Zwolle – Afgelopen donderdag was het zover. De tweetalige leerlingen van de Van der Capellen scholengemeenschap uit Zwolle namen deel aan het jaarlijkse Worldschool Event in Almere. Op dit event presenteren scholieren uit het hele land de resultaten van het onderzoek- en ontwerpwerk, dat zij uitvoerden in opdracht van kleine ontwikkelingsorganisaties met projecten in ontwikkelingslanden.
Speciaal voor de tweetalige afdelingen van 5 Havo biedt de Van der Capellen scholengemeenschap de mogelijkheid aan leerlingen om te excelleren op een voor hen niet alledaags gebied. In het kader van hun volledig in het Engels geschreven profielwerkstuk werken de leerlingen aan "echte problemen" om "daadwerkelijk iets op te leveren waar je anderen mee helpt".
Dat een profielwerkstuk of praktische opdracht voor scholieren uitdaging kan bieden bewijst het project Consultancy, Research & Design van Worldschool. Het project biedt scholieren actuele vraagstukken van kleine ontwikkelingsorganisaties die in meer dan twintig ontwikkelingslanden actief zijn. De onderzoeksopdrachten zijn gevarieerd: van businessplan tot technisch ontwerp, van waterzuivering tot gezondheidscampagne. Het gaat altijd om kwesties die voor het dagelijks leven van mensen elders op de wereld van groot belang zijn en waarvoor zij zelf de toegang tot relevante expertise missen.
De creatieve en soms ‘out of the box’ oplossingen die de leerlingen bedenken voor het probleem bieden opdrachtgevers vaak een zeer bruikbare combinatie om in de praktijk toe te passen.
Dat een dergelijk project zeer geschikt is voor de tweetalige Havo leerlingen van de Van der Capellen scholengemeenschap blijkt uit de reactie van J.W. Kalhorn, begeleidend docent en coördinator Worldschool: “Het gevoel van maatschappelijke betrokkenheid in combinatie met de enorme leerervaring van het projectmatig werken is elk jaar weer een unieke belevenis voor onze leerlingen. De kwaliteit van ons TTO onderwijs bewijst zich in de manier waarop onze leerlingen de contacten met hun internationale opdrachtgevers onderhouden. Daarnaast krijgen ze op het jaarlijkse internationale event de mogelijkheid zich op tweetalig gebied te onderscheiden, door in vloeiend Engels hun resultaten aan de opdrachtgevers te presenteren. Dat onze tweetalige 5 Havo leerlingen inhoudelijk en taalkundig menig VWO leerling achter zich laten is iets waar we apetrots op zijn.”
Een leerling in de bus terug naar Zwolle op de vraag wat ze er van vond, reageerde als volgt: “Dit was zoooo vet. Je draagt echt bij aan een probleem in een ontwikkelingsland!”