Zwolle – Kinderkledingwinkel Heppie! aan de Assendorperstraat is verkozen tot Groenste winkel van Assendorp 2018. De verkiezing was georganiseerd door eerstejaars studenten Mediaredactie van Landstede en het Dominicanenklooster in Zwolle. De verkiezing maakt onderdeel uit van het Klimaatmadonnaproject van het klooster. De mediaredacteuren van Landstede maken voor dit project een speciale krant.
“We zijn heel blij dat jullie ons hebben verkozen tot groenste winkel van Assendorp!” aldus eigenaren Christel Liesveld en Swaan Blaauw. Zij begonnen de winkel toen ze merkten hoe snel kinderen uit hun kleding groeien. “Maar vaak is het nog hartstikke goed en jammer om weg te doen. Zo ontstond het idee van Heppie!” Volgens student Fleur Vinke waren er verschillende kandidaten in Assendorp die de prijs verdienden. “Allerlei winkels zijn actief bezig met de impact die ze hebben op de wereld. Heppie! is een winkel die daarnaast geliefd is in de wijk en verder gaat dan kleding kopen alleen. Zo kunnen kinderen er ook naar de kapper en is er tweedehands speelgoed te krijgen.”
De prijs wordt uitgereikt in het kader van het Klimaatmadonna-project van het Dominicanenklooster. De Zwolse kunstenares Marit Otto maakt van (plastic) afval een mariabeeld in de aanloop naar Earth Hour op 24 maart. Op die dag gaat overal in de wereld de verlichting een uur uit om aandacht te vragen voor klimaatverandering. Ook in Zwolle is Earth Hour inmiddels een begrip, dit project sluit daarbij aan, zegt initiatiefneemster Kirsten Otten. “Op 24 maart vertrekt de Klimaatmadonna om kwart voor acht vanaf het klooster in een stoet naar de binnenstad. Iedereen is welkom om mee te lopen. Om half 9 gaat de verlichting van onder meer de Grote Kerk dan uit.”
Studenten Mediaredactie van Landstede maken rondom dit project een krant met artikelen over groen leven. Er is onder meer aandacht voor manieren om zelf groen te doen, een interview met de wethouder van duurzaamheid en een groen recept van de Librije. Docent Pieter Jansen noemt het maken van de krant een unieke leerervaring. “Op deze manier leren de studenten hoe het maken van een krant in zijn werk gaat. Het werken met een echte opdrachtgever, harde deadlines en een echt budget is iets dat je alleen in de praktijk goed kunt leren. En als er straks 10.000 van de pers rollen is hun leerervaring ook nog eens heel tastbaar.” De krant verschijnt als bijlage van de lokale krant De Assendorper en ligt rond half maart bij Assendorpers in de brievenbus.