Zwolle – Jongeren die op 5 mei het festival Dance4Liberation in Zwolle bezoeken, gaan in gesprek met voorlichtingsmedewerkers van stichting TeamAlert over de gevaren van drugs en alcohol in het verkeer. De verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren speelt met de campagne Witte Waas in op cijfers van het Trimbos-instituut waaruit blijkt dat ruim een kwart van de uitgaande jongeren wel eens onder invloed van alcohol of drugs achter het stuur stapt.
Jonge automobilisten zijn zich volgens TeamAlert onvoldoende bewust van de gevaren van drugs en alcohol in het verkeer. Uit de gesprekken op festivals blijkt dat sommige jongeren denken dat een verdovende drug als wiet het effect van bijvoorbeeld XTC teniet doet. Uit groot Europees onderzoek uit 2011 blijkt echter dat het gecombineerd gebruik van verdovende middelen de kans op een ernstig ongeval tot wel 200 keer vergroot.
Drugsvrij naar huis
De voorlichtingsmedewerkers van TeamAlert gaan met hun leeftijdsgenoten in gesprek over de risico’s van drugs achter het stuur. Hiervoor gebruiken ze het verhaal van de levensgrote mascotte de witte haas. De haas werd slachtoffer van een bad trip omdat hij in de auto zat bij een bestuurder die onder invloed van drugs reed. Nu wil hij anderen ervoor behoeden om hetzelfde te ervaren.
Jonge bestuurders die beloven nuchter naar huis te rijden, kunnen met de witte haas op de foto. De foto kunnen ze later op de website van TeamAlert downloaden. Op deze manier wil TeamAlert leeftijdsgenoten herinneren aan het plannen van een veilige rit naar huis.
Over TeamAlert
Stichting TeamAlert is dé verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, die zich sinds 2000 inzet om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Het verkeer is namelijk nog altijd een van de belangrijkste doodsoorzaken onder jongeren in Nederland. TeamAlert organiseert diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes. Door jongeren op originele, humoristische, overtuigende en soms iets brutale manier te benaderen, probeert TeamAlert bewustwording te creëren rondom hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.
Wel illegale drugs gebruiken, dat is geen probleem voor de jonge hersens. Wel zorgen dat je veilig thuis komt. Wat een campagne van niets dus….
@Jesper: de wereld is niet zwart-wit. Het is verboden, dus het is er niet?
Bewustwording bij jongeren lijkt mij 1 van de opties om het aan te pakken. Dit staat los van wat ik inhoudelijk vind van deze campagne…
Leuk dit soort campagnes, maar moeten de ouders van dit grut niet wat dwingender op hun verantwoordelijkheden gewezen worden?
@Leonardo. ..je kan ze er uitleg etc over geven..
maar ik zie niet altijd wat mijn dochter uitvreet hoor..
Is natuurlijk ook een kwestie van vertrouwen.