VVD tegen kentekenregistratie in Zwolle

Zwolle – Provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu gaan in Kampen en Zwolle op negen locaties camera’s plaatsen om kentekens te registreren, dat meldde Weblog Zwolle donderdag. Onder de campagnenaam ‘SpitsBikers’ starten de betrokken partijen een initiatief om fietsgebruik te stimuleren.

VVD: "Met kentekenregistratie zouden men willen herleiden waar automobilisten vandaan komen en waar ze heen gaan, om die later gericht te kunnen benaderen". Wat de VVD betreft is de geldpot Beter Benutten bedoeld voor serieuze doorstromingsmaatregelen voor het verkeer en niet om verkeersdeelnemers te beïnvloeden in hun vervoerskeuze. Daarnaast is kentekenregistratie een middel, dat alleen ingezet zou moeten worden voor veiligheidsdoeleinden. Het lastigvallen van automobilisten hoort daar voor de VVD niet bij.

De VVD heeft de volgende vragen voor het college:
– Hoe verhoudt deze campagne zich tot het uitgangspunt dat iedere Zwollenaar de
vrijheid van keuze heeft om zich op zijn eigen manier te bewegen;
– Hoe had de gemeenteraad kunnen weten van de campagne waarbij deze
gezamenlijke overheden automobilisten actief fietsgebruik willen opdringen;
– Is het college het met de VVD eens dat kentekenregistratie een paardenmiddel is, dat
enkel ingezet mag worden voor veiligheidsmaatregelen;
– Wat zijn de kosten van de campagne, hoe wordt dit gedekt en welk deel nemen
uitgesplitst de gemeentelijke, provinciale en rijksoverheid voor hun rekening?
Thom van Campen

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

40 gedachten over “VVD tegen kentekenregistratie in Zwolle”

  1. Daar gaat je privacy. Kentekenregistratie tbv verkeersstroom is ok, maar dan wel versleuteld dat het niet herleidbaar is naar persoonsgegevens, om de privacy te waarborgen.

  2. Hahahaha Automobilist, zodra je de deur van je huis achter je dichttrekt moet je ophouden met mauwen over je privacy. Wat een kolder zeg. Voor de rest heb ik liever dat de VVD zich druk maakt om de gevolgen van de privatisering in de zorg.

  3. VVD, wie zegt dat door middel van kentekenregistraties automobilisten gericht benadert zullen worden? Als verkeerskunige vermoed ik dat de automobilisten op de betreffende trajecten zichzelf aan kunnen gaan melden als nieuwe spitsbiker waardoor zij in aanmerking komen voor een beloning. Dit klinkt welliswaar oneerlijk tegen over de al bestaande spitsbikers, maar uiteinelijk zal deze actie de maatschappij geld besparen, waardoor er weer meer geinvesteerd kan worden in bijvoorveeld een betere fietsinfrastructuur.

    Met een beetje meer kennis van zaken had de VVD kunnen weten dat deze actie de privacy van de weggebruiker niet schaadt en dat de actie gericht is om geld te besparen om vervolgens de huidige spitsbikers te kunnen belonen met een betere fietsinfrastructuur.

  4. Dit zegt de projectleider (bron Stentor):
    Met camera’s worden tussen 22 januari en 22 februari de kentekens van passerende personenauto’s geregistreerd. “Het onderzoeksbureau gaat de kentekens herleiden naar waar de bestuurders vandaan komen en waar ze heen gaan, om die later gericht te kunnen benaderen”, aldus Abeling.

    Dus: gericht benaderen.
    Ik vind het, gelet op de doelstelling, buiten alle proporties. Ik geloof niet, dat kentekens hiervoor bedoeld zijn.
    Daar komt nog bij, dat het op dit moment al droevig gesteld is, met de stallingsmogelijkheden voor fietsen in de binnen.
    Ik krijg de indruk dat ze eerst beter kunnen nadenken over de handigste volgorde.

    Stimuleren van fietsgebruik kun je beter doen door voorzieningen in de stad sterk te verbeteren, dan op deze manier.

  5. Ik kan mij niet voorstellen dat dhr. Abeling en zijn projectleden op basis van kentekens individuen kan en mag benaderen. Het zal hier naar mijn inziens gaan om het bepalen van de doelgroep. Aan de hand van kentekens die vaker op desbetreffende trajecten geregistreerd worden kan natuurlijk een beeld worden geschetst waar de doelgroep ongeveer vandaan kan komen.

  6. Ik ga af op wat de Stentor citeert.
    Het ongemak ontstaat omdat ook ik me niet kan voorstellen dat het mag.
    Het artikel sluit af met een citaat van de projektleider, dat als geruststellend moet dienen:
    “De verkregen kentekens worden conform de Wet Bescherming Persoonsgegevens verzameld, bewerkt en beveiligd”, zegt Abeling. “Gegevens worden niet langer dan nodig voor het doel van het onderzoek bewaard. Na gebruik worden persoonsgegevens vernietigd of geannonimiseerd. De opslag gebeurt op beveiligde media.”

  7. Het actief benaderen van mensen op basis van kentekenregistratie is helemaal niet nieuw en word elders al veel langer toegepast. Zie o.a. het project Slim uit de spits bij Arnhem /http://www.slimuitdespits.nl
    Ik hoop niet dat de VVD echt nog gelooft in de illusie dat je als automobilist anoniem aan het verkeer deel kan nemen.

  8. @Johnvanboven
    Mee eens met: meer fietsenstalling. ( gek genoeg lijkt zoiets concreets, lastig op te lossen, dit vind ik persoonlijk enigszins vreemd.)
    @PieterG
    Dat iets niet nieuw is, is m.i. geen argument. Beter is om je af te vragen of het een Verbetering! is.
    (Het boek van Orwel 1984 is trouwens ook niet nieuw)

  9. Hoer rijmt dit:

    “Met kentekenregistratie zouden men willen herleiden waar automobilisten vandaan komen en waar ze heen gaan, om die later gericht te kunnen benaderen”

    Met dit:

    De verkregen kentekens worden conform de Wet Bescherming Persoonsgegevens verzameld, bewerkt en beveiligd.

    ??

    Ik zit niet in de precieze materie van de WBP, maar dit kan toch niet met elkaar stroken?

  10. Fietste vanmiddag langs de middelweg, ter hoogte van de afslag holtenbroek. Staat een grote witte kast met daarbovenop een camera.
    Zou dit het kentekenregistratiesysteem zijn ??

  11. @Wilbert: Met mijn beperkte kennis; dat strookt absoluut niet met elkaar. Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens mag niemand zomaar gegevens bewaren die naar een identificeerbaar persoon te herleiden zijn. Een kenteken is zoiets.

    Jij als betrokkene kunt op grond van de WBP naast volledige inzage ook verwijdering van je gegevens eisen en dan heeft men daar gehoor aan te geven.

  12. Tuurlijk, de VVD is tegen alles war maar even naar de Heilige Koe wijst. En is tegen fietsgebruik. Dat blijkt wel uit de vragen.

    Maar in dit geval hebben ze in mij een medestander. Deze actie overschrijdt privacy-grenzen. Ik zie de reacties van mijn vriendin al als dat aanbod van Spitsbikers op de mat ligt. “Wat deed jij in Zwolle Zuid??? Ik dacht dat je werk in Meppel was.”

  13. @martin27

    Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens mag niemand zomaar gegevens bewaren die naar een identificeerbaar persoon te herleiden zijn. 

    Gelukkig staat dat niet in de WPB, want dan zouden verenigingen geen ledenlijst meer bij mogen houden, geen telefoongidsen meer e.d.
    In de WPB is geregeld hoe organisaties (gaat dus niet om persoonlijk gebruik) om moeten gaan met dit soort gegevens: ze mogen alleen geregistreerd worden voor een specifiek doel en alleen gebruikt worden voor dat doel. Daarnaast mag er niet meer gegevens verzameld worden dan nodig en heeft de persoon het recht om zijn gegevens te laten verwijderen.
    Als de gemeente dus kentekens registreert met het doel om aan de betrokken automobilisten een gerichte mailing te versturen, dan gaat dit niet per definitie tegen de WPB in. Mits ze natuurlijk goed letten op de randvoorwaarden. Ze mogen niet op basis van deze registratie verkeersboetes uitdelen.

  14. Wie zegt dat ik voorstander ben? Ik snap alleen de ophef niet helemaal. Bij het plaatsen van een bijdrage hier wordt je IP adres gelogd en dat kan ook tot jou worden herleid. Is er iemand die zich hierover druk maakt?
    Het enige belang dat ik hier bij heb: voor mijn werk reis ik veel en merk ik dat de drukte op de wegen en in het OV sinds een jaar weer flink toeneemt. Mijn reistijd is daardoor flink gesteven. Komende week moet ik 4 dagen naar de Randstad (o.a. Delft, Barendrecht). Vroeger wilde ik nog wel eens de auto pakken, maar dat is met de huidige files (en paniek bij een spatje regen) kansloos. Dus wordt het de trein, met een flink langere reistijd dan theoretisch met de auto. Als de overheid met dit soort acties meer mensen uit de auto weet te krijgen, dan kan ik die wat vaker pakken. 🙂

  15. Heb net even de autoriteit persoonsgegevens getipt.
    Als ik mijn auto pak naar de Ikea dan hoef ik geen post te krijgen of ik dat niet met de fiets had kunnen doen.

  16. Als ik zo’n brief krijg pak ik een straatsteen, pak hem in en plak de brief erop. Dan “retour afzender, heb dit niet besteld” erop schrijven en terugsturen. Als iedereen die zo’n brief krijgt dit doet denk ik dat de gemeente wel uitkijkt om nog een keer zo’n streek uit te halen!!:)

  17. @PieterG en @Drama: Wij hebben de afspraak dat degene die het eerst thuis is de post opent en kookt. En als mijn vriendin dat is hebben we ook wat fatsoenlijks te eten. Maar als er zo’n brief tussen zit weet ik dat zo net nog niet.

  18. @bernard als je zoiets zegt is eigenlijk een pechtolt verantwoording neerleggen bij een ander. Erg zelfs als jeje partner niet kunt Wilt vertrouwen

  19. Het gaat om de VRIJHEID zelf te beslissen wat je wel of niet deelt. En ja, ook in een relatie of partnerschap. Daar heeft verder niemand iets mee te maken. En al helemaal de overheid niet.

    Beste IP gebruiker meneer PieterG,

    Op basis van door ons geregistreerde gegevens constateren wij dat u op dagelijkse basis of met terugkerende regelmaat site xxx bezoekt. Graag willen wij u op deze spontane manier wijzen op de “fantastische aanbieding” voor alternatief yyy etc. 😀

  20. Beste kuffar,
    fijn dat u me wijst op alternatief yyy. Zelf was ik daar als gewoontedier nou helemaal niet opgekomen, maar nu u het zo aanprijst ga ik het toch maar eens proberen. Eens kijken hoe dat bevalt!

    Jouw voorbeeld is precies zoals het nu op internet er al toe gaat. Jouw lokatiegegevens zijn overigens al beschikbaar bij je telefoonprovider. En ’s avonds en in het weekend worden kentekens bij de bouwmarkt en het winkelcentrum geregistreerd zodat de Belastingdienst kan conroleren op prive-gebruik van zakelijke leaserijders. Het misbruik van die data wordt gelukkig wel beschermd door de WPB, maar de illusie dat je zelf bepaalt wat je wil delen kan je echt wel vergeten.

  21. KOM ALLEN IN ACTIE!

    Stuur een email naar het volgende adres:
    postbus@zwolle.nl

    Zet hier het volgende in en onderteken met je volledige gegevens:

    Ik wens op geen enkele wijze benaderd te worden door de gemeente Zwolle of een door de gemeente Zwolle aangewezen instantie als mijn gegevens verkregen zijn door de camera??s welke geplaatst zijn in de gemeente Zwolle, t.w. kentekenregistratiecamera??s. Als de gemeente besluit dit toch te doen zal ik gerechtelijke stappen ondernemen en zullen de kosten hiervoor betaald moeten worden door de gemeente Zwolle. I.v.m. inbreuk op de wet privacy moet de gemeente gehoor te geven aan deze vraag. Graag ontvang ik van u een bevestiging van de vraag in mijn mail.

  22. @PieterG 6.16
    Maar waarom zou je er aan meewerken om nog meer privacy kwijt te raken, de reden “omdat het nu ook al gebeurd” vind ik persoonlijk geen goede.
    De andere reden die je noemt: minder files e.d., kan ik me iets bij voorstellen, ik vind het wel een omslachtige manier van werken.
    Beter zou het m.i. zijn om dan het wegennet en het openbaar vervoer verder te verbeteren. (En parkeerplaatsen voor auto en fiets).

  23. Wegennet verbeteren helpt maar tijdelijk. Daarmee lok je alleen maar nog meer forenzen in de auto. Voorbeeld de A2. Hebben ze Nog maar een paar jaar geleden een rijbaan aan toegevoegd. Nu alweer dezelfde problemen als toen. Wegennet verslechteren is misschien de oplossing.

  24. @bernard
    Je moet goed lezen bernard, ik noemde ook het verbeteren van het openbaar vervoer.
    Of is ook hier verslechteren volgens jou een betere optie. 😉

  25. Wethouder van As was niet op de hoogte van de kentekenregistratie. Project is gestopt! Nader onderzoek volgt. Gemeente Zwolle gaat overleggen met het ministerie, Kampen en de provincie.

Reacties zijn gesloten.