Actie voor veilige en gastvrije Roggenstraat

Zwolle – Veel (brom)fietsers rijden door de Roggenstraat, ondanks dat het een wandelgebied is. Een onveilige situatie voor hun klanten en het overig winkelend publiek, vinden de ondernemers. Daarom hebben zij de afgelopen weken actie gevoerd voor een veilige en gastvrije winkelstraat. Na twee weken van tellen en waarschuwen van overtreders zijn daarna in twee weken circa 200 bekeuringen uitgeschreven.

Samen met gemeente Zwolle, Citycentrum, politie IJsselland, City360 en studenten van Landstede wezen de ondernemers bezoekers erop dat de Roggenstraat een wandelstraat is. Spandoeken, flyers, posters en street art ondersteunden hen daarbij. Na een week tellen en een week waarschuwen door de studenten van Landstede is er vervolgens gedurende twee weken gecontroleerd door politie en handhaving. Daarbij zijn in totaal circa 200 bekeuringen uitgedeeld. Sommige overtreders ontvingen in die periode meerdere keren een bekeuring. Landstede geeft aan de periode als zeer waardevol te ervaren. Studenten beveiliging werkten samen met handhaving, politie en gemeente en deden veel praktijkervaring op.

Geen waarschuwingen meer
De actie in de Roggestraat krijgt na de succesvolle aanpak van respectievelijk tellen, waarschuwen en bekeuren een vervolg.Zowel politie als handhaving zijn de komende tijd nog extra te vinden in de Roggestraat. Er volgen geen waarschuwingen meer. Overtreders ontvangen direct een bekeuring van € 55,- voor fietsers en € 95,- voor brommers.

Een verhoogd bewustzijn voor een veilig en gastvrij wandelgebied. Dat is wat ondernemers, gemeente en politie nastreven voor de gehele binnenstad. Fietsers en brommers zijn welkom in de wandelzones, maar dan wel met hun rijwiel aan de hand. De succesvolle aanpak van overtreders zoals in de Roggenstraat wordt daarom ook uitgerold op andere plekken in de binnenstad.

 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

19 gedachten over “Actie voor veilige en gastvrije Roggenstraat”

  1. Dit gaat twee maanden goed en nog voor de zomer wordt er weer door de Roggestraat gefietst. Of Diezerstraat want de fiets moet voor de winkel worden geplaatst.

    Belachelijk ook dat je de fiets niet kan stallen in de winkel. 😉

  2. Vanzelfsprekend handhaven lijkt me.
    En dat kost pesetas natuurlijk.
    Wellicht financieren de overtreders de handhaving.
    Zou kunnen als de boetes maar hoog genoeg zijn.
    En er genoeg overtreders zijn 😉

    Hogere wiskunde, blij dat er visie en beleid op is losgelaten!

  3. Ook in de Diezepromenade wordt regelmatig gefietst.
    En vergeet al die kleine steegjes niet.
    Ze kunnen niet genoeg bekeuren en laat ze dan gelijk bij kerkbruggetje gaan staan, daar steekt praktisch ook niemand een poot uit, ja om mobieltjes vast te houden. Oh en bij de Hanekamp, fietsers weten schijnbaar ook niet wat haaientanden zijn en steken daar de klauwen op een paar na ook al niet uit. betaald zich van zelf door al die bekeuringen en ook god voor de werkloosheid.

  4. Fietsen in het voetgangersgebied is inderdaad hinderlijk, maar om het nu gevaarlijk, onveilig te noemen, dat vind ik wel overdreven.
    Te snel rijdende auto’s in 30km-gebieden zoals de Rembrandtlaan en in fietsstraten (zoals Kamperweg) zijn echt gevaarlijk. Veel bestuurders zijn zich er blijkbaar niet van bewust dat fietsers vrijwel altijd dodelijk of zwaargewond raken bij een botsing met een auto, die sneller dan 30km/uur rijdt.
    Blijkbaar is de ergernis van winkeliers in het handhavingsbeleid belangrijker dan het voorkomen van ernstige ongelukken.

  5. Na twee keer de fout te zijn ingegaan de fiets gewoon 5 dagen afpakken doen ze het de volgende keer ook niet meer, net als je met de mobiele tel. belt in de auto boete en 5 dagen afpakken is dat probleem ook zo opgelost.

  6. En fietsen in wandelgebied ?? 150,00 boete, en net als bij de rijdende rechter, ik eis meer blauw op straat, ik denk en dat weet ik zeker, dat dit meer gevoel van veiligheid geeft voor de ( bewoners) en bezoekers in de stad.

  7. Gisteren even een paar keer heen en weer gelopen over de Roggestraat, had zo voor een paar duizend euro aan bekeuringen kunnen uitschrijven als ik agent was geweest.

  8. Alle autoverkeer afschaffen in de binnenstad. M.u.v. Ambulance, Brandweer, Politie, laden en lossend verkeer, Taxi, marktlieden, reparateurs en binnenstadbewoners.

  9. Als ik overdag door de Nieuwstraat fiets, moet ik vaak uitwijken voor voetgangers die uit de Roggenstraat komen en geen voorrang verlenen. Wordt daar ook op gecontroleerd?

  10. Bericht door RietPluim, op 16 december 2016 16:33
    Als ik overdag door de Nieuwstraat fiets, moet ik vaak uitwijken voor voetgangers die uit de Roggenstraat komen en geen voorrang verlenen. Wordt daar ook op gecontroleerd?

    @Riet Pluim,
    Dan moet je bellen met je fietsbel. :D:D:D
    Als die het niet doet krijg je een bekeuring.

  11. @Rietpluim en anderen, voetgangers hoeven geen voorrang te verlenen.

    Aan de overige weggebruikers de nobele taak tijdig uit te
    wijken / de overtreders niet te overrijden.
    Of vergis ik me?

    Door de enorme stroom van voetgangers van het station naar
    Windesheim raak ik wel eens geconfronteerd met situaties
    waarin regels noch controle de noodzaak tot improvisatie verhelpen.
    Maar da’s toch ook prima ?

    De regels en regelingen zijn er voor de grote lijnen immers.
    Als ik een rood stoplicht tegemoet rijdt, op een compleet lege kruising, in de verste verte geen andere verkeersdeelnemers….

    uh, dan stop ik keurig netjes en ga een minuutje of wat heel rustig
    afwachten of er toch nog misschien iemand …. 😉

Reacties zijn gesloten.