Zwolle slibt dicht, de bereikbaarheid van stad en regio staat onder druk. Op woensdagavond 14 november gaan deskundigen het gesprek aan met Zwolse burgers en beleidsmakers, op zoek naar oplossingen. Dat gebeurt tijdens Peper & Zout, de eerste van een reeks ‘smaakmakende gesprekken’ door VU-Windesheim in café The Living Room.
Asfalt in de Groenste Stad
Ondanks de nieuwe spitsstrook langs de A28, is het elke spits weer raak: files op de snelweg, de afritten en de ringwegen. En dat terwijl Zwolle door het Rijk is aangewezen als scharnierpunt tussen Noord- en West-Nederland. De stad is een knooppunt van verkeersstromen en infrastructuur, maar worstelt ermee. Zwolle is de snelst groeiende stedelijke kern in Nederland. De gemeente overweegt de economische concurrentiepositie te versterken met meer asfalt, en wil tegelijk de Groenste Stad en fietsstad zijn. Waar ligt de balans tussen economisch gewenste bereikbaarheid enerzijds en leefbaarheid en duurzaamheid anderzijds?
Kennis voor de stad
Met Peper & Zout wil Windesheim de inwoners van Zwolle een podium bieden voor gesprekken over actuele Zwolse thema’s. Vanuit de verschillende lectoraten levert Windesheim een deskundige bijdrage aan die gesprekken. De organisatie is in handen van VU podium.
Op 14 november begint het gesprek met korte bijdragen van dr. ing. Jan Jurriëns, lector Infrastructuur over de Zwolse bereikbaarheid en van dr. Hans van Weenen, lector Duurzaam Ondernemen over milieu en duurzaamheid. Daarnaast spreekt ing. Syb Tjepkema, senior beleidsadviseur Verkeer en Vervoer bij de gemeente Zwolle, over het gemeentelijke vervoersbeleid. Dr. Jaap Timmer, lector Veiligheid leidt het gesprek.
Gratis
Peper & Zout over de bereikbaarheid van Zwolle begint op woensdag 14 november om 20.00 uur in café The Living Room aan het Gasthuisplein 23. Entree is gratis. Peper & Zout vindt voortaan elke tweede woensdag van de maand plaats.
Files zijn in elk geval niet goed voor het imago van een groene stad. Betere doorstroming en een groene stad kunnen trouwens best hand-in-hand gaan. Ik heb al vaker eens het idee geopperd van ondertunneling van kruispunten op de ring, en langere uitvoegstroken naar Hanzeland en Oosterenk.
Het kost geld, maar met halfslachtige maatregelen kom je er ook niet.
Qua fietsgebruik mogen we niet klagen; ik meen dat in Zwolle na Groningen het meeste gefietst word. Zwolle heeft nou eenmaal een sterke regiofunctie, en dat trekt veel verkeer aan.
Probeer eens tijdens de spits stadshagen in/uit te komen… Heb nog nooit begrepen dat ze met het bouwen van stadshagen geen rekening gehouden hebben met het feit dat er ook mensen stadshagen uit en in moeten >
Babbelen in een cafe? Wat moet ik mij daar nu bij voorstellen… Klinkt niet als een gestructureerde aanpak van het probleem. Klinkt meer als borrelpraat, en dat terwijl alcohol en verkeer niet samengaan. 😉
Maar als er een duidelijk hoor- en wederhoor plaatsvindt, zou het best goed kunnen zijn om eens een steentje bij te dragen……..
Dicht slibben??? Nu woonde ik tot voor 3 jaar in Hattem. Ijsselallee even als voorbeeld. Mooie weg aan de overkant van Willemsvaart. Sindsdien altijd verstoppingen, voor die tijd niet of nauwelijks! Vanaf de opening was het direct ‘bam’ mis! Structureel in ochtend en avonspits. Die fantastische lijnbusbanen voor de regiobussen, wauw wat een economische kostenpost dát is voor het bedrijfsleven. Een blamage voor de mensen die die dit bedacht hebben. Het lijkt net een grote stad aan het worden dat Zwolle. Als een kip zonder kop wordt er aan de rekentafel nagedacht over infrastuctuur. Welke subsidies betalen dit soort busbanen? Om maar te zwijgen over al die rotondes (richtingaanwijzers van auto’s zie ik niet eens vanwege dat rondrijden, levensgevaarlijk)