Leraren en fysiotherapeuten slaan handen ineen

Zwolle – Basisschoolkinderen leren beter door meer aandacht voor hun motorische ontwikkeling. Basisscholenstichting Vivente en kinderfysiotherapiepraktijk De Regge investeren daarom in een campagne en scholing voor leraren om aandacht te vragen voor de grove en fijne motoriek.
Onder meer twee posters voor in de lerarenkamers moeten daaraan bijdragen. Te zien zijn allerlei activiteiten zoals hinkelen, stuiten en balanceren maar ook schrijven, knippen en kleuren. Zo is voor leerkrachten in één oogopslag duidelijk wat – per leeftijdscategorie – hoort bij een normale motorische ontwikkeling.

Kinderfysiotherapeuten Bert Halfwerk en Annelies Vos zijn initiatiefnemers van de campagne en werkten mee aan het maken van de posters. Halfwerk benadrukt het belang van goede motoriek en genoeg bewegen. "Je gaat er letterlijk goed van in je vel zitten. Kinderen zitten nu gemiddeld vijf en een half uur per dag achter een beeldscherm. Bewegen zou weer een normale activiteit moeten worden want bewegen is de bagagedrager waarop kinderen gaan leren."
Als voorbeeld noemt hij bewegen in een grote of kleine ruimte, waardoor kinderen ervaren wat een abstract begrip als ‘een meter’ betekent. "Dat is dan later de basis om te leren rekenen. En de fijne motoriek is bijvoorbeeld belangrijk om later beter te schrijven." De motorische ontwikkeling is bij ieder kind weer anders, erkent Halfwerk. “Maar we zien dat hoe jonger kinderen zijn, hoe meer ze hetzelfde bewegen. Pas rond groep 4 is er een omslagpunt; dan gaat belangstelling voor sport en aanleg voor motoriek een grotere rol spelen.
Door de posters in lerarenkamers wil Halfwerk leerkrachten stimuleren om beter te kijken naar de motoriek van leerlingen. “We willen leerkrachten een referentiekader bieden zodat ze weten ‘dit is gewoon’ voor kinderen in hun klas. Op tijd ondersteunende begeleiding bieden op motorisch gebied kan latere (leer)problemen voorkomen.”

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

6 gedachten over “Leraren en fysiotherapeuten slaan handen ineen”

  1. Mooi initiatief. Jammer dat sport nog steeds een ondergeschoven kindje is in het onderwijs. Vakleerkrachten zijn er bijna niet meer. Grondvormen van bewegen onder de knie hebben is belangrijk.

  2. Vakleerkrachten zijn er genoeg! Maar scholen vinden dat te duur of kunnen dat niet betalen. Vakleerkrachten genoeg, weinig werk!

  3. Geloof wel dat velen eens tevreden zouden moeten zijn met werk op zich. En niet voortdurend janken over meer salaris. Weet niet of dat met leerkrachten zo is overigens.

  4. Buro de beweging is een samenwerking tussen orthopedagoog en kinderfysiotherapeut die kinderen helpen met leerproblemen. Zij combineren bewegen en leren met elkaar tijdens behandeling waardoor automatiseren van bv rekenen en taal wordt bevorderd. Bezoek de website voor meer informatie: burodebeweging.nl

Reacties zijn gesloten.