Zwolle – De oplettende Stadshagenaar zal ongetwijfeld hebben gezien dat het straatbeeld bij station Stadshagen veranderd is. Sinds woensdag staan hier namelijk meer dan honderd grote bigbags met zand.
In de vroege nachtelijke uren van 26 juni zijn de zakken op hun plaats langs het spoor aangebracht. Station Stadshagen gaat opnieuw op de schop. Het station is tijdens een proef al even geopend geweest, maar is na afloop van deze proef weer gesloten.
ProRail voert in verband met de indienststelling een aantal van tevoren afgesproken werkzaamheden uit. “Zo zorgen we voor extra energievoorziening zodat treinen sneller (met meer kracht) uit de stations van Kampen, Stadshagen en Zwolle weg kunnen rijden. Maar ook verlengen we het perron van Stadshagen, met enkele meters. Het moet het stoppen van treinen iets vergemakkelijken, waardoor de bediening straks maximaal soepel verloopt. Om het perron te kunnen verbouwen plaatsen we eerst zogenaamde bigbags.”, vertelt woordvoerder Aldert Baas van ProRail aan Weblog Zwolle.
Met het gewicht van deze met zand gevulde bigbags zorgt ProRail er voor dat de grond komende weken bouwrijp wordt. De bouw van de perronverlenging zelf zal in de herfst van dit jaar plaatsvinden. Het nieuwe station Zwolle Stadshagen zal volgens ProRail uiterlijk in december worden geopend.