Zwolle, historische stad? of klein manhattan?

Zwolle – Deze tekening/cartoon maakte Bert Dijkink in februari 2009 naar aanleiding van de voorgenomen plannen tot hoogbouw in onze oude binnenstad van Zwolle. De buitenproportionele hoogbouw die Zara thans tussen de Diezerstraat en de Spoelstraat inperst was toen nog niet eens bekend.

binnenstad.jpg 

Was zijn tekening in 2009 ingegeven door overdreven angst? of had hij een voorzienige blik?

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

20 gedachten over “Zwolle, historische stad? of klein manhattan?”

  1. Zwolle moet zuinig zijn op haar historische panden. Volgens mij gebeurt dat ook wel aardig. Zo vind ik het mooi te zien, hoe Het Refter is geworden. http://hetrefter.com/
    Vind ook dat het gat op de Melkmarkt passend is opgevuld.
    Kerken worden met schijnbaar succes hergebruikt.
    Wat komt er eigenlijk in het pand waar De Librije uit is gegaan?

    Hoogbouw mag, vind ik. Denk even aan een aantal kantoorflats.
    Liefst zoveel mogelijk buiten de stadsgracht.
    Zodat deze tekening gelukkig niet bewaarheid zal worden.

  2. @ dick, Er gebeuren inderdaad af en toe best goede dingen in de historische binnenstad. De hoogbouw van Zara op die kwetsbare plek aan de Spoelstraat vind ik echter toch weer een grote misstap en een terugval in oude fouten.
    Ik maak me ook zorgen over de gretigheid waarmee de gemeente Zwolle het gemeentelijk bezit aan monumentale panden in de verkoop gooit en daarbij onverantwoorde bouwkundige ingrepen toestaat aan de nieuwe eigenaren, bv.

    * Appartementenbouw in het 15e eeuwse Huis met de Hoofden aan de Goudsteeg?

    * verminkende verbouwingen van de 14e eeuwse Fraterhuizen
    aan de Papenstraat.

    * De Wheeme aan het Grote Kerkplein: zwaar achterstallig onderhoud.

    * En vorig jaar het afgraven en plat maken van de unieke Bastionwallen op het Noordereiland (Nykerkenbolwerk)

  3. Alles gaat tegen de vlakte.en dan maar zien wat we ervoor terug krijgen.
    Ik zou graag willen weten wanneer ik kouskous kan gaan eten in de eerste zwolse arab street.

  4. Scheelt een hoop groen als je zo hoog bouwt ipv uitsmeert over de voormalige bossen en weilanden…

    @Klinker, Oud? Kwam je daar echt? Dat was toch wel de minste snackbar van Zwolle en wijde omgeving!! Daar mis je absoluut helemaal niets aan!!

  5. Hoe kijkt men er over 100 jaar naar? De hele binnenstad is gebouwd door de eeuwen heen. De kritiek op de nieuwbouw was er door de eeuwen heen. Heden ten dage vind men al die oude panden. Schitterend terwijl er eeuwen tussen zitten. De niet passende gebouwen verdwijnen van zelf. Dat is altijd zo geweest en zal zo blijven.

  6. Jan oud en moby dick hebben het meest betekent voor het zwolse snacken.
    Een smakelijke kaart met ruime keus met weinig bravoure

  7. Er was maar 1 snackcaravan die had echt de beste vette hap en dat was Geri’s Bikbar met grote Jet achter de pannen.
    Zeer smakelijk en ook goed verzorgd.

  8. * Appartementenbouw in het 15e eeuwse Huis met de Hoofden aan de Goudsteeg? Zo lang er met respect voor het gebouw wordt gebouwd, zal het voor de staat van het gebouw alleen maar goed gaan. Het is een belangrijk Rijksmonument, dus ik heb er vetrouwen in dat de verbouwing met beleid gebeurd.

    * verminkende verbouwingen van de 14e eeuwse Fraterhuizen
    aan de Papenstraat. Deze gebouwen zijn in de jaren ’80 en ’90 gerestaureerd, zoveel mogelijk in de originele toestand en het moeten sowieso dan de 15e eeuwse Fraterhuizen zijn.

    * De Wheeme aan het Grote Kerkplein: zwaar achterstallig onderhoud. Ken de huidige staat niet, zal er binnenkort eens een blik op werpen.

    * En vorig jaar het afgraven en plat maken van de unieke Bastionwallen op het Noordereiland (Nykerkenbolwerk) Dat unieke vind ik betrekkelijk, de vorm (van bovenaf) is in ieder geval bewaard gebleven en dat is het belangrijkste vind ik.

    Verder ontspoort de discussie hier al weer snel door mensen die het liever hebben over een snackbar, dan over een echte discussie over de historische binnenstad.

    En voor de mensen die zeggen dat alles tegen de vlakte gaat, kijk dan voor de gein even op http://www.rijksmonumenten.nl en verdiep je even in wat er nog wel staat, meer dan genoeg nog denk ik zo. 🙂

  9. Goed om belangrijke oude, historische panden te bewaren, maar een stad evolueert nu eenmaal ook. Gelukkig maar, anders hadden nog steeds zandpaden en geen riolering 🙂 😀 🙂
    Zelf, breder dan Zwolle, vind ik de serie onzichtbaar Nederland mooi om te zien. Daarin zie je hoe Nederland in de loop van de jaren veranderd, elke uitzending verwijzend naar een bepaald onderwerp.
    Panden die ineens opkomen (bijv. energiecentrales), maar na decennia toch ook weer verdwijnen of een ander doel krijgen.
    Aanrader, hoewel ik niet weet of het nog steeds uitgezonden wordt.

  10. Bij alles wat je doet in een stad als Zwolle is het afwegen tussen behouden wat historisch van waarde is, en aanpassen aan de tijd. Het resultaat is altijd een compromis en er zal ook altijd iets op aan te merken zijn.

    In Haarlem langs het Spaarne staan een paar voorbeelden van hedendaagse architectuur die mooi is ingepast in de oude; en bij ons aan de Thorbeckegracht trouwens ook.

    Zoals Jan betram terecht opmerkt, in onze ogen is alle oude architectuur “historisch”, maar ook die is een ratjetoe aan stijlen en stromingen van door de eeuwen heen. Het valt ons alleen niet op.

    Misschien dat mensen over honderd jaar onze twintigste-eeuwse architectuur net zo goed bij de negentiende-eeuwse vinden passen, als wij de negentiende-eeuwse bij de achttiende-eeuwse.

    Alleen hoogbouw vind ik een brug te ver. Centrumarchitectuur is gevelarchitectuur; als je daarvan wil afwijken moet je wel héél goed weten wat je doet.

  11. Eens met RietPluim,
    ‘Het resultaat is altijd een compromis en er zal ook
    altijd iets op aan te merken zijn.’
    Klein ‘bedenkseltje’ van mij daarbij.

    In de historische tijd, waarin de dingen gebouwd zijn die we
    heden ten dage zo bewonderen en proberen in te passen,
    deed men een beetje langer over te bedenken hoe het
    moet worden, en ook nogal een beetje langer om het
    dan uiteindelijk te bouwen.

    Tegenwoordig moet alles natuurlijk snel-snel-snel,
    en dat kan en lukt ook. Da’s een groot voordeel.
    ’t nadeel is; geen bedenktijd eenmaal gestart.

    Hoogbouw vind ik ook een brug te ver. Beter is ’t
    denk ik op een ecologisch verantwoorde manier leegstaande
    weilanden dan maar te bebouwen met energie neutrale woonruimte.

    ’t is wel een beetje -kiezen uit kwaden- de echte oplossing
    zou natuurlijk zijn ……

    Wie ’t weet mag ’t zeggen 😉

    (zijn er echt zoveel miljarden mensen nodig ?)

Reacties zijn gesloten.