Zwolle – Stakende NS-medewerkers uit Zwolle waren maandagmorgen niet aan het werk gegaan, maar hadden zich verzameld op het Stationsplein. Gestoken in de rode hesjes van vakbond FNV maakten ze duidelijk dat ze staakten tegen hun werkgever de NS. Op een groot spandoek en met flyers werd het doel van de staking duidelijk gemaakt: "Stop de krimp van NS". Het ging deze keer niet om loon of andere arbeidsvoorwaarden, maar vooral om werkgelegenheid. Volgens de stakers laat de NS het treinvervoer op de kleine lijnen over aan andere marktpartijen zoals Arriva, wat ten koste gaat van het NS-personeel. De NS heeft op de dubbeldekkers het aantal machinisten verminderd, wat volgens de stakers de werkgelegenheid en veiligheid op deze treintoestellen aantast. Tot op dit moment zijn de medewerkers van de winkels en horeca op de stations in dienst van de NS, maar NS wil deze medewerkers afstoten. Deze medewerkers gaan dan over naar werkgevers met aanmerkelijk mindere arbeidsvoorwaarden met vaak kleine en flexibele contracten, volgens FNV-stakingsleider Henri Janssen.
Foto: Hennie Vrielink
Omdat de NS directie volgens de stakers niet wil luisteren naar hun bezwaren tegen inkrimping, uitbesteden en werk weghalen uit de regio’s hebben de Zwolse NS-medewerkers besloten maandagmorgen hun werk tot negen uur neer te leggen. Op het station en de perrons is hiervan weinig te merken. Treinen komen en gaan en er staan geen drommen reizigers, die in Zwolle zijn gestrand. Volgens Henri Janssen heeft de NS het hele weekend hard moeten werken om de gevolgen voor reizigers zoveel mogelijk te beperken. Er zijn extra treinen ingezet en ook personeel uit andere delen van Nederland naar Zwolle gestuurd om werk van hun stakende collega’s over te nemen. Volgens stakingsleider Janssen is dit formeel geen "stakingsbreking", maar hij vindt het "niet netjes" van de NS directie. Dat de reizigers op zich weinig last hebben van de staking vindt hij niet erg, want de staking was niet tegen de reizigers gericht, maar tegen werkgever NS. "Op het station is geen chaos te zien, maar we hebben wel gezorgd voor chaos bij de NS", aldus FNV-bestuurder Henri Janssen.
Hennie Vrielink
Verslaggever Weblog Zwolle
Hennie,
Als vrijwilliger de nieuwswaardigheden opzoeken en verslaan (o.a. raadsvergadering!) verdient een compliment!
Groeten!
Er mag in nederland wel eens wat meer gestaakt worden.
veel flexcontracten met rare uren enz. enz.
vaste banen verdwijnen zo langzamerhand
Vanavond alsnog chaos, want sinds half 6 is er een stroomstoring, waardoor er geen treinverkeer van en naar Zwolle mogelijk is!
ProRail steelt toch weer de show vandaag.
Ja, maar het was de bedoeling dat het georganiseerde NS-personeel dat deed…
BTW: Ik snap niet dat anderen zich zo makkelijk laten inzetten als stakingsbrekers. Solidariteit is tegenwoordig ver te zoeken. Kent iemand dat woord nog? Of is solidariteit iets van vroeger?
Whats in a name. Staking of spoorboekje. Bij een staking rijden ze niet op tijd en volgens het spoorboekje ook niet.
Respect voor de reizigers die deze malaise dagelijks moeten doorstaan
Onzin. Is niet dagelijks. Heb 17 jaar met plezier geforensd van Zwolle naar Amsterdam. Als dat dagelijkse malaise was had ik dat niet volgehouden. De enkele keer dat ik met de auto naar het werk moest. Dát was pas malaise. Na zo’n ritje vol met files wist ik weer waarom het zo fijn is om met de trein te reizen.
Ik reis al sinds ’96 met de trein naar Utreg. Nu 12 minuten sneller dan vroeger en in moderne treinen met heerlijke airco. Super. Ik heb nooit noemenswaardige vertraging. Ik zou niet dagelijks in de file willen staan. Laat mij maar lekker slapen in de trein.
Maar natuurlijk hadden de reizigers WEL last van de staking: vooraf gewaarschuwd en dus maatregelen genomen. In plaats van comfortabel in de trein kon ik aansluiten in de file naar Rotterdam 🙁
Daar hebben we Taupe weer, met zijn dagelijkse portie onzin. Ik rijd zelf in een lease-auto, maar als ik gebruik maak van de trein dan ervaar ik dat als zeer comfortabel. Wel of geen vertraging, maar goed, in Nederland doen veel mensen hard hun best om wereldkampioen zeuren te worden. Taupe stijgt wat dat betreft met stip. Kom eens met wat zinnigs man.
@ Der Kaiser
Ga weg met je solidariteit. Stakingen hebben hier in Nederland totaal geen effect (in andere landen ook niet). De enige die je ermee hebt zijn de klanten.
Als je meer wilt moet je met elkaar in gesprek gaan. Als dat niet werkt zoek je een andere baan met betere arbeidsvoorwaarden.
Ik prijs de stakingsbrekers juist. Zij zijn degenen die je als reizigers moet bedanken. Zij staan er wel. De lapswanzen staan buiten in een rood hesje met actie achterop zonder enig resultaat.
@Blauw
Der Kaiser heeft gewoon gelijk. Het is niet eens een veronderstelling maar meer een feit.
@bernard, op 20 juni 2017 8:53
Klopt. Toen ik vroeger destijds bij de centrale directie van de PTT accountantsdienst op het hoofdkantoor in Groningen werkte, ging ik ook altijd met de trein. Ik heb het altijd als relaxed ervaren i.p.v. de auto te nemen.
Leonardo
Doe dan eens een voorbeeld met zinnigs.
Met je lease??