten. Zij zijn er wekenlang mee bezig geweest. Bij het vak Taalstimulering bijvoorbeeld, hebben de studenten geoefend met het interactief voorlezen van de boeken van de Prentenboek Top Tien. Deze boeken worden weer gebruikt bij de activiteiten van het vak Activiteitenkoffer. Er zijn poppenkasten en decors gemaakt en drama-activiteiten geoefend. De studenten wachten de komst van de kinderen met spanning af- ze hebben er zin in!