Zwolle – Lerlingen van de Van der Capellen scholengemeenschap in Zwolle geven wekelijks wiskunde plusles aan leerlingen van basisschool De Krullevaar in Stadshagen, Zwolle.
Floor Ruiten en Reijer van Harten uit 5 atheneum van de Van der Capellen scholengemeenschap geven elke vrijdagochtend met veel enthousiasme wiskunde plusles op de Krullevaar aan leerlingen uit groep 7 en groep 8. Basisschoolleerlingen en middelbare schoolleerlingen werken dankzij deze pluslessen op een leuke manier samen aan hun ontwikkeling. Bovendien krijgen de leerlingen van De Krullevaar zo alvast een voorproefje van de middelbare school.
Wiskunde D op Van der Capellen
Leerlingen in de bovenbouw atheneum van de Van der Capellen scholengemeenschap kunnen kiezen voor wiskunde D: een verrijkt programma naast wiskunde B. Momenteel volgen drie leerlingen van de Van der Capellen 5 Atheneum wiskunde D via afstandsonderwijs. Hierbij krijgen ze begeleiding van hun wiskundedocent Hettie Gieles, die o.a. -voor studenten in heel Nederland- videolessen maakt. Studenten van de universiteit van Groningen kijken het wekelijks ingeleverde huiswerk na en organiseren twee keer per jaar een bijeenkomst op de universiteit.
Samen talenten ontwikkelen
De Krullevaar en Van der Capellen hebben, door studenten uit het voortgezet onderwijs de kans te bieden les te geven op een basisschol, een leuke en uitdagende samenwerking gevonden die alle betrokken leerlingen de kans geeft samen het mooiste en beste uit zichzelf te halen!
Wiskundeplus les. Dat zegt een heleboel over de kwaliteit van de huidige leraren bezetting.
Is er te weinig know how in huis om dit door het eigen team te laten doen?
Heeft Taupe voldoende know how in huis om de meerwaarde van dit concept te snappen? 😀
Taupe op zijn smalst, artikel zeker maar weer half gelezen en daarvan de helft begrepen?
Fantastisch initiatief! De leerlingen die de les geven krijgen uitdaging om een les te geven en leerlingen die wat extra’s nodig hebben krijgen extra aanbod. Dat is een stuk beter dan ze in hun eigen klas een niveautje hoger in een werkboek werken.