De provincie Overijssel heeft het openbaar vervoer-experiment met de Oosterenk Vervoerspas Zwolle met drie maanden verlengd. De Oosterenk Vervoerspas blijft geldig tot en met 21 maart 2008. Ook kunnen tot dat moment goedkope abonnementen voor de streeklijnen worden aangeschaft. De extra bussen rijden eveneens door tot en met 21 maart.
Reden voor de verlenging van het experiment is het stijgende gebruik van de pendelbussen en de positieve reacties van reizigers en bedrijven. De verlenging van het experiment kost € 122.000,–. Dit geld wordt opgebracht door de provincie Overijssel en de Ondernemersvereniging OVB. Met de Oosterenk Vervoerspas kunnen forensen werkzaam op het bedrijvenpark Oosterenk sinds 10 september 2007 gratis reizen tussen het station Zwolle en het bedrijvenpark. Ook is het mogelijk met de pas zeer goedkope busabonnementen te kopen om vanuit Dedemsvaart, Zwartsluis, Meppel, Ommen en Raalte naar de Oosterenk te reizen.
Sinds de start van het experiment hebben al meer dan 675 mensen een Oosterenk Vervoerspas aangevraagd. Verder zijn er 75 maandabonnementen op de streeklijnen verkocht. Er wordt in het algemeen goed gebruik gemaakt van extra ritten op de streeklijnen. Per dag maken 120 reizigers gebruik van het gratis vervoer tussen het station en de Oosterenk en dat aantal blijft elke week stijgen. Hieronder is een staatje opgenomen met de reizigersaantallen per week van de nieuwe pendeldienst lijn 12 (station – Oosterenk v.v.).
Inmiddels is de provincie een evaluatie gestart, waarbij alle pasaanvragers zijn benaderd voor het invullen van een enquête. Met de uitkomst van deze evaluatie bekijkt de provincie samen met haar partners of dit project na 21 maart doorgezet kan worden en zo ja, in welke vorm. Het doorzetten hangt af van het feit of er werkelijk een verschuiving heeft plaatsgevonden van auto naar openbaar vervoer, maar ook of de gebruikers het openbaar vervoer na het experiment positiever beoordelen. De provincie Overijssel bekijkt ook of het experiment elders in Zwolle of in de provincie (bijvoorbeeld Deventer) toepasbaar is.
Ten opzichte van de huidige dienstregeling treden er na 21 december wel enkele, deels tijdelijke wijzigingen op. Zo rijden de pendelbussen van het station naar de Oosterenk niet in de kerstvakantie. De pas blijft dan, net als nu, gewoon geldig op lijn 1. Vanaf 7 januari rijdt de pendelbus weer. In het nieuwe jaar vervallen er enkele extra ritten uit Dedemsvaart, Ommen en Raalte en Wijhe naar de Oosterenk omdat hier te weinig reizigers gebruik van maken.
De Oosterenk is een van de grootste werkgelegenheids- en voorzieningenconcentraties (9.200 werknemers) in Zwolle. De bereikbaarheid staat onder druk en ook het parkeren vormt in toenemende mate een probleem. De provincie Overijssel, de gemeente Zwolle en de Ondernemersvereniging OVB hebben de handen ineengeslagen voor de verbetering van de bereikbaarheid van de Oosterenk. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat biedt hierbij belangrijke ondersteuning.
De gemeente Zwolle ondersteunt het project en de ondernemersvereniging OVB actief in het kader van het stimuleren van mobiliteitsmanagement, de Oosterenk Vervoerspas maakt deel uit van een pakket aan maatregelen om het (solo)autogebruik op het bedrijventerrein terug te dringen.
Het experiment met de Oosterenk Vervoerspas omvat een aantal onderdelen:
– gratis openbaar vervoer voor werknemers van de Oosterenk op de buslijnen tussen station Zwolle NS en de haltes op de Oosterenk (stadslijn 1, streeklijnen);
– introductie van een gratis pendeldienst (alleen voor bezitters van de Oosterenk Vervoerspas) tussen station Zwolle NS en de haltes op de Oosterenk;
– 50% korting op een maandabonnement op de streeklijnen 29, 40, 70, 161, 166 en 167 die vanuit de regio naar de Oosterenk rijden;
– extra ritten in de ochtend- en middagspits op de streeklijnen naar de Oosterenk;
– rechtstreekse benadering van de werknemers op de Oosterenk via hun werkgever.
Zie ook www.Oosterenkvervoerspas.nl
Tja, dat zijn 50 auto’s minder per spits. Op de duizenden die daar rijden in de spits heeft het dus niet zoveel effect, maar dat zeggen ze er niet bij. Over de Ceintuurbaan rijden dagelijks 40.000 voertuigen, dat zijn zo’n 48.000 reizigers.
Waren dat er maar 50. Ik vermoed zo dat iedereen die nu met de bus reist dit nog vaker doet omdat t gratis is en fietsers met dit koude weer ook de bus pakken.
Meer reizigers? Ja. Auto -> OV? Nee…
Als ik het bericht zo lees, dan wordt 1 pasagier die ‘smorgens naar O gaat en ’s avonds weer terug, als twee pasagiers geteld.
Dus dan gaat het om 60 personen. Dat zou aardig overeen kunnen komen met die 50 auto’s die Chris al noemde.
Dus even snelle rekensom: EUR 46.000 per maand voor 120 ritjes per dag = EUR 12,80 per rit.
ik ben ook mee geweest en ik zou zegge mensen denk eens na dat we op dat parkeer plaats stonden te koud kleumen en toen we in de bus zaten wat er toen gebeurde ik heb wel een fijn dagje gehad en ik hoop dat ik het volgend jaar als ze weer gaan dan ook weer mee kan als werknemer of als introducé ik wil de organisatie bedanken voor het fijne uitje ik heb er van genoten en was er wel aan toe !