Zwolle – De sloop van Centrale Harculo (ook wel IJsselcentrale) vordert steeds meer. De sloop startte ongeveer een jaar geleden. Het beton en puin wat vrijkomt bij de sloop wordt vanaf 15 augustus door een mobiele breekinstallatie tot granulaat verwerkt. De installatie zal ongeveer 4 weken blijven staan.
Foto’s: Jan en Loes la Faille
Het puin zal door een graafmachine in de installatie gegooid worden. Door een shovel wordt het verbrijzelde puin vervolgens op een transportband gestort. Via deze transportband komt het puin in de ruim van een schip terecht. Vanaf begin september zullen ongeveer 15 schepen met granulaat geladen worden.
Naast het vervoer van de restanten dat over de weg plaatsvindt, zal nu ook een aanzienlijk deel via de IJssel afgevoerd worden. Er zullen zo’n 1350 transporten minder over de weg gaan. Het granulaat wordt gebruikt voor de fundering van de uitbreiding van Lelystad Airport.
Voor demontagewerkzaamheden aan de oudste gedeeltes van de centrale is een enorme kraan opgebouwd. Met behulp van deze kraan worden delen van het dak verwijderd. Door het contragewicht van de kraan van 165 ton kan het dak van 34 ton in een keer afgehesen worden. Ook wordt de kraan gebruikt om installaties (zogenaamde strandjackets) te plaatsen om de ketels om te trekken. De kraan is 72 meter hoog met een reikwijdte van 38 meter.
De planning van de sloop is als volgt:
2016 – 2017
De bijgebouwen die voor de gas- en watertoevoer zorgen worden gesloopt
2016 – 2017
De ontmanteling van de binnenkant van de gebouwen vindt plaats. Asbest, slakkenwol, technische installaties en bodem worden verwijderd.
2017 – 2018
De productiegebouwen en de schoorstenen worden gesloopt.
Gedurende 2018
De sloop zal in 2018 afgerond worden. Het terrein wordt geëgaliseerd en ingezaaid met gras.
De sloopvergunning is geldig tot en met 31 december 2018.
Loes la Faille
Hij blijft mooi door zijn lelijkheid 🙂
Toch een stuk verleden, wat nu ontmanteld word
Op een bepaalde manier ga ik hem toch missen:'(
Wat je zegt, mooi door zijn lelijkheid. Wij hebben lang geleden er binnen en buiten trouwfoto’s mogen maken.(gelukkig hebben we de foto’s nog)
Te bedenken dat zo’n 10 jaar geleden er nog een grote revisie is geweest.
Ben ook erg benieuwd wat er voor in de plaats gaat komen.
De Centrale Merwedehaven 1 en 2 in Dordrecht die in 1982 gesloopt is was veel mooier dan die centrale Harculo.
De Dordtse centrale had industieel erfgoed moeten worden. Ontworpen door H. Fels die ook de Centrale Gelderland 1 en 2 in Nijmegen ontwierp.
Het was toparchitectuur.