Moderne Devotie blij met erkenning

Zwolle – De actuele Moderne Devotie Beweging is erg blij met de erkenning van de Moderne Devotie als onderdeel van het DNA Fundament van de stad Zwolle. Een aantal jaren geleden had nog bijna niemand van de Moderne Devotie gehoord. Met het op 16 november 2011 ondertekenen van een overeenkomst om de Moderne Devotie te ondersteunen, heeft burgemeester Henk Jan Meijer samen met collega Andries Heidema van Deventer, een belangrijke aanzet gegeven.

Burgemeester Henk Jan Meijer in mei 2014 bij de presentatie van de promotiefilm over de Moderne Devotie:  “Bij mijn kennismaking en eerste jaren in Zwolle heb ik nooit over de Moderne Devotie gehoord, ik hoorde toen wel veel over de Hanze“. Zwolle is de eerste stad waar de Moderne Devotie formeel erkend is als onderdeel van de identiteit van de stad en waar de Moderne Devotie tevens onderdeel uitmaakt van het Collegeakkoord 2014-2018. Ze kan daarom een voorbeeld zijn voor de andere 132 Moderne Devotie plaatsen in Nederland. De beweging is er immers voor iedereen, wil oordeelvrij zijn en ruimte bieden voor ieders persoonlijke ontwikkeling.

Woordvoerder Mink de Vries Actuele Moderne Devotie beweging “Burgemeester Henk Jan Meijer is onze belangrijkste ambassadeur, hij doet het geweldig, is er echt in gegroeid“. De Moderne Devotie Beweging werkt de laatste jaren al samen met de Zwolse Acht, PEC Zwolle, Ondernemers, Politieke partijen, Zorg- en welzijnsinstellinegen, diverse andere Hanze en Moderne Devotie Steden, en met kunstenaars en cultuurinstellingen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

57 gedachten over “Moderne Devotie blij met erkenning”

  1. Krachten bundelen, lijkt het credo. Begreep dat o.a. het CDA al was benaderd in deze

    Zwolle is de eerste stad waar de Moderne Devotie formeel erkend is als onderdeel van de identiteit van de stad en waar de Moderne Devotie tevens onderdeel uitmaakt van het Collegeakkoord 2014-2018.

    Ze kan daarom een voorbeeld zijn voor de andere 132 Moderne Devotie plaatsen in Nederland. De beweging is er immers voor iedereen, wil oordeelvrij zijn en ruimte bieden voor ieders persoonlijke ontwikkeling.

    In welke context kan “onderdeel uitmaakt van het Collegeakkoord 2014-2018” geplaatst worden?

    Wat maakt een stad

    Moderne Devotie plaats

    ?

    beweging is er immers voor iedereen. En wil ruimte bieden voor ieders persooonlijke ontwikkeling

    Mooi en nobel streven.

    oordeelvrij zijn

    Vind ik een voorwaarde voor een kerkgerelateerd gebeuren. Wiki zegt:

    De Moderne Devotie (Latijn: Devotio Moderna) is een spirituele beweging binnen de middeleeuwse katholieke Kerk die opkwam aan het eind van de 14e eeuw. De beweging ontstond doordat mensen niet tevreden waren met hun situatie door misstanden onder de geestelijkheid en in de kerkelijke leiding. De Moderne Devotie stond voor een vernieuwing van het christelijke gemeenschapsleven en is te zien als een hervormingsbeweging binnen de Kerk en maatschappij. Persoonlijke levensheiliging en praktische levenswijsheid vormden het streven. De initiatiefnemers bestonden uit geestelijken en leken. Ze leefden in gemeenschap van tafel en goederen zonder een formele kloostergelofte af te leggen.

    Zwolle wordt genoemd in de postmoderne versie[/url]

    Wat zijn de verschillen (verbeteringen) tussen Moderne Devotie en Postmoderne Devotie?
    Hoe was het festival in mei?

  2. Laatst had een oud collega van me een rondleiding gehad door Zwolle, nou 7,50 betaalde langs paar gebouwen en en verder niks ….
    Nou ik zou zeggen die rondleidingen moeten beter en interessanter worden…

  3. 4 maand geleden kwam o.a. dit bericht, via het onvolprezen WLZ, tot ons

    De organisatie van de Internationale Hanzedagen, Stichting Thomas a Kempis en de Moderne Devotie Beweging hebben een uitgebreid en inspirerend gesprek gehad over mogelijke samenwerking

    Hoe is dit afgelopen?

    Na een interessante mailwisseling met Mink de Vries begreep ik dat er op alle fronten samenwerking werd/wordt gezocht.
    Het CDA noemde ik even geleden al, maar aan de PvdA was gedacht (waarvan hulde, niet iedereen ziet immers de link tussen het sociale van de PvdA en het Christendom. De geschiedenis bewijst anders

    En hoe bevalt deze samenwerking

    Maandag 18 augustus (2014)starten Landstede Business Boost en de Postmoderne Devotiebeweging een samenwerkingsverband voor in ieder geval een jaar.

    WLZ is ongetwijfeld ook omarmd door de Moderne Devotie, ze hebben hier immers zo veel topic achtergelaten.

  4. De Moderne Devotie is sinds de jaren ’80 vrijwel onafgebroken in de belangstelling geweest met congressen, bundels, aandachtsbijeenkomsten bij het monument bij Bergklooster etc. Het doet was vreemd aan dat er nu gesproken wordt van een ontdekking. Nu te stellen dat een paar jaar geleden niemand van dit fenomeen had gehoord, doet geen recht aan de recente geschiedenis.
    En nu te zeggen dat de Moderne Devotie onderdeel uitmaakt van onze identiteit, vind ik ook een omkering. De Moderne Devotie is gevormd door karakter en identiteit van de regio. Niet andersom.

  5. Bedankt voor de verhelderende verduidelijking. Vind ook dat de CU zich hier op WLZ nogal vereenzelvigt met de Moderne Devotie…of ook dat is misschien andersom. Bij zoeken op “moderne devotie” op deze site…krijg je eerst heel veel. Vervolgens vallen de letters CU nogal op in de topics.

  6. Ik wordt echt moe van de rol van de kerk, de religieuze signatuur en daarmee de politiek-kerkelijk-historische vervlechting in de Zwolse samenleving. Super frustrerend. Maar ja, shit happens…

  7. Hélemaal met je eens Agusi! Heb een tijd geleden gereageerd in de trant van “wat zou Zwolle zich kunnen profileren als stad van gelovige denkers. Had een aantal voorbeelden door de eeuwen heen en nu. Had een aantal voorbeelden. Heb er ook met die Mink over gemaild. Ze hameren toch zo op samenwerking? Waarom dan niet met niet-gelovigen: op samen de stad onder de aandacht te brengen.
    Maar door de allemachtig veel topics…kon ik de reactie zo niet vinden.

    Kijk nog wel eens opnieuw.

  8. Bij Mink moet je niet aankloppen, die heeft van z’n hobby z’n levensmissie gemaakt en is daar behoorlijk succesvol mee:

    de Moderne Devotie als onderdeel van het DNA Fundament van de stad Zwolle

    Ik krijg er gewoon onaangename kriebels van. ’t Is allemaal zo gefabriceerd. Net als wanneer de E.O. ineens met programma’s over seks en drugs kwam. Met lede ogen zie ik aan hoe Zwolle steeds meer en meer geportretteerd wordt als hoofdstad van ‘wij christenen kunnen óók cool en modern zijn’. Wellicht dat ik hiermee veel mensen tegen de schenen schop, maar als geboren en getogen Zwollenaar heb ik er echt moeite mee dat hiermee de identiteit van de stad een bepaalde richting op wordt gedirigeerd. Het is zeker niet míjn identiteit.

    Laat Mink z’n hobby bestieren, laat de burgemeester z’n echte werk doen,
    laat Zwolle het product zijn van ALLE Zwollenaren. Dring je Modern Devote DNA niet op. Dit is 2015, niet 1415.

  9. Zwolle als religieus orthodox bolwerk, ben ik ook niet blij mee.
    De weg naar de winkels opendoen op zondag bijvoorbeeld ook,
    lijkt mij wel helder.
    We moeten van de religie af, tenminste voorzover de religie niet
    achter de voordeur blijft.

  10. Klopt Agusi

    Ik krijg er gewoon onaangename kriebels van. ’t Is allemaal zo gefabriceerd.

    Heb echter wel eens een rondleiding over de verblijfplaatsen etc. van Thomas a Kempis gehad van Mink…dat
    deed hij wel goed hoor. Heb toen nog, heel goedkoop, een aantal briefkaarten met teksten van TaK aangeschaft. Verpakt in levenswijsheden. Dus geen hapklare bijbelteksten!
    Heb er hier al eens eerder wat neergeschreven. Wil ik best nog wel eens doen. In die mailwisseling was hij ook redelijk. Al heb ik wel het idee dat er nooit serieus naar mijn aanbevelingen is gekeken.

    Kan ik me heel goed voorstellen

    maar als geboren en getogen Zwollenaar heb ik er echt moeite mee dat hiermee de identiteit van de stad een bepaalde richting op wordt gedirigeerd. Het is zeker niet míjn identiteit.

    Feit is wel, dat de CU hier enorm groot is. Volgens mij nog nooit zo groot als bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen.
    En het winkel-aanbod hoort volgens mij ook bij de identiteit….dan ‘de zondagsluiting’ ook. Volgens mij leven wij ook in de schil van “de bible-belt”. Toch vind ik die orthodox-Christelijke opmars niet te rijmen met (heb het er van de week al eerder over gehad) de enorme
    hoeveelheid mensen die pakweg 30 jaar geleden nog, 2 zondagen in de week naar de Gereformeerde Bonds-kerken (Broerenkerk, Bethlehemsekerk, Jeruzalemkerk en de Grote Kerk) gingen.
    Anno 2015 lijken al die mensen wel verdampt te zijn 😮

    Gewoon elkaar in de waarde laten, beetje respect voor elkaar, soms zelfs nog wat leren van elkaar, samen lachen, samen huilen, bekvechten met elkaar.
    Zwolle als kleurrijk en multi-culturele stad omarmen en je al helemaal niet druk maken over het wel of niet geloven van een ander. Tenzij de beleving van de wel of niet gelovige je irriteert. Dan heb je natuurlijk het recht daar wat van te zeggen. Maar ook gelovigen kunnen wat van niet-gelovigen leren en andersom.

    Er wordt in het algemeen ook zo belachelijk snel aangenomen dat iemand met bijvoorbeeld een Turks of Marokkaans uiterlijk moslim is…Hoe weet jij dat nou? Misschien is de ontkerkmoskee-ing in hun cultuur wel bijna even groot. En het aantal mensen die de islam gedag heeft gezegd? Ken er wel een paar, in onze mooie stad.

    Idd

    laat Zwolle het product zijn van ALLE Zwollenaren.

    >:(>:(>:( Toch nog maar eens zoeken naar

    Heb een tijd geleden gereageerd in de trant van “wat zou Zwolle zich kunnen profileren als stad van gelovige denkers. Had een aantal voorbeelden door de eeuwen heen en nu. Had een aantal voorbeelden.

  11. Een beetje kletsen is heel leuk, maar de winkel moeten wel open op zondag vind ik. Zolang dat niet geregeld is vanwege religieuze redenen, blijf ik lekker meekletsen 🙂

  12. Mooi dat er weer een topic is waar Hikstad het over zijn favoriete onderwerp (geloof ) kan hebben. Fijn voor hem. Zat er al op te wachten wanneer hij zou reageren. 😮

  13. Weet je waar ik moe van word, is die eeuwige discussie over de koopzondagen en over religie. Laat iedereen lekker geloven als ze dat willen. Geef niet zo af op mensen als ze anders zijn of een ander geloof hebben! De gemeente heeft bepaalde besluiten genomen. Daar hebben we allemaal voor gestemd. Dat zullen we moeten accepteren of je het er nou mee eens bent of niet.

  14. Beste Br.

    Als je een boeiende en leerzame stadsrondleiding wilt, die beter en interessanter is, en bovendien geen 7.50 euro kost, maar geheel GRATIS is, haal dan mijn flyer op bij Info en Gifts op het Grote Kerkplein naast het Zwolse Balletjes huis.
    Dit geld voor iedere belangstellende, Zwollenaar of toerist.

  15. Kopietje van het draadje “Zomeravondontmoetingen op Agnietenberg”

    Bericht door dick, op 8 juni 2015 17:35

    Waarom al die verschillende smaken geloven en vormen van weten; alleen in Zwolle al?
    Wetenschap, Kunst en Religie negeert elkaar gewoon, zelfs in 2015 nog!
    Sterker, de vele (en ook steeds weer nieuwe) religieuze bloedgroepen doen vaak alsof de ander niet bestaat. Of zelfs, oordelend, alsof de ander de verkeerde God aanbidt.

    Buit uit, wat Zwolle (door de jaren heen) heeft voortgebracht aan al dan niet gelovende, denkers en artiesten. Leer samen van de enorme hoeveelheid geproduceerde hersenspinsels die overleden stadgenoten hebben nagelaten. Plaats ze in de tijdsgeest en laat alle mensen die geïnteresseerd zijn (niemand uitsluiten), alleen of in groepsverband,
    aan de slag gaan met de hersenspinsels. Laat ze een manifest maken, e.e.a. bundelen tot een rapport, het geproduceerde als bron van informatie zien, parallelen met bijvoorbeeld eerdere inspiratiebommen in andere steden zoeken.
    Verbanden uitzoeken en ontleden, er een creatieve en of innovatieve blik op werpen. Alles kan en mag…ter meerdere glorie van de grote context ZWOLLE.

    Denk er zelf even de volgende namen bij:

    Inspiratoren:
    – Thomas a Kempis
    – Thorbecke
    – Dichter Potgieter
    – Carolus Clusius. Volgens zijn wiki-pagina slechts met Zwolle verbonden door het college met dezelfde naam. Hij blijft een verschillig, vernieuwend en betrokken gelovend wetenschapper.
    – Waarom heet de Philosofenallee in Zwolle eigenlijk zo? Heeft onze mooie stad wellicht ook een traditie op filosofisch-vlak? Volgens onze gewezen dijkgraaf en senator; vooral een meester-filosoof…sluiten filosofie en religie elkaar helemaal niet uit.
    – Seakle Greijdanus, o.a. hoogleraar aan de Theologische School in Zwolle??s toekomstige fusiestad Kampen. Ook gesticht door de synode van Zwolle. Greijdanus overleed ook in Zwolle.

    * Zijn de (religieuze) denkers van onze tijd lager in te schalen dan genoemde Zwolse personen?
    Zo schieten mij direct een aantal aansprekende personen te binnen Nelleke Beimers, Henk Stoorvogel en Arie van de Veer.
    * Geloof dat bijvoorbeeld Mink de Vries, ook goed werk doet. Typhoon (die ook nog met andere zaken bezig is dan met aanstekelijk zingen) mag wat mij betreft ook gerust worden opgevoerd! Heb eens een groot inspirerend interview met hem gelezen.
    – Er zijn vast ook nog wel (gelovige) Zwolse denkers van andere culturen en religies door de jaren heen, op te sommen.
    Waarom niet samen verder gaan?
    Als (gelovende)denkers een platform vormen van Zwollenaren die creatief, verschilig, soms overtuigd, soms twijfelend en vrij denken.
    Laten we gebruik maken van de (gelovende)denkers. Zolang ze nog in staat zijn hun kennis, ervaring, gedrevenheid en eventuele spirituele bevlogenheid te delen. We hebben immers behoefte aan

    *éénheid; niet aan verdeeldheid.

    Net lijstje is wellicht nog uit te breiden. Maar ik begrijp niet dat men zich schijnbaar concentreert op het opwerpen van “nieuw geloofsgerelateerd groepje” en daarmee de drang naar samenvoeging lijkt te negeren?
    Bovendien kan ik er ook niet tegen dat zoveel kennis en ervaring (in en uit onze mooie stad) diep onder het stof verborgen blijft. Terwijl het proces ‘van inspiratie dansende pennen en veel plezier en gedeelde kennis, kan opleveren.

    Mijn inspiratiebronnen zijn in elk geval de 2 zeer vruchtbare en toegankelijke “Loesje schrijf bijeenkomsten”.

  16. Lezende “Dat zullen we moeten accepteren of je het er nou mee eens bent of niet. “, denk ik welnee zeg. Blijf vooral werken aan een betere wereld. En in de betere wereld past niet dat religie verder gaat dan de voordeur.

  17. Misschien zou ik er goed aan doen toe te lichten wat ik met de voordeur bedoel. Je hebt ’t vast wel eens meegemaakt, de bel gaat, je doet open, er staan wat bleekbekjes op de stoep. “Wij komen u god brengen”, zegt de aanvoerder.

    Je schiet in de lach natuurlijk, maar da’s echt gebeurd!

    Ok, nee dankuwel natuurlijk, tot nooit weer ziens enzo.
    En leg ‘m maar in de schuur als u er echt vanaf moet.
    Deur dicht. Maarnee, de aanvoerder heeft z’n voet tussen
    de deur weten te krijgen.

    Is religie uitventen ook niet een beetje heel erg zielig
    voor religieuse mensen?

  18. Hikstad, dat meem je toch niet écht?

    Hier volgt een dwingende oproep van Hikstad: “Wil elke gelovige vanaf heden zijn/haar religie thuislaten?..Vanzelfsprekend mag u uw sociale, politieke en economische ideologieën voortdurend en zo dicht mogelijk bij u dragen ..dank u!”

  19. Wat ik bedoel; baseer de goede bedoelingen niet op de georganiseerde institutionele religie. Laat die religie vooral thuis.
    En voorzover ik weet heeft de zondagse winkelsluiting ook helemaal niet met het geloof te maken.

  20. Ochja Veldwachter, misschien wel. Maar ik heb ’t niet over de heksenjacht en de inquisitie immers. In de zeer recente geschiedenis, en ook in de huidige actualiteit zijn er meer dan genoeg redenen de wenkbrouwen te fronsen als het over religie gaat.

  21. @Hikstap
    Door het fronzen van je wenkbrauwen krijg je wel letterlijk en figuurlijk een vertekend beeld.
    Volgens mijn bescheiden mening niet erg reëel of opbouwend overigens. 8)

  22. Beste Veldwachter, licht toe. Je bescheiden mening heb ik altijd op prijs gesteld. Over ‘opbouwend’; verwacht van mij geen opbouwende berichten als ’t over religie gaat. Maar wel reëel toch?

  23. @Hikstap
    Dank je, m.i. ook niet reeel, je kunt niet een hele kerk over 1 kam scheren, jij hebt het nu zelfs over georganiseerde institutionele religie en dan geldt m.i. helemaal dat je dat niet over 1 kam kunt scheren, het is nogal een grote en diverse groep, misschien wel meer dan een miljard mensen… 😮

  24. @ Hikstad; En de mensen die niet georganiseerd geloven? Gewoon thuis bijvoorbeeld, op zichzelf en geen behoefte hebben aan bijvoorbeeld een gebedshuis?

    Is “institutionele religie” ook niet gewoon “religie behorend tot een instituut/organisatie?”

    Ben eigenlijk niet van plan me ergens mee te bemoeien, maar je kwam al vrij snel op dit draadje met

    Laat die religie vooral thuis.

    …Hoe stel je je dat voor dan? Als er gepraat wordt over of je maakt iets mee aangaande bijvoorbeeld normen en waarden. Als er een aanspraak op je geweten wordt gemaakt, als er naar je drijfveren, naar je inspiratie wordt gevraagd… Moet je jezelf dan maar gewoon verloochenen en enkel vanuit de ratio reageren/doen?
    Je religie diep wegstoppen?

  25. Interessant punt Veldwachter, zet me aan ’t denken ook. Ik scheer denk ik niet een kerk over 1 kam, maar religie in het algemeen. En ja, dat kan ik natuurlijk wel. Van een afstandje bezien is ’t allemaal 1 pot nat immers.
    En wat betreft de georganiseerde institutionele religie, stop dat vooral weg, help mee dat af te schaffen. Ik denk dat de wereld er beter van zou worden. Beroep je niet op wat de paus zegt, wat de dominee zegt,
    of wat de imam, enzovoort zegt. Verdiep je in alles, en denk zelf na!

  26. @Hikstapsprong
    Zelf nadenken is inderdaad belangrijk, na-praters heb je trouwens in zo’n beetje iedere groep, dat heeft m.i. weinig met religie of een kerk te maken.

  27. @ HikstapSpring, je vindt het toch niet erg dat ik het in dezen helemaal eens ben met Veldwachter 17:19….en dat zijn we lang niet altijd.

    Jouw indruk is dus dat gelovigen “in ermstiger mate kuddedieren zijn”.
    Na bijna een halve eeuw optrekken met gelovigen, komt ik tot hele andere bevindingen.
    Kan natuurlijk ook aan mijn eigen eigenwijze karakter ligggen. Wou schrijven: “Ik zal er eens op letten en het bespreekbaar maken”.

    Maar uh de 1e persoon (moeten dus allemaal gelovigen zijn) aan wie ik dan denk? Hoef ik niet te vragen: is nog eigenwijzer dan mij.

    Mijn vrienden die geloven? Zit geen kuddedier tussen.
    2 maten die NIET geloven….die zijn minstens zo eigengereid als mij…Net als de 5 niet-gelovigen in mijn directe omgeving.

    Conclusie: Heb enkel eigengereide/(stront) eigenwijze mensen om me heen…hoor er zelf dus zeker ook bij. Jouw stelling geen over de eigenwijsheid/neiging tot kuddegedrag van gelovigen. Kan dus geen onderscheid maken (in de mensen in mijn directe omgeving).

    Tussen gelovigen en niet gelovigen. Allemaal (incl. mezelf) stronteigenwijs. Hoef ik niet eens proefondervindelijk vast te stellen…Het moge duidelijk zijn dat de gelovige (stront)eigenwijzen, bepaalt geen kuddegedrag vertonen. Weet niet wat ik er nog meer voor moet doen om deze stelling, natuurlijk alleen voor mensen in mijn omgeving, te ontkrachten

    alleen zijn de gevolgen van het napraten nogal wat ernstiger, als het over religie gaat.

  28. Maar wat vind je van

    Bericht door dick, op 22 juli 2015 21:36
    Kopietje van het draadje “Zomeravondontmoetingen op Agnietenberg”

    Bericht door dick, op 8 juni 2015 17:35

    Die JUIST over de, communicatief, best mogelijke relatie tussen gelovigen én niet gelovigen gaat…IN ONZE MOOIE STAD?

    NORMALiter (Normaal voor de laatste keer op de Zwarte Cross dit weekend he!)
    Zou ik zeggen

    wi-j doet ’t samen, niet alleen, wi-j doet ’t samen

  29. @Dick, ik denk zeker niet dat het kuddegedrag onder gelovigen anders is dan onder niet gelovigen. Ik schreef “alleen zijn de gevolgen van het napraten nogal wat ernstiger, als het over religie gaat.”

    Dus evenveel kuddegedrag, veel ernstiger gevolgen. Bijvoorbeeld: popie jopie zegt iets, en vervolgens is er in Afrika decennia lang geen condoom te bekennen. Zulke dingen.

    Enja we doen ’t samen, helemaal mee eens. Ontmoetingen, prima natuurlijk. Zolang de religieuse mensen niet tot de ene of andere
    georganiseerde institutionele religie beperkt zijn. Organisatie van religie en religieuse instituten met machtsstructuren, aandelenkapitaal, oorlogsmateriaal enzovoort, blijf ik liever verre van.

  30. @ HinkstapSprong, ik vind de macht, de status en de invloed van de Paus ook een beetje eng. Geloof zeker dat er enorm veel Rooms-Katholieken doen wat de Paus wil…Hij is dan ook niet voor niets, volgens wiki

    De paus draagt de titel Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde, de opvolger van de heilige Petrus, de bisschop van Rome, het hoofd van de Rooms-katholieke Kerk en is het staatshoofd van Vaticaanstad, het kleinste land ter wereld. In de uitoefening van zijn functie wordt de paus bijgestaan door de organen en instellingen van de Romeinse Curie. Buiten Rome wordt de paus vertegenwoordigd door nuntii bij regeringen en door apostolische delegaten in landen die geen diplomatieke betrekkingen onderhouden met de Heilige Stoel.

    Is nogal niet wat!
    Ben het ook met je eens dat ” blind volgen” inderdaad ernstige gevolgen kan hebben. Condooms in Afrika vind ik een goed voorbeeld.
    De Protestante en Evangelische kerk heeft niet zo’ n

    Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde

    Daar ben je het eens met de dominee/voorganger of niet. Meestal zijn de meeste kerkgangers het eens, maar dat wil nog niet zeggen dat ze blind doen wat de voorganger heeft verteld. Geloof ook niet dat dat de taak van een voorganger is, meer “bouwsteentjes aandragen” waarna elk individu maar moet zien wat hij/zij er mee doet.

    Inderdaad zou elk mens onbevangen en niet met handen en voeten gebonden aan welke organisatie dan ook. Wat dan weer diverse beperkingen met zich meebrengt. “Free your mind, and the rest will follow”, vrijgevochten vrijdenkend. Heb persoonlijk ook nixxx met machtsstructuren, aandelenkapitaal (en financiële excessen), oorlogsmateriaal (en ophitsende propaganda) enzovoort, waarmee velen (niet)gelovigen worden getriggerd en verleid.

  31. @Dick, ’t gaat me niet om de paus, lezende ” ik vind de macht, de status en de invloed van de paus ook een beetje eng”, dat besef maakt alle religie toch eng?

  32. “Laat de religie vooral thuis” lijkt me een prima uitgangspunt. Laat een ieder op zijn eigen wijze kracht putten uit hetgeen zijn geloof hem/haar biedt. Zodra dat in religieus verband (kerk/sporthal/ziemaar) moet worden beleden, komt de controle, regelgeving, financiele bijdrage, etc zwaar bepalend om de hoek kijken, en is de scheiding der geesten een feit. Want wie niet voor is, is tegen….

  33. @Dick Voor een beter begrip over de plaats die de paus in de RK-kerk inneemt:

    Het Eerste Vaticaans Concilie definieerde het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid in 1870 als volgt: “Wanneer de bisschop van Rome ex cathedra spreekt, dat wil zeggen wanneer hij in de uitoefening van zijn ambt als herder en leraar van alle christenen krachtens zijn hoogste apostolische ambtsbevoegdheid onherroepelijk beslist, dat een geloofs- of zedendoctrine in de gehele Kerk aanvaard moet worden, dan bezit hij op grond van de goddelijke bijstand, die hem in Sint Petrus is beloofd, die onfeilbaarheid waarmee de goddelijke Verlosser zijn Kerk in de onherroepelijke beslissing over een geloofs- of zedendoctrine heeft uitgerust.” De leer van de onfeilbaarheid betekent niet, dat de paus als persoon onfeilbaar is, of dat alles wat hij zegt altijd waar is. Er zijn in de geschiedenis van de Kerk immers ook pausen geweest, die alles behalve onfeilbaar waren. De pauselijke onfeilbaarheid is afgeleid van Christus’onfeilbaarheid; het is zijn geschenk aan Petrus en diens opvolgers. Een onfeilbare uitspraak komt slechts dan tot stand, wanneer de paus voor altijd voor de universele Kerk iets wil verhelderen, dat of met een geloofswaarheid of met een gebod van de christelijke moraal samenhangt en wanneer hij dit in de plechtige vorm van een zogenaamde “ex cathedra”-verklaring verkondigt.

    Het is dus niet zo dat alles wat hij zegt eenzelfde absolute waarde heeft voor katholieken. Over condooms in Afrika is er geen ex cathedraverklaring verkondigt. We hebben het hier weleens eerder over gehad. Ik vind het zelf erg gemakkelijk om de verspreiding van aids een-op-een te koppelen aan de (stomme) uitspraak van de toenmalige paus. Het is immers vreemd dat katholieke Afrikaanse mannen die uitspraak als waarheid aannemen, maar zich niets aantrekken van de gehele leer van de huwelijksmoraal van de kerk. 🙂
    Overigens vind ook ik dat geloof een persoonlijk verhaal is. Dat kan best in groepsverband worden beleefd, maar het wordt eng wanneer mensen het eigen verstand en geweten uitschakelen. Gelukkig zijn dat soort gelovigen veruit in de minderheid.

  34. @ Hinkeldepinkel, op 26 juli 2015 19:30. Wat bedoel je met “Dat besef maakt alle religie toch eng?”?

    Dank je Dame, maar alleen dit al spreekt me voor geen mm aan

    De paus draagt de titel Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde, de opvolger van de heilige Petrus

    Mensen (tot de witte rook) bepalen dus wie de nieuwe Plaatsbekleder van Jezus Christus is; daar heb ik nixxx mee. In mijn beleving zou een Plaatsbekleder van JC op aarde, dit soort (stomme) uitspraken ook nooit doen.

    Obama zou zijn missiewerk, van het weekend over h*mo’s ook wel eens in Vaticaanstad mogen verrichten. En abortus en euthanasie.
    Persoonlijk heb ik ook nixxx met al die beelden en de verering van Maria. Maar goed, dat moet iedereen zelf weten.

    Eens, helaas geldt deze uitspraak ook voor ideologiën, zoals bijvoorbeeld het communisme wordt verheerlijkt in Noord-Korea.

  35. @Dame
    Ik ben het helemaal eens met wat je over de Paus en de condooms in Afrika zegt. 🙂

    Het komt op mij altijd wat makkelijk (en irritant) over om de paus min of meer de schuld van Aids te geven in Afrika. Ik denk dat de mensen daar weinig geinteresseerd zijn in wat de Paus zegt, misschien was dat vroeger zo op sommige plaatsen. Maar dat is lang geleden, de mensen bepalen nu vooral zelf of ze condooms gebruiken of niet.

  36. @veldwachter, ik herinner me dat ik destijds ook citeerde uit andere bronnen waaruit bleek dat in een Afrikaans land waar de katholieke kerk een aidsprogramma had, dat aids daar veel verder was teruggedrongen dan in de andere landen.
    @Dick, dat snap ik, omdat je uit een heel andere religieuze cultuur komt. De oorsprong van het “plaatsbekleder” zijn komt uit de bijbel, uit de mond van JC die Petrus die rol gaf (beiden waren ook mensen :)). Met uitspraken over homofilie heb ik ook niets. Hoewel ik niets heb tegen euthanasie en abortus en dat in sommige gevallen goede opties vind, vind ik een tegengeluid tegen al te liberale gedachte daarover eigenlijk wel prettig.
    De Mariaverering vind ik juist een erg mooi aspect van het RK geloof met alle rituelen die daarbij horen. Veel katholieken-van-huis-uit bewaren dat stukje van hun opvoeding nog het langst en laten zelden na een kaarsje te branden wanneer ze in de kerk komen. 🙂

  37. @ Dame, Zoals je terecht constateert zijn de verschillen opvallend. Wel mooi dat “PKN-Stadshagen” aan het begin van deze eeuw, nog een hele tijd ‘gekerkt’ heeft mét Katholieken. Ging ook heel goed, tot er een brief van bisdom..(naam ff kwijt)… kwam, dat de samenwerking beëindigd moest worden omdat het geld op was. Elk lid van SOW kreeg die brief. Stopzetting vonden ook de Katholieken heel jammer.

    Samenwerking kan natuurlijk alleen maar door de overeenkomsten te benadrukken. Vind ik wel een mooi uitgangspunt.

    Nog een recent artikel: Samenwerking van sept. 2014

    Zoals ik hier al eerder schreef, maar het zal wel een halte te ver zijn, zou er ook met moslims samengewerkt mogen worden. Allaah en God moeten dezelfde zijn. Verder zijn er ook veel overeenkomsten….

    Maar nog even terug naar dit topic, heb het idee dat de Moderne Devoten (ook alweer met nieuw topic op WLZ) juist een hecht elite-clubje (gerelateerd aan de C.U.?) vormen die zich liever afscheiden….Maar waarom:

    Mensen (bijvoorbeeld ongelovigen) uitsluiten in een soort denktank

    Ik ben inmiddels bekeerd. Geschoren, gedoopt en besneden. En wat er verder nog maar aan rituelen en mishandelingen aan te pas komt zal ik met graagte ondergaan 🙂

  38. Nog bericht aan Dick trouwens, realiseer me dat ’t laatste kattebelletje van me geen recht doet.

    Ok, je schreef “@ Hinkeldepinkel, op 26 juli 2015 19:30. Wat bedoel je met “Dat besef maakt alle religie toch eng?”
    Ging over dat je de macht van de paus eng vindt zoals je schreef.
    Denk ik; als je de paus eng vindt; elke religie heeft baasjes.

    Dame heeft een heel verhaal geschreven over hoe ’t wel of niet precies
    zit met juridische haarkloverij in Rome, doet echt niet ter zake.
    Die geschiedenis is zo vreselijk lang. En te erg om op in te gaan.
    Er was zelfs een paus die verklaarde dat negers geen ziel hebben, en dat je ze derhalve als dieren kunt verhandelen.

    Eens met je, heb ook de indruk dat de moderne devoten van de moderne soort van enge religie zijn.

  39. @Hikstap 18:36
    Je lijkt wel religiefoob… 😉
    ps. besnijden en kaal scheren hoeft niet meer hoor, dopen is voldoende.

  40. Eigenlijk ben ik helemaal niet religiofoob – geloof ik 😉
    @Veldwachter; heb me gelijk maar bekeerd tot het Boedhisme ’t Jodendom en de Islam ook. En dan komt men er echt niet af met een doopje alleen 🙂

  41. Religie houdt je bovenmatig bezig, Hikstad, maar alleen in negatieve zin. Natuurlijk zijn er allerlei uitwassen geweest en nog steeds, maar er zit ook een andere kant aan religie. Een kant die veel mensen aanspreekt. Je hebt het mis wanneer je mijn woorden afdoet als juridische haarkloverij, maar vanuit jouw gedachtengoed snap ik wel dat je zo denkt.

  42. @ Hikstap gister 18:36. “Elke religie heeft baasjes”…kwam ik niet verder dan de Kerkenraad.

    Vond dit op www:

    Wie is de ??baas?? in deze kerk?

    De kerk had tot voor kort een behoorlijke hoeveelheid invloed en macht. Op plaatselijk niveau had de pastoor in de rooms-katholieke kerk het eerste en laatste woord. (Zie link hieronder)
    In de meeste protestantse kerken gold dat ook voor de predikant. Toch is er sinds het begin van de Reformatie in de 16e eeuw een groot verschil geweest. De predikant krijgt ??tegenmacht?? van de kerkenraad. Dit kerkelijk bestuur wordt door de leden van de plaatselijke kerk gekozen. De predikant had onmiskenbaar een belangrijke stem in de kerkenraad, maar het kwam en komt regelmatig voor dat hij door de kerkenraad werd tegengesproken en de kerkenraad een ander besluit nam.

    Dus: is de kerkenraad de baas? Nee, niet helemaal. Wij maken deel uit van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Wij hebben een grote mate van zelfstandigheid. Die is vastgelegd in een zogenaamde kerkorde. Zo mogen wij zelf een predikant kiezen. Daar staat tegenover dat we wel moeten kunnen aantonen voldoende inkomsten te hebben om de predikant te kunnen betalen. Ook kunnen we niet zomaar iedereen tot predikant verkiezen. Die persoon moet aan bepaalde kwalificaties voldoen, zoals een afgeronde wetenschappelijke theologische opleiding. Verder ondersteunt de landelijke kerk de plaatselijke gemeenten door het maken van uiteenlopend materiaal voor bijvoorbeeld jeugdwerk. In dit geval dus de landelijk PKN’; weet niet of dat bij alle Protestante en Evangelische stromingen telt.

    De landelijke kerk neemt het voortouw in zaken die alle plaatselijke gemeenten aangaan, zoals het contact met de landelijke overheid. Tevens is er een structuur ontworpen voor het geval gemeenteleden het niet eens zijn met het beleid of de besluiten van hun kerkenraad.

    Over de Landelijke PKN word ik niet veel wijzer dan een ondersteunende en helpende taak

    Oeps, in de Katholieke Kerk zijn de hiërarchische verhoudingen even te ingewikkeld, daarom dit linkje

  43. @Dame; zou je “religie houdt je bovenmatig bezig”, ook schrijven naar iemand die drie keer per dag ruimte maakt voor een gesprek met de goden?
    En ik dacht nogwel dat ik me strikt in positieve zin met religie bemoei 🙂

  44. Nee, zeker niet, Hikstad. Dat lijkt me een persoonlijke aangelegenheid van die persoon, waarvan ik geen enkele reden zie die te kritiseren. Anders zou het zijn wanneer iemand publiekelijk getuigenis van zijn geloof wil afleggen en wanneer die persoon elk onderwerp zou aangrijpen om weer bij zijn geliefde gespreksthema te komen. Die mensen ken ik ook wel en die mijd ik liever.
    Herken je jezelf in de beschrijving, met dat verschil dat het bij jou om anti-religie gaat. Je bent daarin net zo fanatiek als een zendeling.:)

  45. Antie-religie? Dat is toch hoop ik niet ook een vorm van religie!

    Nou goed, miljoenen mensen praten drie keer per dag met de goden, die verwijt je toch ook zeker niet dat ze zich bovenmatig met religie bezighouden?

    Er is niet zoiets als anti-religie denk ik. Er is religie, dat wel. En er zijn mensen die wel goed bij hun verstand zijn :):)

    Neehoor, zo ernstig meen ik ’t niet. Wel interessante dingen.

  46. Eens met je Dame. Je kunt iets weten, denken, vermoeden, aannemen, al dan niet gegrond. ‘Geloven’ is echt iets heel anders.
    Geloven is denk/geloof ik niet iets wat met ontkennen te maken heeft, meer met aanvaarden 🙂 Onder voorwaarden 😉

Reacties zijn gesloten.