Zwolle – 3D-printen in het basisonderwijs: het leidt tot innovatie in het klaslokaal, maar dit zal niet vanzelf gaan. Wie er niets van weet, past het niet toe in het onderwijs. Maar kom je op school nooit in aanraking met deze of andere vormen van technologie, dan zul je minder snel thuisraken in een wereld die constant innoveert.
“Dit houdt in dat we leerlingen beter moeten voorbereiden, want alhoewel het basisonderwijs niet opleidt tot een specifiek beroep, zal technologie hoe dan ook een effect hebben op hun toekomst”, stelt Van Keulen. Om 3D-printen op basisscholen te stimuleren, organiseert de Pabo in Zwolle een 3D-print challenge. Bij de stagescholen van de Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo) viel daarom een uitnodiging voor een 3D-print challenge in de bus. De uitdaging: bedenk een nieuwe educatieve toepassing voor een 3D-printer in de klas. De belangstelling was groot en inmiddels doen twaalf basisscholen mee.
Onder deze scholen tellen we drie zogenaamde TechnoDiscovery-scholen. Dit zijn basisscholen die zich willen profileren op het vlak van wetenschap en techniek. Voor scholen die graag wilden meedoen, maar zelf nog geen 3D-printer in huis hadden, had Windesheim een cadeau: een eigen printer!
Inspiratiemiddag en de challenge
In aanloop naar de 3D-print challenge worden de deelnemende basisscholen goed begeleid. Zo vindt er op 16 maart in Lab21 een inspiratiemiddag plaats voor alle scholen die met een 3D-printer aan de slag gaan. Tijdens deze middag krijgen scholen tips en tricks en leren ze hoe ze een 3D-printer in het onderwijs kunnen inzetten. Lab21 is het digitale innovatiecentrum van Windesheim voor onderwijs en educatie. Hierna kunnen scholen hulp krijgen van een studententeam dat de scholen bezoekt. Op 15 juni presenteren de scholen tot slot hun resultaten. Op die dag wordt ook de winnaar bekendgemaakt.
Onderzoek naar 3D-printen in het onderwijs
De 3D-print challenge is een initiatief van de Pabo in samenwerking met Lab21. Ook het lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding van Windesheim Flevoland ondersteunt het initiatief. Het lectoraat voerde eerder op twee basisscholen in Almere een onderzoek uit naar het gebruik van 3D-printers in de les. Lector Hanno van Keulen over dit onderzoek: “Wetenschap & techniek kan zich ontwikkelen tot een rijke leeromgeving en kan een kapstok zijn voor vele leerdoelen, maar dat moet je als leraar wel leren inzien. De tijd lijkt rijp om toekomstige leraren hier adequater op voor te bereiden.”