Zwolle – Eindelijk is het zover: op 17 november wordt bekendgemaakt hoe het ontwerp van de busbrug over het spoor eruit komt te zien en wie deze beeldbepalende brug gaat bouwen. Met het realiseren van de busbrug zetten de gemeente Zwolle, provincie Overijssel, NS Stations en ProRail – vier partijen die in de Spoorzone nauw samenwerken – een belangrijke stap in de verdere verbetering van het vervoersknooppunt en het ontwikkelen van het stationsgebied. Bent u benieuwd hoe de brug eruit komt te zien en wat de architect erover te vertellen heeft? Kom dan op 17 november naar het Spoorcafé bij City-Post aan de Westerlaan 51. U bent van harte welkom!
In 2014 en 2015 legden bewoners van Zwolle via de klankbordgroep, de werkgroep busbrug en een inspiratiesessie een belangrijke basis voor de uitstraling, het silhouet, het uitzicht vanuit de bus en de beleving van de brug als object in de ruimte. Op 17 november hoort en ziet u hoe dit is vertaald in het winnende ontwerp van de busbrug. Op deze avond geeft de architect een toelichting op de achterliggende ideeën bij zijn ontwerp. Ook licht Henk Snel, stedenbouwkundige bij de gemeente Zwolle, vanuit zijn rol als voorzitter van de beoordelingscommissie toe waarom het gekozen ontwerp er voor de commissie uit sprong
Na het plenaire programma dat tot circa 20.30 uur duurt, is er volop gelegenheid om over de busbrug door te praten of van gedachten te wisselen over andere deelprojecten in de Spoorzone zoals het busstation, fietsparkeren en gebiedsontwikkeling.
Datum: 17 november 2016
Tijd: 19.30 – 21.30 uur (inloop vanaf 19.00 uur)
Locatie: City-Post, Westerlaan 51 (het voormalig postkantoor)
Op 15 december vindt het volgende Spoorcafé plaats. Elke derde donderdag van de maand bent u van harte welkom om mee te denken en mee te doen. De bijeenkomsten worden mede georganiseerd door Club Cele . Kijk voor de data en het programma op www.zwolle.nl/spoorzone
Wel heel speciaal, een busbrug over de sporen. Ten goede! Aan de voorkant station werd je tot een aantal jaren geleden nog compleet in het roet gezet door alle bussen daar. De bussen zijn daar nog steeds -alhoewel wat ze uitlaten beter te ademen is- nog steeds geen visitekaartje voor Zwolle. ik ben heel beniewd wat het winnende ontwerp gaat worden!
Het zou mooi zijn om de oplevering van de brug aan te grijpen om elektrisch (of zere-emissie) busvervoer te introduceren in Zwolle.
Ook hoop ik dat het Proraildepot in de spoordriehoek (Kamperlijn / Amersfoort) een groene bestemming krijgt. Zou de groene entree van Zwolle versterken en compensatie bieden voor het groen dat langs het Postgebouw nog verdwijnt en langs de Rieteweg al verdwenen is.
Ook zou het wenselijk zijn om meteen het hele stationscomplex te overkappen. Wordt ook eens nodig tijd, gezien Zwolle het tweede grootse spoorwegknooppunt van Nederland heeft.