Zwolle – De toegangspleinen aan beide kanten van het station krijgen de komende jaren een totaal ander aanzien. De gemeente Zwolle heeft samen met de provincie Overijssel, NS en ProRail afspraken gemaakt om de omgeving van het station veel aantrekkelijker en toegankelijker te maken voor reizigers en andere bezoekers.
Foto Karres + Brands
Het Stationsplein wordt opnieuw ingericht; de bussen verdwijnen en het moet een comfortabel gebied worden voor voetgangers en fietsers. Onder het plein komt een ondergrondse fietsenstalling. Aan het Zuidplein komt een overdekt busstation en het plein zal een prettige en groene verblijfsruimte worden. Ook komt er een voetgangersbrug over de sporen die beide pleinen met elkaar verbindt, maar ook een belangrijke 24/7 verbinding wordt tussen Hanzeland en de binnenstad, "waar je niet gehinderd wordt door poortjes."
Dagelijks passeren 60.000 treinreizigers de in- en uitgangen van het station en jaarlijks zal dit aantal met 8% groeien. Wethouder Ed Anker van Zwolle is van mening dat het tijd wordt dat het stationsgebied van Zwolle aantrekkelijker wordt gemaakt: "In de andere steden zoals Arnhem, Groningen en Assen is al flink geïnvesteerd in het stationsgebied en Zwolle lijkt tot nu toe een beetje vergeten." Zwolle is nu aan de beurt. Station Zwolle is een belangrijk Openbaar Vervoersknooppunt en met zijn 8 spoorlijnverbindingen het tweede station van Nederland. Anker besefte het belang van dit station tijdens het Bevrijdingsfestival na het optreden van Kensington: "Op de beeldschermen van het festival verschenen de vertrektijden van de treinen, waarbij duidelijk werd dat je vanuit Zwolle om half twaalf ’s avonds nog heel Nederland kunt bereiken."
Stations Zwolle is niet alleen een treinstation, maar ook een busstation voor zowel de stadsdienst als het regionale openbare vervoer. Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel benadrukte het belang van dit vervoer voor de wijde omgeving. Ook busreizigers kunnen in de toekomst bij een regenbui droog wachten op de bus. "Dit OV-knooppunt is meer dan een station, maar een verblijfsgebied waar het prettig toeven is."
Gemeente en provincie hebben inmiddels 100 miljoen euro beschikbaar voor de ontwikkeling van het stationsgebied, maar komen nog ongeveer 40 miljoen te kort om de ambitieuze plannen te kunnen realiseren. Nu de vier betrokken partijen het eens zijn te bouwen aan een toekomstvast, goed bereikbaar en modern OV-knooppunt dat de aanjager wordt van een bruisend stadsdeel Hanzeland, wordt ook van de rijksoverheid extra steun verwacht.
Hennie Vrielink
Verslaggever Weblog Zwolle
“Er mist een heldere omschrijving van de architectonische koers, de leidende principes, de samenhang en (mogelijk) het idioom. Dat leidt bij de voorstellen voor bijvoorbeeld de buskap tot verwarring”
Reactie spoorsector…..
https://www.zwolle.nl/sites/default/files/03 Review_OP Spoorsector.pdf