Overlast fietsparkeren Grote Markt houdt aan

Zwolle – Het fietsparkeren op de Grote Markt in Zwolle blijft een terugkerend vraagstuk. De gemeente Zwolle heeft de afgelopen jaren voor diverse maatregelen gekozen, maar keer op keer kiest de Zwollenaar ervoor om de tweewieler zo dicht mogelijk bij de winkels te parkeren.

fietsparkeren_1.jpg

De afgelopen jaren is al veel bereikt op het gebied van fietsparkeren. Zo werd op het Grote Kerkplein voor drukke momenten een (mobiele) bewaakte fietsenstalling gerealiseerd, waardoor de Grote Markt fietsenvrij kon blijven. Op het Rodetorenplein werd een bewaakte fietsenstalling gerealiseerd, dat loopt redelijk goed maar dit kan de kwestie op de Grote Markt voorlopig niet wegnemen. De bewaakte stalling aan het Meerminneplein krijgt momenteel een restyling met extra plekken. De gemeente Zwolle kondigde dit voorjaar aan dat bezoekers die met de fiets komen worden ter plekke met borden verwezen naar de stallingen aan het Grote Kerkplein en het Rodetorenplein. In het begin zette de gemeente ook fietscoaches in, zodat fietsers aan de nieuwe situatie konden wennen, maar of dat resultaat heeft gehad? Om de veiligheid en de doorgang van hulpdiensten te waarborgen, laat de gemeente verkeerd gestalde fietsen verwijderen. Deze kunnen worden opgehaald bij de AFAC (Derk Buismanstraat 23, zie www.zwolle.nl/afac). Als de bouw van de Primark aan de Melkmarkt gereed is worden meer problemen met het parkeren van de fietsen verwacht.

fietsparkeren_3.jpg 

fietsparkeren_2.jpg 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

20 gedachten over “Overlast fietsparkeren Grote Markt houdt aan”

  1. Ik vind het momenteel wel meevallen. Ik merk weinig van fietsen op die plek. Na de komst van de Primark zal het ongetwijfeld wel weer een bende worden.

  2. Als terrassen er weer zijn zal probleem ook weer toenemen. Maar Gemeente durfde niet te kiezen voor fietsenkelder onder Primark echt gemiste kans. Gebrek aan bestuurlijk lef.

  3. Je kan alleen maar handhaven als er verbodsborden staan.

    Dit probleem hebben ze in wkc Stadshagen ook. De winkeliers met name Jeroen Nagelmaker van de Jumbo wil de fietsen daar weg hebben, maar de Gemeente weigert daaraan mee te werken door het plaatsen van officiele verbodsborden. Dus heeft hij Landstede Boys en Girls ingehuurd om in uniform provocerend de mensen met fiets te waarschuwen dat ze daar geen fietsen mogen plaatsen, volledig te onrechte dus. Deze stagelopors trekken een veel te grote broek aan e denken dat ze herl wat mogen en zijn. Iedereen mag daar zijn fiets parkeren zolang er geen goedgekeurde en officiele verbodsborden staan!
    En wat doet Jeroen Nagelmaker zelf? Hij plaatst en dat is wasrschijnlijk zonder vergunning dranghekken op de openbare stoep in het winkelcentrum zodat de jeugd het winkelend publiek kan toeschreeuwen om voetbalplaatjes. Ja dan mag het wel als het maar voor de winst is.

  4. Bij elke brug naar de binnenstad een bord “alleen fietsen plaatsen in de daarvoor bestemde rekken” Is het gezeur van ik wist het niet ook afgelopen. Misschien nog een melding erbij “op last van de brandweer”.
    Vervolgens 2x per dag op wisselende tijden een rondje door de stad en alle gevaarlijk neergezette fietsen opladen en bij AFAC afleveren. Dan is het snel afgelopen.
    Wanneer je een auto plaatst waar het niet mag krijg je ook een bon.

  5. In het winkelcentrum van Zwolle-zuid is het ook een probleem bij de Albert Heijn. We moesten opeens onze fietsen bij de bibliotheek zetten. Dit is te ver weg bij de winkel vandaan. Dus na een tijdje hebben ze het daar ook opgegeven. Niemand hield zich eraan.

  6. De fiets is volgens onderzoek van de gemeente het meest gebruikte vervoermiddel van Zwollenaren. Je zou zeggen dat diezelfde gemeente er dan alles aan zou doen om voldoende en behoorlijke parkeerplaatsen aan te leggen. Als geïnteresseerde fietser heb ik er eens opgelet: bestaande fietsenstallingen zijn de laatste jaren opgeknapt, maar er is nauwelijks meer plaats bij gekomen. Als voorbeeld: Meerminneplein. Hier worden de parkeerplaatsen onder de kap van V&D verwijderd, voortaan moeten die een plaats vinden op het heringerichte plein. Dit zal wel een mooier beeld, maar nauwelijks ruimte voor extra fietsen opleveren. En dan heb ik het niet eens over het opvangen van extra fietsen i.v.m. de te verwachten bezuinigingen op het openbaar vervoer en omdat sowieso steeds meer mensen de fiets pakken.

    Borden plaatsen en handhaven heeft alleen zin als er voldoende alternatieven zijn. iedereen kan zien dat er te weinig goed ingerichte fietsparkeerplaatsen voor fietsen zijn in het centrum.

  7. Wat een onzin Jo, te ver weg, hoezo? Houd je gewoon aan de regels, jij zit er ook niet op te wachten als mensen massaal en ongevraagd hun fietsen bij jou voor de deur plaatsen. Kwestie van fatsoen. Wat mij betreft Handhaven, fietsen wegslepen en tegen betaling weer ophalen. Simpel.

  8. Opvallend is wel dat op de foto’s veel fietsen voorkomen die in de normale rekken niet passen. Dus ook voor de buitenmodelfietsen svp stallingsruimte.

  9. Ja Jellie, dat komt omdat het eigenlijk drie keer dezelfde foto is, alleen een iets andere kijkhoek telkens. 😉

    Maar, ik kreeg mijn buitensporig dikke voorband van mijn mountainbike ook niet in de scheef geplaatste te smalle klemmen bij de Aldi Willebrordlaan. Als was het maar omdat iedereen zijn scooter/fiets er gewoon recht voor plaatst. Grrr??

  10. @Tsja
    Ja dat vind ik ook een irritant gewoonte van sommige mensen: de fiets niet in de gleuf zetten, maar op de standaard zodat er 2 plekken worden ingenomen door deze m.i. onbeschaafde mensen.

  11. Bericht door Mike70, op 26 november 2015 9:07
    Bij elke brug naar de binnenstad een bord “alleen fietsen plaatsen in de daarvoor bestemde rekken”

    Probleem is dat er daarvan veel te weinig zijn. Wat te doen als alle rekken bezet zijn?

  12. Probleem is dat er daarvan veel te weinig zijn. Wat te doen als alle rekken bezet zijn?

    Alle rekken zijn nooit tegelijk bezet, het gaat vaak om de plek waar jij je fiets wilt stallen. Daar kan het op dat moment vol zijn wat betekent dat je iets verderop je fiets moet stallen en DAT is het probleem. Mensen willen niet te ver lopen.
    Ik stal op zaterdag b.v. mijn fiets vaak in de stalling bij ‘Het Eiland’ (heb ik nog nooit helemaal vol gezien) en ga vervolgens de gehele stad door. Eindig meestal op de markt en loop vervolgens weer terug. Scheelt meteen weer een avondje sportschool.

  13. De gemeente Zwolle wil graag fietsstad zijn, o. a. met de aanleg van een levensgevaarlijke rotonde, maar dit soort eenvoudige zaken krijgen ze niet opgelost.
    Neem winkelcentrum Zwolle-Zuid. Bij de aanvankelijke plannen is niets voor de fiets geregeld. Wel een mega parkeergarage. Maar stallen bij AH zou niet mogen? Oh, niet vooraf aan gedacht!
    Hetzelfde geldt voor de binnenstad, waar het probleem met die Primark alleen maar groter wordt. Oh, vooral niet aan gedacht!
    Argument brandweer klinkt min iets te simpel in de oren.

  14. Bij de reconstructie van de Pannekoekendijk waren fietsers ook duidelijk maar bijzaak. Het is daar echt stukken gevaarlijker geworden voor fietsers.

  15. je bezuinigd een fietsenstalling uit een plan en verwacht problemen met het stallen van fietsen…..
    rare mensen op het stadhuis
    leven die onder een tegel ???

  16. Ik ga naar het centrum met de fiets zodat ik niet een heel eind moet lopen om bij de 1 of 2 winkels waar ik moet zijn langs te gaan. Iedereen heeft het er over dat er steeds minder mensen in de binnenstad gaan winkelen, zou dit niet ook kunnen komen doordat ik mijn fiets tegenwoordig nergens meer mag neerzetten?
    Fietsenstallingen zijn leuk, maar ik ga mijn fiets niet in een rek parkeren want ik heb daar al veels te vaak slagen in mij voorwiel door opgelopen.
    Laat iedereen gewoon zijn fiets parkeren waar hij/zij wil, ik heb zelf echt nog nooit overlast ervaren door het feit dat er ergens wat fietsjes stonden.
    Uiteraard moeten wrakken enzo wel verwijderd worden, maar die razzia’s van de afac moeten zo spoedig mogelijk ten einde komen.

Reacties zijn gesloten.