Kunstwerk bij fietstunnel Leo Majorlaan

Zwolle – Bij de fietstunnel in de Leo Majorlaan in Zwolle, onder de Ceintuurbaan door, wordt deze week het kunstwerk Choreografie van de armoede…En trots van kunstenaar Matthijs Bosman geplaatst.

kunstwerk_leo_majorlaan.jpg

Choreografie van de armoede…En trots past in een reeks kunstwerken in Overijssel die worden gerealiseerd in het kader van het project Canonkunst. In opdracht van het Kunstenlab worden in de provincie Overijssel 15 kunstwerken in de openbare ruimte gerealiseerd. Hierbij is steeds een specifiek onderdeel van de historische canon van Overijssel vertrekpunt voor het betreffende werk. Choreografie van de armoede…En trots is gefinancierd door de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle.

Crisisjaren
Thematisch uitgangspunt voor Choreografie van de armoede…En Trots zijn de crisisjaren uit het begin van de 20e eeuw. Door werkeloosheid en ongekende armoede en overeenkomstig het credo ‘wie niet werkt zal niet eten’, moesten de Zwolse werklozen in de jaren ’30 verplicht deelnemen aan werkverschaffingsprojecten. Voor een loon waar amper een gezin van te voeden was, werkten de arbeiders lange dagen aan het handmatig verzetten van grond. Honderden arbeiders, soms op blote voeten en in koud water, werken zo ook aan de aanleg van de Hortensiastraat en de Leo Majorlaan te Zwolle. Het werk was feitelijk roemloos. Er is niets zichtbaars gebouwd, geen fysieke houvast om te helpen deze periode te herinneren. Het kunstwerk van Matthijs Bosman maakt dit onzichtbare verleden weer zichtbaar.

Passend
Drie kunstenaars hebben ruim een jaar geleden de opdracht gekregen een schetsvoorstel te maken. Het voorstel van Matthijs Bosman is door een speciaal hiervoor samengestelde commissie bestaande uit gemeente Zwolle, kunstcommissie van de gemeente Zwolle, de Zwolse Historische Vereniging en Kunstenlab als meest bijzonder en passend bij de vraag beoordeeld.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

18 gedachten over “Kunstwerk bij fietstunnel Leo Majorlaan”

  1. Jammer dat deze oud Zwollenaren geen donkere huidskleur hebben. Anders stond er een monument tegen slavernij. Nu moeten zij het doen met een stukje gesubsidieerde kunst.

  2. @karell, Wat is de link tussen Zwolle (nog specifieker Leo majorlaan) en slavernij? En waarom zou een monument voor slavernij niet gesubsidieerd hoeven te worden?

  3. Voorop gesteld denk ik dat het heel mooi gaat worden. In de bovenstaande tekst lees ik heel veel maar mis ik de uitleg op deze zin:

    Het kunstwerk van Matthijs Bosman maakt dit onzichtbare verleden weer zichtbaar.

  4. Wat KunstmeteenK zegt, waar is de link?

    Hoe is de verbinding tussen het kunstwerk en de met blote voeten ploeterende hongerige families?

    Nog steeds onzichtbaar voor mij, gevalletje geld-over-de-balk?

  5. Kijkend naar die foto denk ik dat het kunstwerk bij de nieuwe voetgangerstunnel onder de Leo Majorlaan komt, tussen Nooterhof en Park de Wezenlanden. En niet bij de fietstunnel onder de Ceintuurbaan.
    Kan verder niet veel opmaken uit het plaatje. Het kunstwerk lijkt te bestaan uit grondwallen en een kiezelpad. Een korte beschrijving/toelichting zou inderdaad welkom zijn.

  6. Met welke bestemming maak je als gemeente Zwolle meer belastingbetalers blij: dit zoveelse afgrijselijke cultuurproject OF het handhaven van de prullenbakken in de Aa-landen?

  7. Mooi!
    @enikdan…ook de voedselbank, ook kunst en cultuur, ook sport etc. ect.
    De wereld wordt wel erg eenzijdig en saai als we alleen aan “nut en noodzaak” denken.
    Oh ja… ik deed ook mee aan de voedselbankinzameling in december en oh ja ik houd ook van cultuur en oh ja ik ben ook sportvrijwilliger.
    😀

  8. “Bij de fietstunnel in de Leo Majorlaan in Zwolle, onder de Ceintuurbaan door”

    de foto is op een andere plek als deze genoemde locatie;
    dit is de voetgangerstunnel van de Leo Majorlaan van Park Weezenlanden naar de Nooterhof

    als ik de foto goed inschat bestaat de “kunst” uit het aanpassen van het asfalt/pad maar ben zeer benieuwd naar het werkelijke plan

Reacties zijn gesloten.