Zwolle – De grootste Denktank van Nederland denkt mee met zorgboerderij De Oude Mars over organiseren in een veranderende arbeidsmarkt. De vraag aan de Denktank: Hoe bied je bij een flexibele werkdruk je werknemers zekerheid?
De veranderende arbeidsmarkt heeft gevolgen voor veel Nederlanders. Dat geldt ook voor de 1,4 miljoen mensen met een baan in de gezondheids- en welzijnszorg. Een vraag die nu speelt in de zorgsector: Hoe bied je je werknemers toch zekerheid bij een flexibele werkdruk?
Handen aan het bed
Zekerheid is niet alleen van belang voor medewerkers. Ook voor patiënten is het prettig als de ‘handen aan het bed’ niet dagelijks wisselen.
Op zorgboerderij De Oude Mars wordt zorg verleend aan 32 cliënten met niet-aangeboren hersenletsel. In totaal werken er 60 mensen die samen 34 fulltime-posities invullen. Net als bij andere zorgaanbieders is er sprake van een flexibele werkdruk omdat bijvoorbeeld de zorgvraag per moment kan verschillen.
Flexibele schil
Deze kwestie hebben ze op de zorgboerderij deels kunnen oplossen door een flexibele schil in te bouwen. Een flexibele schil is een manier om arbeid te organiseren waarbij rekening kan worden gehouden met een flexibele werkdruk en een veranderende arbeidsmarkt.
Zorgmanager Luuk Schouten van De Oude Mars, dat onderdeel is van Zorgspectrum Het Zand, ziet daar voordelen in voor zowel werkgever als werknemer. ‘We spreken met onze medewerkers een vast aantal uren per maand af, die we flexibel kunnen inzetten op de momenten dat we ze nodig hebben. Mijn medewerkers levert het vrijheid én zekerheid op. Ze hebben een vast contract en daarmee een vast inkomen per maand. En op het moment dat wij meer zorg nodig hebben, kunnen we ze extra inzetten.’
De vraag aan de grootste denktank
Wat Schouten betreft houdt het daar niet op. In een korte film op de Facebook-pagina van de campagne Hoe Werkt Nederland? stelt hij de denktank de vraag: wat kan een werkgever nog meer doen om bij een flexibele werkdruk je werknemers zekerheid te bieden? Iedereen die ideeën heeft, is welkom om mee te denken en handige en creatieve oplossingen in te sturen. Dat kan via de Facebook-pagina van Hoe Werkt Nederland? Denk je mee?
Over de campagne
De campagne Hoe Werkt Nederland? verzamelt inspirerende oplossingen van werknemers en werkgevers. Iedere twee weken wordt een nieuwe vraag over de veranderende arbeidsmarkt gesteld, waarover zowel meer dan 14.000 Facebook-fans als experts kunnen meedenken. Die vragen leiden tot honderden reacties en suggesties.