Zwolle – Vrijdagmiddag heeft er rond 16.15 uur een ongeval plaatsgevonden tussen twee personenauto’s.
Op de Bachlaan kreeg de bestuurder van één van de auto’s een black out vermoedelijk door suikerziekte, waardoor deze op de verkeerde weghelft terecht kwam. De bestuurder van de andere auto kon een frontale botsing niet meer voorkomen. De bestuurder van de auto die op de verkeerde weghelft terecht kwam, is voor onderzoek met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Zijn auto is door de berger afgesleept.
Meer foto’s via lees verder…
Tsja(ka)! Al weer wat middelmatig grijs blik van de weg af!
Keep on the good work.
Zo zie je maar dat je beter in een Landrover kunt zitten dan in een Seatje. Wat een verschil in schade zeg!
Wat fijn dat er geen fietsers reden op die plek.
Maar tegenover een lichtere Renault heeft een Landrover ook niets in te brengen 😮
https://www.youtube.com/watch?v=mLLanPwRgio
Bij een botsing tussen twee voertuigen komt veel energie vrij. Die energie resulteert in kracht die gebruikt wordt om de auto’s te vervormen. De autoindustrie heeft veel kennis vergaard sinds de jaren ’50 over botsingen en dat resulteert in moderne bots-bescherming. Vervormingen zijn zó, dat het gedeelte waar bestuurder en passagiers zitten niet vervormen. Voor- en achterkant zijn voorzien van welbekende kreukelzones. Bij de Seat zijn die duidelijk gebruikt.
De Land Rover is minder vervormd (aan de buitenkant gezien). Dat kan verschillende redenen hebben, maar de voornaamste is dat de auto waarschijnlijk meer rigide gebouwd is. Hierdoor is de Land Rover (in die zin) veiliger en sterker, maar ook zwaarder…en met name gevaarlijk bij botsingen voor de ander. De botsingsenergie is volledig opgegaan in de Seat. Deze is waarschijnlijk total-loss — economisch en technisch. Ook dat is een resultaat van botsonderzoek: auto-ontwerpers offeren liever de auto op dan de passagiers.
Ergens mag je spreken van geluk, dat het bij voornamelijk materialistische schade blijft. Je zou maar een fietser of wandelaar zijn en de Seat treffen… Sterkte bij het herstel en het verwerken van eventuele angsten achter het stuur.
@zomaareenzwollenaar, kijk ff linkje klopt niet helemaal jouw betoog.
@blauwvinger in dat filmpje crashen ze met ong 60kmpu, dus samen met een kracht van 120 kmpu. Dat zijn wel andere krachten dan die hier in het spel zijn geweest.
Bij lagere snelheden zal de land rover altijd “winnen” van auto’s met een kreukelzone.