Zwolle – ‘Going On’ heet het werk van Toon Hagen dat op 28 december in première gaat. Een naam die lijkt voorbestemd voor Hagens nieuwe geestelijke kind. Vanwege de muzikale verhaallijn, beginnend bij het doopvont en meanderend langs hoogte- en dieptepunten die bij het leven horen. Maar ook omdat Hagen en pianiste Philine Coops al repeterende steeds weer nieuwe lagen ontdekten. De luisteraar heeft aan één keer evenmin genoeg vermoedt Coops. ‘Going On’ dus.
De première vindt plaats in de Grote Kerk waar Hagen als cantor/organist aan is verbonden. Het duo speelt eveneens ‘Shadow nor Prey’ van Simeon ten Holt, een ode aan het onderweg zijn aldus Hagen in een eerder interview.
Een première is altijd spannend – hoeveel ervaring je ook hebt – en als je met zijn tweeën speelt geldt dat in het kwadraat. Tegelijkertijd weten Hagen en Coops wat ze aan elkaar hebben. De samenwerking wordt door beide musici als heel bijzonder ervaren. Coops: “Het spel van ons beiden vloeit op sommige momenten zo in elkaar over dat nauwelijks nog valt te onderscheiden wie welke noten speelt.”
Wat het volgens de Zwolse pianiste extra bijzonder maakt, is dat het van oorsprong een solostuk is. In de nieuwe versie zijn het dus twee partijen, waarbij Coops het dichts bij het origineel blijft en Hagen er een laag aan toevoegt. ‘Going On’ begint met een kindermelodietje, een speeldoosje boven een ledikant. “De start is hoopvol met de rust van een kind dat dicht bij de hartslag van zijn moeder is en tegelijkertijd onbevangen de wereld in kijkt” vertelt Coops.
Om er aan toe te voegen: “Vervolgens glijd je als luisteraar weg in een gevoelsstroom waarin je van alles kunt ontdekken, al is het allemaal heel subtiel en zal de perceptie per luisteraar verschillen. De rode draad, die in het hele stuk te vinden is, is de stem van het kind dat een beschouwende rol heeft, en af en toe zelf het woord neemt.”
Op de vraag of ‘Going On’ zich laat vergelijken met een ander stuk antwoordt Coops: “Aan de ene kant is het typisch Toon met knappe ritmische vondsten, ontroerende melodieën en harmonische wendingen. Van de andere kant herken je invloed uit verschillende muzikale stromingen maar is het toch een heel nieuw werk dat zich niet makkelijk onder woorden laat brengen. Het is een mooi voorbeeld van procesmuziek die je moet ondergaan.”
Kaarten voor het concert op 28 december (aanvang: 20.15 uur) zijn verkrijgbaar via academiehuis.nl.