Gerwin en Ben, twee studenten van de opleiding Verkeerskunde van Hogeschool Windesheim, onderzoeken door middel van een enquete het doel en de ervaringen van de fietsstraten in Zwolle. De fietsstraat is er voor de fietser en auto’s zijn te gast. De enquete heeft betrekking op de twee grotere fietsstraten van Zwolle; de Vondelkade en de Zwarteweg.
De beide studenten willen met de enquete onderzoeken of de fietser dit daadwerkelijk ervaart. “Hoe ervaren mensen de interactie met het autoverkeer, sluit dit aan wat een fietsstraat als uitgangspunt heeft? ” Hiervoor hebben ze een enquete opgesteld, die te vinden is aan de hand van de volgende link: www.rijsbouw.nl/fietsstraat . Na contact te hebben gehad met zowel de gemeente Zwolle als de Fietsersbond hebben de studenten eerst een aantal diepte-interviews gehad met een paar fietsgebruikers van een fietsstraat. Aan de hand van wat uit deze gesprekken naar voren kwam is de enquete opgesteld. Uiteindelijk zal er een rapport worden opgesteld met de uitkomsten van de enquete, waaraan ze moet kunnen zien hoe de fietser de interactie met het autoverkeer ervaart. Dit rapport zal vervolgens ook worden gestuurd naar de gemeente Zwolle en de Fietsersbond die hiervoor interesse hebben.
Een paar bewoners hebben via verkeersonderzoek@gmail.com aangegeven dat zij een PDF van het rapport willen ontvangen.
De enquete heeft betrekking op de twee grotere fietsstraten van Zwolle; de Vondelkade en de Zwarteweg. Onze doelgroep voor de enquete is vooral de inwoners van de wijken Berkum, Wipstrik en Zwolle-Zuid, omdat deze wijken zeer gunstig liggen ten opzichte van deze twee fietsstraten. Echter zijn alle inwoners van Zwolle die gebruik maken van deze twee fietsstraten de potentiele doelgroep. Aan de hand van een paar algemene vragen kan er ook worden gekeken of ouderen bijvoorbeeld heel anders tegen deze interactie met het autoverkeer kijken dan jongeren, net zoals het mogelijke verschil tussen vrouwen en mannen.
De studenten, die oproepen de enquete in te vullen, hebben al geflyerd bij 500 adressen in de wijken in Berkum, Wipstrik en Zwolle-Zuid.
Ingevuld 🙂
Ik vind fietsstraten geen gek idee, maar bij de Zwarteweg heb ik het idee dat de fietser als levende snelheidsremmer wordt gebruikt. Fietsstraten zijn okay, maar niet als die weg tegelijkertijd een soort doorgaande route is (zoals de Zwarteweg).
Vrij beroerde enquête vind ik. Het begint al met de eerste vraag. De Spoolderbergweg ontbreekt (waarmee ik véél ervaring heb; met Zwarteweg géén en met de Vondelkade maar zeer beperkt (één keer)).
Verder wordt er verderop (heb wat verder gesnuffeld) gevraagd hoe je je als fietser voelt als er een auto achter je rijdt. De volgende vraag is dezelfde maar als je met twéé fietsers fietst. Als je bij de vorige vraag als antwoord aangeeft dat je je niet anders voelt dan normaal dan vind ik de vraag en de antwoorden bij de vraag met twee fietsers wel erg vreemd:
Ik voel mij dan niet anders dan wanneer ik alleen fiets want ook dan boeit het me weinig. Dus wat moet ik antwoorden? ‘Nee’, ik voel de gevoelens van me normaal voelen sterker of minder sterk dan wanneer ik me normaal voel? ;D
Enquête dus niet verder afgemaakt (alleen al vanwege vraag 1) en heb maar even een mailtje gestuurd.
Ook wel jammer dat je geen opmerking erbij kan voegen. Ik heb dat maar bij een gewoon veld gedaan.
Bedankt voor het meewerken aan de enquête en kritiek, de fout die geconstanteerd is in de vraag die hierboven gequoted is, is verbeterd.
Dat de Spoolderbergweg ontbreekt is omdat het onderzoek vooral over de gebruikers gaat van de Vondelkade en Zwarteweg. Dit is tevens vermeldt in de eerste alinea van het bericht. Echter is er nu wel een keuze mogelijkheid toegevoegd als ”anders”.
En ook de enquête ingevuld. Nog ergens een vraagje waar geen antwoord bij zit waar ik me prettig bij voel maar er was op die pagina ruimte om wat toelichting te geven en dat heb ik dus ook gedaan.
Fietsstraat Zwarteweg.
Zwarteweg fietsstraat? lachertje!
Auto neemt toch wel voorrang.