Zwolle discrimineert studenten. Tot deze conclusie komt Studenten Overleg Orgaan Zwolle na een nieuw onderzoek. Het studentenbeleid in Zwolle krijgt inmiddels goed vorm, maar Zwolle blijkt de enige stad in Nederland met een 10% regeling.
Terwijl Zwolle de ambitie koestert verder te groeien als studentenstad, ziet de gemeente studenten nog niet als volwaardige stadsbewoner. Verder heeft de 10% regeling vele negatieve zij-effecten voor de Zwolse kamermarkt. Dit blijkt uit de notitie ‘Niet in mijn achtertuin!’ die SOOZ maandagavond presenteerde aan de gemeenteraad.
De 10% regeling stelt een limiet aan het aantal studentenpanden in de meest populaire studentenwijken in Zwolle, waaronder Assendorp en de binnenstad. SOOZ heeft de wethouder volkshuisvesting meermalen verzocht van de 10% regeling af te stappen. Zeker omdat de belangrijkste redenen voor het invoeren van de regeling – overlast door studenten en hun invloed op de sociale structuur – met andere middelen aangepakt kunnen worden. In andere steden is men van de 10% regeling afgestapt of heeft men na onderzoek besloten deze niet in te voeren.
Negatieve zij-effecten
In haar notitie presenteert SOOZ een aantal opvallende problemen die de 10% regeling met zich meebrengt. Zo heeft de 10% regeling negatieve effecten op de kwaliteit en veiligheid van studentenpanden en op de prijs van studentenkamers in Zwolle. Deze steeds slechtere verhouding tussen prijs en kwaliteit remt de groei van Zwolle als studentenstad.
Inleiding
Voor u ligt de notitie “Niet in mijn achtertuin!”. In deze notitie zal het Studenten Overleg Orgaan Zwolle (SOOZ) uiteenzetten dat de 10% regeling in haar huidige vorm niet het beoogde effect heeft. SOOZ zal vooral aandacht besteden aan de negatieve zij‐effecten van de 10% regeling.De
10% regeling stelt een limiet aan het aantal studentenpanden in de meest populaire studentenwijken, waaronder Assendorp en de binnenstad.Reeds
in 2004 heeft de raad gesproken over de aanpassing van de huisvestingsverordening uit 1996.Uit
de algemene toelichting op de huisvestingsverordening van de gemeente Zwolle blijkt dat de huisvestingsverordening en daarme de 10% regeling wordt gehanteerd om de volgende redenen:‐
‐
overlast van fietsen‐
verandering van de sociale structuur‐
inbreuk op het gevoel van leefbaarheid van omwonenden‐
zorg om behoud van goedkope en bereikbare woningenIn
deze notitie zal het SOOZ allereerst een viertal problemen aankaarten die inherent zijn aan de 10% regeling in haar huidige vorm. Vervolgens zullen wij kaders, wensen en een aantal mogelijke maatregelen aanstippen.Wij
besluiten deze notitie met een schematische weergave van de problemen en een factsheet.Marktwerking
In principe is het SOOZ voorstander van een studentenkamermarkt met alleen sociale woningbouw. Het is evident dat de prijzen in de sociale woningbouw lager liggen dan de prijzen op de particuliere markt. Bovendien heeft het SOOZ meer vertrouwen in het onderhoud en daarmee de veiligheid van de student in panden van de woningcorpoaties dan in particuliere kamerverhuur.
Helaas zijn de principes van het SOOZ een blik op een ideale markt. De Zwolse werkelijkheid is dat een ruime meerderheid van de kamers/studentenpanden in handen is van de particuliere markt.
Een particuliere markt werkt het beste wanneer er sprake is van marktwerking.
Door het hanteren van de norm dat niet meer dan 10% van een postcodegebied mag worden onttrokken aan de woningvoorraad ontstaat een tekort aan marktwerking. Dit kan ontstaan doordat de huidige status‐quo boven de norm van 10% ligt. Er is dus geen ruimte voor de markt om te bewegen anders gezegd, de woningvoorraad sterft uit.
Marktwerking is van groot belang voor een gezonde woningvoorraad. Marktwerking ontstaat door een spel van vraag en aanbod, aan de aanbod zijde moet er sprake zijn van concurrentie.
Het mooie aan het principe van marktwerking is dat iedereen er voordelen van ondervindt. Het is een win‐win situatie.
Voor omwonenden ligt het voordeel in het onderhoud van het pand; immers doordat de student kan kiezen bij welke verhuurder hij/zij een kamer huurt moet de verhuurder wel aandacht besteden aan het pand, zowel de binnen‐ als buitenkant.
Het voordel voor de student ligt in de verhouding tussen prijs en kwaliteit. De student kan dan voor een redelijke prijs een leuke, goed onderhouden, veilige kamer huren. Biedt verhuurder A deze niet dan doet verhuurder B of C dat wel.
Voor de gemeente liggen de voordelen in de kwaliteit van de woningvoorraad. Deze gaat omhoog naarmate er meer concurrentie is. Meer kwaliteit betekent veiligere en betere huisvesting voor studenten. Een situatie die een positief imago geeft aan de stad.
Problemen
- Door de invoering van de 10% regeling zakt de kwaliteit van het kameraanbod.
Gevolg hiervan zijn gevaarlijke of op zijn minst hachelijke situaties. Inherent hieraan is de norm dat panden met 3 of meer onzelfstandige wooneenheden een onttrekkingvergunningplicht kennen. Malafide verhuurders zullen er voor kiezen onder deze normering te blijven.
2. Mede door invoering van de 10% regeling zijn de kamerprijzen in Zwolle veel sneller gestegen dan het landelijke gemiddelde. Door deze stijging is het voor veel studenten te duur om geschikte woonruimte te vinden. Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste reden voor thuiswonende studenten om niet op kamers te gaan de woonlasten zijn. Cijfers over de stijging ten opzichte van het landelijke gemiddelde tonen aan dat de stijging gevolg kan zijn van de 10% regeling.
3. In de aanhoudende discussie rond het functioneren van het SKW certificaat en toezicht en handhaving vanuit de gemeente bij stuentenpanden, blijkt dat de gemeente over het algemeen een tekort aan capaciteit heeft om al haar werkzaamheden uit te voeren. De 10%‐regeling zorgt slechts voor meer problemen. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het grote aantal (studenten)panden dat onder de zogenaamde ‘generaal‐pardonregeling’ valt.
4. In plaats van ons als individuele burgers te behandelen worden studenten over één kam geschoren en wel die van een onwenselijkegroep overlastveroorzakers.
Hierdoor is er rechtsongelijkheid ontstaan tussen studenten en andere inwoners van Zwolle.
-
Dat dit mogelijk is komt doordat de 10% regeling juridisch dekkend is gemaakt door te spreken over onttrekking aan de woningmarkt in plaats van te spreken over studenenhuizen.
-
Stel je voor dat dit voorstel wordt gebruikt als norm voor een nieuwe regel dat niet meer dan 10% van de panden in een wijk door ouderen, allochtonen, alleenstaanden, lager opgeleiden, yuppen, gezinnen met twee auto’s, gezinnen met kinderen (denk: hangjongeren), uitkeringsgerechtigden of welke doelgroep dan ook bewoond mag worden. Zou dat een issue zijn?
Kaders
Het SOOZ is van mening dat er nog eens goed naar de 10% regeling, en de negatieve zijeffecten die daaruit volgen, moet worden gekeken. Er moet gekeken worden naar een ander systeem. Hierin zijn voor ons de volgende punten het belangrijkst:
‐de effecten op de veiligheid
‐de effecten op de woningvoorraad
‐ de effecten op de verhouding tussen prijs en kwaliteit
‐ mogelijkheden en onmogelijkheden tot handhaving van de (vernieuwde) regeling
‐ de discriminerende toon van de 10% regeling
Wensen
- 1. Het SOOZ wil dat de gemeente voor alle kamerverhuur een vergunning gaat vereisen.
- 2. Het SOOZ wil gelijke kansen tussen verhuurders
- 3. Het SOOZ wil rechtsgelijkheid tussen alle inwoners van Zwolle, hiertoe behoren wat betreft het SOOZ ook studenten.
Mogelijke maatregelen
Maatregel 1 en 2 zijn aan elkaar verbonden, het heeft geen nut deze los van elkaar uit te voeren.
- 1. Door alle kamerverhuur vergunningsplichtig te maken is het onmogelijk voor malafide verhuurders zich aan de norm van 3 bewonerste onttrekken. Hierdoor zal de controleerbaarheid van “kleine” studentenpanden verhogen en daarmee de kwaliteit van deze panden verbeteren. Onderzoek toont aan dat misstanden en onveilige situaties vooral voorkomen in kleinere studentenpanden.
- 2. Door invoering van maatregel 1 en verhoging van de 10% norm krijgen de particuliere en de corporatiemarkt gelijke kansen. Hierdoor ontstaat er weer marktwerking wat ten goede komt aan de kwalitatieve en kwantitatieve kamervoorraad.
- 3. Door afschaffing van de 10% regeling treedt er weer rechtsgelijkheid op tussen alle burgers van Zwolle waaronder de studenten. Het SOOZ vindt dat de gemeente de leefbaarheid in een wijk ook kan handhaven zonder de 10% normering. Bij overlast van bijvoorbeeld fietsen, zouden dezelfde rechtsmiddelen moeten worden ingezet als voor alle burgers. De gemeente dient de huiseigenaar aan te spreken op bijvoorbeeld achterstallig onderhoud net zoals zij haar overige burgers aaspreekt op hun verantwoordelijkheden hierin.
4. De
gemeente kan onderzoek doen naar de mogelijkheden om overlastbeperkende openbare voorzieningen te faciliteren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld fietsenstallingen. Het gebrek aan marktwerking heeft twee zaken tot gevolg:
Beide zaken hebben een versterkende invloed op elkaar. Door daling van de kwaliteit en stijging van de kamerprijzen wordt Zwolle minder interessant als woonplaats voor studenten dievan buiten Zwolle komen. Dit staat haaks op het studentenbeleid dat de gemeente Zwolle nastreeft.
Verschillende onderzoeken tonen aan dat de kwaliteit naar een onacceptabel niveau zakt. Andere onderzoeken laten zien dat Zwolle sneller is gestegen in prijs dan andere studentensteden, bovendien laat onderzoek zien dat de prijs en de verhouding tussen prijs en kwaliteit één van de hoofdredenen om niet op kamer te gaan .
Een derde nijpend punt is de discriminerende toon die in nastreving van de 10% norm ligt.
Factsheets
- In Groningen en in Eindhoven is de 10% norm opgeheven
- De gemeente spreekt over versterking van Zwolle als studentenstad in de begroting voor 2007, begroting (gemeente Zwolle, 2007)
- Zwolle in 2006 ten opzichte van 2005 een prijsstijging voor studentenkamers kent van 13,51%, (Kences, 2008)
- Bijna de helft (46%) van de thuiswonende Zwolse studenten NIET van plan is op zichzelf te gaan wonen, Studentenonderzoek (gemeente Zwolle, 2006)
- 70% van deze studenten geeft aan dat dit om financiële redenen is, Studentenonderzoek (gemeente Zwolle, 2006)
- 43% van de kamerzoekende Zwolse studenten geeft aan nog geen kamer gevonden te hebben omdat de kamer(s) te duur zijn, Studentenonderzoek (gemeente Zwolle, 2006)
- De gemiddelde kamerprijs in Zwolle in 2007 is €312,87, SKI database (Choice, 2008)
- De basisbeurs van de IBG bedraagt in 2007 €252,73, www.ibgroep.nl
- Meer dan de helft van de studenten vindt de prijs van een kamer onacceptabel, Klantenpanel (SWZ 2006)
- Gemeente kan de 10% regeling niet handhaven door capaciteitsproblemen, (Stentor 5 januari 2008)
- Studenten hechten waarde aan goed onderhoud aan de buitenkant van de woning, Klantenpanel (SWZ, 2006)
- 54% van de Zwolse studenten betaalt te veel huur, Check‐ je‐Kamer (LSVb, 2007)
- Dit is 14% hoger dan het landelijk gemiddelde, Check‐je‐Kamer (LSVb, 2007)
- Studenten wonen graag in een nette straat, fietsen zouden bijvoorbeeld gestald moeten worden, helaas ontbreekt de stalling nog wel eens, gemeente en studenten kunnen dit gezamenlijk oppakken, Klantenpanel (SWZ, 2006)
- In 2006 deed een student gemiddeld 5 maanden over het zoeken naar een kamer, Studentenonderzoek ( gemeente Zwolle, 2006)
- Vorig jaar ontstaat er commotie rond de sluiting van een studentenpand ivm koolmonoxide. Er blijken vele misstanden op de Zwolse kamermarkt. Stampij om een studentenkamer (SOOZ, 2007)
- Onveilige situaties komen vooral voor in kleinere studentenpanden, Check‐je‐Kamer (LSVb, 2007)
- 55% van de studenten geeft aan rond de binnenstad te willen wonen, Studentenonderzoek (gemeente Zwolle, 2006)
- De gemeente heeft de prestatieafspraken om 100 eenheden per jaar bij te bouwen, nergens is compensatie voor de uitfasering door de 10% regeling terug te vinden
- Zwolle wordt dit jaar (2008) opgeschrikt door een grote brand in een studentenpand, (Stentor woensdag 2 januari 2008)
- In de dagen erna blijkt er veel onduidelijkheid door troebel beleid van de gemeente Zwolle (Stentor zaterdag 5 januari 2008)
- Voldoende huisvesting voor studenten is een voorwaarde, MOP (gemeente 2006)
- De trend rondom studentenwoningen wordt steeds meer een kwalitatief vraagstuk, Feiten en trends ( Kences kenniscentrum studentenhuisvesting)
- Het Centrum en Assendorp zijn de meest populaire plaatsen om te gaan wonen, rapportage klantenpanel (SWZ, 2006)
- De 10% regeling wil voorkomen dat woningen als zodanig worden gebruikt en niet voor andere doeleinden dan wonen. Volgens het SOOZ is de bewoningsgraad in studentenwoningen juist intensiever, Beleidsnotitie Studentenhuisvesting Zwolle (SOOZ, 2006)
Deze notitie is een uitgave van Studenten Overleg Orgaan Zwolle (SOOZ)
Erik Victor Bos, vice‐voorzitter
Jalmar Pfeifer, voorzitter
Tjonge discriminatie nogwel. Volgens mij wordt dat woord veel te makkelijk gebruikt tegenwoordig.
Idereen welkom
Iedereen welkom in Assendorp! Assendorp is juist zo leuk omdat het zo divers is. Jongeren, ouderen, gezinnen, autochtone Zwollenaren, autochtone nederlanders, buitenlanders, Ajax-fans, feyenoordfans, desnoods Zwolle fans ;), daklozen, kunstenaars, yuppen, fietsers, automobilisten, politici, uitkeringstrekkers, rijk, arm, Sinterklaas en Zwarte Piet. En om te voorkomen er één groep gaat overheersen, is een norm een eenvoudige maatregel. Naar mijn weten de enige groep die in sommige straten in Assendorp nu overheerst zijn de studenten.
Chris, als dat het meest passende woord is, hoeven ze er toch niet voor de vorm een ander woord voor te bedenken?
assendorper, ik woon ook in Assendorp en geniet ook van de variatie in mensen. Toch denk ik dat jonge gezinnen en starters toch overduidelijk de meest voorkomende groep is…. 😉
Iedereen
Hou eens op zeg: de hele wereld voelt zich tegenwoordig gediscrimineerd. Ton en Geert en hun aanhangers, allerlei religie-gerelateerde groepen, de pliesie die er meer als 10% bij krijgt, vrouwen in het leger…..kappen en niet zeiken >:(
Dick, discriminatie betekent onderscheid maken. Wanneer een bepaalde groep ingekaderdwordt en op basis van die kaders een aangepaste ‘behandeling’ krijgt, is dat feitelijk discriminatie. Op het woord rust een zware lading, omdat wij in een vrije en democratische maatschappij de ‘gelijke behandelig’ hoog in het vaandel hebben staan.
Toch vind ik dat de 10% regeling gebasseerd is op een vooroordeel van overlast. Of dit vooroordeel nu terecht is of niet, maakt eigenlijk niet uit.
Van kinderen is ook bekend dat ze veel kabaal maken, van ouderen dat ze snel zeuren en van minima dat ze vaak auto’s repareren op straat met NL-talige muziek. Maar als de gemeente op basis daarvan een van die groepen een 10% regeling zou opleggen, dan is het huis te klein, vrees ik. Studenten moeten het echter maar gewoon koek en ei vinden, dat hun aantallenmoetedc eewef
Vind
Vind discriminatie een veel te zwaar woord en mijn opsomming was nog lang niet compleet. Was homo’s en lesbo’s nog vergeten. Tuurlijk, iedere groep moet voor zijn of haar belangen opkomen. Voor studenten ontbreekt het nogal eens aan huisvesting en veel van genoemde punten zullen ook wel kloppen. Maar discriminatie?
Waarvan onze “dikke” zegt: ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken. Tja….
hmm, ok, computer leidt een eigen leven. Wilde zeggen dat studenten maar moeten accepteren dat hun aantallen wel ingeperkt worden op basis van vooroordelen. Het woord discriminatie vind ik dan wel degelijk op zijn plaats….
discriminiatie?
Het SOOZ neemt het woord discriminatie wel erg gemakkelijk in de mond. De 10% regeling is gericht op de beperking van het aantal kamerverhuurpanden, niet tegen studenten. Dat is wel een wezenlijk verschil. Kamerverhuurpanden worden niet alleen bewoond door studenten, maar ook door veel andere groepen.
Daarbij is het mij onduidelijk hoe een maximering van 10% tot een beperking van het aanbod kan leiden. Maar liefst 10% van de Zwolse woningen kan dus worden omgezet in een kamerverhuurpand. Dat lijkt mij een aanzienlijk aanbod.
Probleem voor de SOOZ is dat blijkbaar alle studenten in Assendorp en de Binnenstad willen wonen. Wijken als Stadshagen, Zwolle Zuid, AA-landen zijn studenten blijkbaar te min. Dat zie ik nu als discriminatie.
Daarnaast is het vreemd dat de SOOZ spreekt van een prijsopdrijvend effect. In een onderzoek van de site kamers.nl van oktober 2007 blijkt Zwolle landelijk qua prijs heel goed te scoren. zie bijgaande link.
http://www.kamer.nl/studentennieuws/berichten/alkmaar-duurste-stad-voor-studentenkamers/
Heb je wel een punt Witte, alleen worden studenten door bewoners meteen gekoppeld aan de kamerverhuurpanden. Ze noemen de studenten dan ook vaak als reden. Indirect staat de student dus alsnog ter discussie. Hoe het zit met Zuid en Stadshagen weet ik niet. Ik ken genoeg mensen die daar best willen zitten. Misschien is het daar duurder. Als dit werkelijk voor studenten te min is, moeten ze inderdaad niet zeuren over Assendorp…. 😉 😉
@Witte de With
De 10% regeling heeft betrekking op bepaalde wijken waaronder centrum en Assendorp. Het gaat dus niet om 10% van alle woningen.
Het euvel zit hem in de status-quo, deze ligt momenteel boven de norm van 10%. Concreet betekend dit dat winkels, kantoren, horeca en exploitanten van studentenpanden niet meer mogen uitbreiden in de wijken waar de 10% regel van kracht is.
Er kunnen dus alleen studentenpanden verdwijnen maar er kunnen geen panden maar bij komen. Het aantal kamers zal dus dalen.
Mede doordat de vraag naar kamers groter is dan het aanbod in de eerder genoemde populaire wijken is er geen marktwerking meer. Verhuurders hebben dus vrij spel om hogere prijzen te vragen. Daarnaast zijn verhuurders minder geneigd om ‘iets’ te doen aan het onderhoud van de panden, immers men verhuurd de panden toch wel.
“Assendorp is juist zo leuk omdat het zo divers is. Jongeren, ouderen, gezinnen, autochtone Zwollenaren, autochtone nederlanders, buitenlanders, Ajax-fans, feyenoordfans, desnoods Zwolle fans , daklozen etc.”
Dat gun je toch iedereen? Vandaar dat een 10%-regeling goed is!
@betrokken student,
Ik vrees dat ik je toch moet corrigeren. Als inwoner van een straat met 60% kamerverhuurpanden heb ik me ook behoorlijk in deze materie verdiept.
De 10% regeling geldt vooor de gehele stad. Voor oud-Assendorp en de Stationsbuurt is daar nog een aanvulling opgemaakt. Daar mogen helemaal geen kamerhuurpanden meer bijkomen omdat die buurten al ruim boven de norm zitten.
Uiteraard ben ik het met je eens dat het probleem alleen duidelijk wordt in de Binnenstad en Assendorp, omdat daar zoveel kamerverhuurpanden zijn. In geen enkele andere wijk in Zwolle wordt die 10% norm per straat ook maar benaderd.
Maar daar willen de studenten ook blijkbaar niet naar toe. Op de Campus bij Windesheim zijn door de woningbouwcorporaties studentenwoningen geplaatst, maar blijkbaar wilde daar geen student heen, want ze hebben meermalen moeten adverteren om alleen maar wat aanmeldingen te krijgen.
De Studentenboot die met veel bombarie naar Zwolle is gehaald ligt bij de brug over het Zwarte Water bij Stadshagen en heeft te maken met grote leegstand. Argument, het ligt te ver van de binnenstad af.
Daarbij snap ik nog steeds het argument van een prijsopdrijvend effect niet. De huurprijs van een kamer is aan een puntenstelsel gebonden. Voor elke student bestaat er de mogelijkheid om zijn huurprijs aan dit stelsel te toetsen en in het geval dat de huurprijs te hoog is, kan de verhuurder via de huurcommissie worden gedwongen de huurprijs aan te passen.
Nood echt hoog?
Als je echt kampt met “geen dak boven je hoofd” is die (niet eens zo’n enorme) afstand toch geen probleem? Er zijn dagelijks scholieren die veel grotere afstanden afleggen.
En WILDEN?
Geloof dat ik het niet meer begrijp. Dan pak je toch alles waar je betaalbaar kunt zitten?
@Witte de With
Dag Witte,
Op dat eerste punt kun je gelijk hebben, ik spreek je niet tegen.
Om op het laatste punt terug te komen.
De wet stelt dat een huurder en verhuurder elke prijs overeen mogen komen die zij willen. Al vraag je ??100 p/m2. Je hebt gelijk je kunt als huurder de prijs laten toetsen door de huurcommissie. de lege hiervoor is ??11,-. Voorwaarde het moet binnen zes maanden na dagtekening van het contract.
Veel studenten weten dit echter niet, ze blijven teveel betalen. Dit komt o.a omdat men bank is voor represailles en pesterijen van de verhuurder. Dat deze angst niet per definitie gegrond is lijkt mij evident. Het komt echter wel voor dat de verhuurder minder aardig gaat doen. Vorig jaar heeft het SOOZ daar een notitie over uit gebracht.
Het probleem zit hem na mijn mening de promotie van andere wijken. Er zou eens onderzoek gedaan moeten worden waarom studenten niet in een andere wijk willen wonen dan centrum en Assendorp. Holtebroek is niet veel verder van de stad dan Assendorp (afhankelijk van waar je woont) Qua verzorging doet het ook niet onder voor Assendorp met het nieuwe winkelcentrum.
Studenten wonen graag dichtbij de stad, school en voorzieningen. Ik vindt niet dat daar een containerschip aan de rand van Zwolle bij hoort. Wil je de toekomstig hoog opgeleiden dan toch in een container stoppen doe het dan niet aan de rand van de stad maar meer richting het centrum.
De campuswoningen? Een campus is een idee wat in Enschede wel werkt. Persoonlijk wil ik niet naast school wonen, ik ben er al vaak genoeg om er dan ook nog te gaan wonen?
Het campus idee wordt niet bewust als zodanig gepromoot, ik zie het althans nergens. De kracht zou toch moeten zijn: vlakbij school, sport, en voorzieningen. Alles op loopafstand. Bij mijn weten maar ik kan er naast zitten wordt het als kamer verhuurd en niet als concept.
Aan de rand van Zwolle? Ach kom……
Ik woon een stuk verder weg dan die zogenaamde ‘rand’ van jou en ik woon toch nog echt in Zwolle: Stadshagen. Als ik naar de Stad wil, ben ik bij die studentenboot ongeveer op de helft van de route tussen huis en stadsgracht. Ik kan met de fiets binnen een half uur een boodschap gedaan hebben in hartje Centrum inclusief fietstijd.
Ik vind het toch vrij sneu dat die paar kilometer een probleem is. Maarja, als je laveloos van kroeg naar huis moet, kan je op 100 meter al naast de weg geraken, de route 20x zo lang maken en 10x verdwalen natuurlijk ;D
@ betrokken student. Ik kan me het verhaal over de Campus wel voorstellen, als medestudent kijk ik persoonlijk op mijn vrije dag ook niet graag tegen de grimas van Winsdesheim aan. Die studentenboot vind ik echter een prima idee. Normaliter betaal je voor de binnenstad een hoge prijs, als student kun je niet verwachten dat de gemeente omwille van een luxewens, studenten per definitie in of nabij het duurste gebied van de stad plaatst.
Wat mij veel interessanter lijkt is om het nachtelijk ov te verbeteren. ’s nachts is men al snel afhankelijk van een peperdure taxi. Voor vrouwen is fietsen naar de buitenwijken een risicovol besluit. Wanneer er ’s nachts om het uur een bus vanuit de binnenstad naar de buitenwijken zou rijden, is dit probleem al een stuk minder. Dit geldt niet alleen voor studenten, iedere stapper heeft hier profijt van.
Wat van mij ook mag is studenten gratis taxivervoer verzorgen. Niet dat ik dit een redelijke eis vind, maar het lijkt me wel reuze leuk! ;D
@ghehe en @WFvN
@WFvN: O.K de rand van de stad is misschien subjectief. Toch blijf ik wel bij mijn standpunt dat ik de ligging niet optimaal vindt. Maar inderdaad het gevoel voor afstand is voor iedereen verschillend. Ik denk dat het goed zou zijn om een te kijken na de prijs in verhouding tot de ligplaats. Wat zou het gaan kosten als de studentenboot wel nabij het centrum zou liggen? Hebben studenten het er voor over, stijgt de populariteit van de studentenboot?
@ghehe: Misschien een idee om eens te onderzoeken na de haalbaarheid van een nachtlijn. Het ROCOV en de gemeente zouden hier onderzoek naar kunnen doen. Het is ten slotte een aanwinst voor de stad. Mooi zou het zijn als het SOOZ de partijen bij elkaar weet te brengen, voorwaarde is dan wel dat er interesse voor bestaat uit de studenten.
Om door de borduren op jouw idee Zwolle aansluiten op het nachtnet van de NS. Dan kunnen stappers uit andere steden naar Zwolle komen en wij ergens anders stappen.
Even terug na het wonen in Zwolle. Ik ben voor een mooie studentenflat aan de rand van het centrum met op de onderste 2 verdiepingen ruimte voor een horecagelegenheid en een fitnesscentrum. Kamers van tussen de 20 en 30 vierkante meter en all-in prijzen vanaf 250 tot 300 euro voor de grootste kamers.
Herhaling van post op algemene log
Was bijzonder gezellig en inspirerend gister in het volle “Vliegende Paard”……Met een tevreden student teruggefietst. Hij woont op de studentenboot in Stadshagen. Hij vond het helemaal niet erg om dat stukkie naar de Campus te fietsen. Mooi, ook eens een tevreden geluid.
8)