Zwolle – Een innovatieve out-of-the-box-drukte van belang in Schouwburg Odeon, donderdagmiddag. Excellente mbo’ers van het project BrainBoost van Landstede MBO en Menso Alting Zwolle presenteerden op vindingrijke wijze hun antwoorden op vraagstellingen van echte opdrachtgevers tijdens het Outbox-Festival. ‘Deze studenten kijken op een ongeconditioneerde manier naar vraagstukken: breed, minder gekaderd’, merkte één van de opdrachtgevers op. Precies zoals het project BrainBoost beoogt.
Zo’n 120 gasten bezochten het Outbox-Festival donderdag. Ze woonden presentaties van de studenten bij en namen tijdens pauzes desgewenst deel aan leuke en leerzame side-events, zoals leren jongleren, de kunst van het vouwen en out of the box proeven. Alles stond in het teken van de ‘box’ en ‘het uitpakken’.
‘De studenten pakken als het ware uit wat ze gemaakt hebben’, verklaart docent en organisator Tom Schurink. ‘Vandaar alle “boxes”. Vieren is belangrijk en dat is wat we hier doen. Bij BrainBoost zie ik talenten tot bloei komen en de resultaten zien we hier tijdens de presentaties. Hoe zenuwachtig sommige studenten ook zijn, ze staan er toch maar. Dat is de dynamiek van het onderwijs. Ik ben daar trots op.’
Directeur en BrainBoost-portefeuillehouder Jan Dobben van Landstede benadrukt dat iedereen, elke student, excelleert. ‘Het is belangrijk dat iedereen op z’n eigen manier en niveau het beste uit zichzelf haalt. BrainBoost is een goede manier om dat te doen.’
Opdrachtgeefster Mtinkheni Gondwe is bijzonder blij met de manier waarop de studenten meedenken met haar plan om een vakantieresort in Malawi te bouwen. ‘De samenwerking is heel plezierig. De studenten zijn flexibel en creatief. Ze zijn heel bereid om nieuwe dingen op te pakken en ze nemen initiatief. Ik heb door hen zeker vijf nieuwe ideeën gekregen, waar ik zelf niet zo gauw op was gekomen.’
In de verschillende projecten werkten studenten van uiteenlopende opleidingen samen. Esmee (verpleegkunde), Wesley (sociaal werk) en Micha (bedrijfsadministratie) bedachten voor Philadelphia Zorggroep de C-Day. Een dag met een speciaal programma, waardoor medewerkers meer gemotiveerd raken om met de nieuw te implementeren methodiek triple-C (Cliënt, Coach, Competentie) aan de gang te gaan. ‘In het begin wisten we helemaal niet hoe we moesten beginnen’, vertelt Wesley. ‘Maar naarmate ons plan meer vorm kreeg, raakte ik steeds gemotiveerder.
Het voordeel van BrainBoost is dat we heel veel tips en trucs meekrijgen om uit de box te denken.’ Esmee knikt. ‘Al doende bedachten we dat het voor de medewerkers van Philadelphia belangrijk is om te ervaren wat de cliënt ervaart. Dus hebben we een programma bedacht met een belevingsbus, rollenspelen en dergelijke. De opdrachtgever was er heel blij mee.’ Docent Erik Raterink begeleidde Esmee, Wesley en Micha. ‘Ik heb ze zo begeleid, dat ze vanuit heel breed steeds dieper over de materie gingen nadenken. Niets is fout, je stuurt ze bij door vragen te stellen. En zo werd het project steeds meer van henzelf en werden ze steeds enthousiaster. Dat is echt BrainBoost. Ze hebben er superveel van geleerd.’