Wilheminasingel wordt fietsstraat

Zwolle – De Wilhelminasingel wordt fietsstraat. De herinrichtingswerkzaamheden aan de straat vinden plaats van 9 tot en met 20 april. In verband met de werkzaamheden is de straat van 9 tot en met 13 april geheel afgesloten voor al het doorgaand verkeer. Verkeer wordt via een omleidingsroute omgeleid. De Wilhelminasingel maakt deel uit van het Zwolse hoofdfietsroutenetwerk en is één van de drukste fietsroutes van Zwolle. Dagelijks fietsen zo’n 5000 fietsers door deze straat.

Verkeersveiligheid
De Wilhelminasingel is een 30 km straat. Toch wordt er door automobilisten over het algemeen te hard gereden. De huidige inrichting oogt meer als een 50 km straat. De aanpassing tot fietsstraat heeft als doel de verkeersveiligheid te vergroten, in een fietsstraat heeft de fietser de ruimte en is de auto te gast.
Omleiding tijdens de werkzaamheden
Autoverkeer met bestemming binnenstad wordt via een omleidingsroute omgeleid via de Burgemeester van Rooijensingel/Nieuwe Havenbrug/Blijmarkt/Praubstraat/etc. richting het Gasthuisplein/Ter Pelkwijk Park. Om dit mogelijk te maken wordt het éénrichtingsverkeer op de Nieuwe Markt tijdelijk opgeheven. Fietsers worden omgeleid via de Sassenstraat en Walstraat. Autoverkeer dat de stad uit wil, kan via de route Gasthuisplein/Nieuwe Markt/Sassenstraat.

Tijdens de afrondende werkzaamheden aan de Wilhelminasingel (van 16  tot en met 20 april) is een halve rijbaan afgezet. Verkeer in beide richtingen is dan wel weer mogelijk. De parkeerplaatsen gelegen aan het van Nahuysplein en Ter Pelkwijkpark blijven gedurende de werkzaamheden grotendeels bereikbaar.

De herinrichting van de Wilhelminasingel tot fietsstraat wordt mede mogelijk gemaakt dankzij een financiële bijdrage van provincie Overijssel.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

5 gedachten over “Wilheminasingel wordt fietsstraat”

  1. Autos te gast betekent letterlijk te gast in de fietsstraat, dus heel rustig rijden vanwege de fietsers.
    Fietsers hebben ook voorrang in een fietsstraat.

  2. Ik vind dat je die vraag wel laat stelt. Gezien we echt al flink wat fietsstraten hebben. De fietsers zijn de hoofdgebruikers, auto’s moeten zich aanpassen aan de fietsers.

  3. Ik vraag het me al langer af. Voor zover ik weet heeft de fietsstraat geen wettelijke status (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een woonerf) dus ik vraag me af of het wel klopt wat aja zegt, dat fietsers altijd voorrang zouden hebben.

Reacties zijn gesloten.