Zwolle – Afgelopen week kwam de bioscoopmanager, Dennis Tulleken, van de nieuwe Pathébioscoop in Zwolle in het nieuws. Hij klaagde erover dat er bij de megabioscoop te weinig ruimte is om fietsen te parkeren. De eerste observaties en tellingen van Fietsersbond-Zwolle bevestigen dat beeld. "Deze chaos was te voorkomen geweest, " aldus de organisatie, die opkomt voor het belang van fietsers in Zwolle.
Herhaaldelijk wees de Fietsersbond de Gemeente Zwolle erop, dat er in vergunningsprocedures geen aandacht is voor fietsparkeren. Als gevolg daarvan ontstaan regelmatig problemen. Aan het rijtje met onder meer Primark, Zara, Winkelcentrum Zwolle-Zuid, Spoorzone en diverse festivals kan nu de Pathébioscoop worden toegevoegd. En als er niets gebeurt gaat het bij Hudson’s Bay straks ook mis. "Je kunt geen publiekstrekkers naar Zwolle halen en je tegelijkertijd afzijdig houden van de lokaal het meest gebruikte vervoersmiddel: de fiets," zegt de woordvoerder van de Fietsersbond.
Het is niet zo, dat de gemeente en bedrijven helemaal geen oog hebben voor fietsparkeervoorzieningen, maar het lijkt erop dat de ruimteclaim voor bezoekende fietsers pas aan de orde komt als het ontwerp voor de hoofdbebouwing is goedgekeurd. Een in het ontwerp geïntegreerde fietsvoorziening blijft zo uit en om toch de grote aantallen fietsen te kunnen bergen moeten ontwerpers zich nadien in allerlei bochten wringen.
Zo zie je bij Pathé dat bezoekers hun fiets verdeeld over het hele voorplein moeten stallen. Van het mooie voorplein met leuke zitjes bij de bloembakken blijft zo weinig over.
De Fietsersbond twijfelt eraan of de gemeente voor de nieuwe bioscoop geactualiseerde kencijfers heeft toegepast. Het lijkt erop dat bij de berekening gebruik is gemaakt van normcijfers uit 2010. Sinds die tijd is het aantal fietsers flink gegroeid. En het lijkt erop dat deze trend nog wel even aanhoudt. Ook zijn kerncijfers toegepast, die gelden voor een bioscoop in de schil om een stadscentrum. Gevoelsmatig lokaliseren bezoekers de Pathé-Zwolle echter in het centrum en dus komen er meer fietsers dan verwacht.
Hoewel er ook op andere fietsvoorzieningen en het onderhoud daarvan wel wat is aan te merken, vindt Fietsersbond-Zwolle fietsen in Zwolle over het algemeen behoorlijk geregeld. "Zolang je fietst is er weinig aan de hand. Problemen ontstaan vooral als je bij je bestemming aankomt, waar laat je dan je fiets? Wethouder Van As is voorzitter van het nationale werkgroep Tour de Force. De werkgroep wil in tien jaar tijd twintig procent meer fietsmobiliteit realiseren. Natuurlijk staan wij achter dit doel, maar als in Zwolle het fietsparkeren niet serieus genomen wordt, dan eindigt het project hier in een Tour de Farce."
Zwolle noemt zich zelf een fietsstad, nou niet dus, zo dwing je mensen met de auto te komen, maar dat levert wel parkeergeld op, en dat spekt de beurs >:(>:(>:(
Helemaal met jou eens Merije.
dit zou gewoon standaard in een vergunning meegenomen moeten worden zou je denken