Zwolle – Op station Zwolle komen dagelijks 60.000 reizigers en de verwachting is dat dit aantal de komende jaren zal uitbreiden. Daarom is ProRail op dit moment bezig met het vernieuwen van het station en spoornetwerk rondom het station. Dit heeft tot gevolg dat van zaterdag 24 februari tot en met zondag 4 maart de nodige spoorwerkzaamheden worden uitgevoerd nabij station Zwolle.
Naast het verbeteren van het spoor zal er aan de busbrug worden gewerkt aan de westkant van het station. Hierbij zal de bovenleiding aan de noordkant van het station moeten worden aangepast. Dit betreft een technische klus, aangezien het meerdere sporen betreft die in een bocht liggen. ProRail wil met deze spooraanpassingen het treinverkeer in de toekomst soepeler laten verlopen op het tweede spoorknooppunt van Nederland.
Door deze aanpassingen is het op een gedeelte van de trajecten Zwolle-Amersfoort en Zwolle-Lelystad Centrum negen dagen lang niet mogelijk om met de trein te reizen. In plaats daarvan zullen er bussen rijden tussen Zwolle en ’t Harde en tussen Zwolle en Kampen Zuid. Ook voor het Kamperlijntje worden bussen ingezet. De verwachting is dat de extra reistijd ongeveer een kwartier tot drie kwartier zal bedragen. Het is raadzaam om de reis vanaf 10 dagen van tevoren te plannen voor een aangepast reisadvies. De treinen uit de andere richtingen rijden volgens de normale dienstregeling.
Het is voor de soepele doorgang van het treinverkeer belangrijk dat elke trein op station een eigen spoor krijgt. Hier werd eerder al rekening mee gehouden door een extra brede passagetunnel onder het station aan te leggen evenals een extra perron. Toch is het zo druk dat treinen geregeld op elkaar moeten wachten.
De negen dagen zullen niet het enige moment zijn dat de station Zwolle beperkt bereikbaar zal zijn. In de zomer wordt door ProRail gedurende zestien dagen, van zaterdag 30 juni tot en met zondag 15 juli worden gewerkt aan de oostzijde van het station. Dit maakt onderdeel van het plan om de aansluiting van de driehoek Zwolle-Leeuwarden-Groningen te verbeteren. Op die manier kunnen treinen richting Meppel en Emmen sneller in Zwolle aankomen en vertrekken.
De sporen richting het noorden worden in de komende jaren uitgebreid van twee naar vier sporen. Hierbij zal een ongelijkvloerse spoorkruising worden gebouwd waarbij het spoor richting Emmen onder het doorgaande spoor naar Meppel zal lopen, een zogenaamde dive-under. Dit zal plaatsvinden bij de splitsing bij Herfte. Ook zal er worden gewerkt aan de vermindering van het aantal wissels. Dit wordt gerealiseerd bij de Hoge Spoorburg tussen de Oosterlaan en Deventerstraatweg.
Wegkruisingen op het spoor tussen Zwolle en Herfte worden verdubbeld. Waterkruisingen worden vernieuwd en geluidsarm gemaakt.
Er worden ter hoogte van Hogeschool Windesheim extra sporen worden aangelegd waar treinen ’s nachts kunnen worden geparkeerd en schoongemaakt. Tussen het station en het opstelterrein komt een extra spoor. Hierdoor wordt de fietserstunnel bij de Koggelaan met een spoor verbreed.
Tijdens de zomer zal opnieuw een nieuw, eigen, perron worden gebouwd voor de treinen van en naar Enschede. De treinen komen op dit moment op hetzelfde perrondeel aan als de treinen van en naar Roosendaal.
Al deze werkzaamheden maken onderdeel uit van het Spoorplan Noord-Nederland. Dit wordt gedaan in opdracht van de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel in samenwerking met NS en Arriva. ProRail werkt hiervoor aan ongeveer 20 spoorprojecten. Er wordt 1 miljard euro geïnvesteerd aan spooruitbreiding, stationsvernieuwing en de aanleg van tunnels en opstelterreinen. Op die manier zal worden bijgedragen aan een betere bereikbaarheid van het noorden. Treinen kunnen op die manier onafhankelijk van elkaar aankomen en vertrekken.