Zwolle – Het overgrote deel van de snelwegen in Nederland (71 %) kan met vier sterren als veilig worden beschouwd. Dat valt af te leiden uit de resultaten van het EuroRAP (European Road Assesment Programme) dat de ANWB heeft laten opstellen. Het sterrensysteem (EuroRAP) levert een bijdrage aan het verlagen van het aantal verkeersslachtoffers in Nederland en Europa.
De snelwegen scoren drie en vier sterren. De zogenoemde N-wegen (overigens ook in beheer van Rijkswaterstaat) scoren gemiddeld lager. Exact 27 % van de rijkswegen haalt drie sterren. Slechts 1 % van de rijkswegen (waaronder N-wegen) haalt twee sterren. Wegen zonder sterren komen niet voor. De N-weg waarvan gedeelten twee sterren scoren is de N35 van Zwolle naar Wierden. Bij deze weg kunnen de volgende factoren een rol spelen: geldende maximum snelheid, obstakels langs de weg, verhoogde of verlaagde berm, afwezigheid geleiderail buitenberm, soort kruispunt en hoeveelheid kruispunten er op een weggedeelte zijn, wel of geen middenbermgeleider, wel of geen gescheiden rijbanen, etc.
De ANWB heeft in 2006 een begin gemaakt met het in kaart brengen van veiligheid van wegen in Nederland. In dat systeem bepalen niet de verkeersslachtoffers maar de eigenschappen van de weg (type kruisingen, bermbeveiliging, snelheidslimieten) de verkeersveiligheid. Hoe beter een weg scoort des te geringer de kans is dat er zich een ongeval voordoet en des te geringer zijn de gevolgen mocht zich een ongeval voordoen. Hoe meer sterren hoe veiliger.
De ANWB wil na de beoordeling van de snelwegen binnen vijf jaar samen met de provincies de provinciale wegen onder de loep nemen.
De resultaten van de beoordeling leveren wegbeheerders en weggebruikers bruikbare informatie op. De wegbeheerder krijgt een reëel beeld van de plaatsen waar de veiligheid van de wegen tekort schiet. Op deze wijze kan eenvoudig worden bepaald waar extra investeringen nodig zijn. De weggebruiker op zijn beurt krijgt een simpel beoordelingssysteem waarmee hij een idee krijgt van de veiligheid van de weg en waarmee hij zijn routekeuze kan bepalen. De informatie is in de toekomst via routeplanners te raadplegen. De ontwikkeling van EuroRAP is een initiatief van de ANWB en haar Europese zusterclubs. In heel Europa wordt dezelfde methode toegepast. De scores zijn direct met elkaar te vergelijken.
Bron: ad.nl
En opdezelfde dag gebeurt er nog eens een dodelijk ongeluk op deze weg thv van Raalte
Aan het eind van de middag is een dodelijk gebeurd op de N35 tussen Heino en Raalte.
Als gevolg daarvan is de N35 in beide richtingen afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid. Nadere gegevens ontbreken vooralsnog.
Bron: RTV Oost
Is er nu wél een ambulance nodig geweest?
Gebeuren aan de lopende band ernstige ongelukken daar. Veel te drukke weg.
UPDATE:
Naast het dodelijke slachtoffer is er ook een zwaargewonde gevallen en is er iemand met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. Het verkeer wordt nog steeds omgeleid. Bij het ongeval waren drie auto’s betrokken. Het ongeluk ontstond na een inhaalmanoeuvre met grote snelheid. Eén van de auto’s kwam in de sloot terecht. Gisteren publiceerde de ANWB nog een rapport waarin bekend werd dat de N35 een van de vier gevaarlijkste N-wegen van Nederland is.
@larry, deze reactie van jouw is diep triest.
Bij zo’n ongeluk is altijd een ambu aanwezig, staat namelijk in het protocol. Bij zo’n ongeluk wordt namelijk standaard het hele circus
Politie, Brandweer, Ambulance en Sleepdiensten opgeroepen op voorhand, daar er in het protocol ook staat dat de weg weer zo spoedig mogelijk vrij moet zijn en dit noemt men ook wel het Incident Managment dit geld voor diverse N en A wegen, men wacht dan namelijk niet tot dat de eerste politie auto ter plaatse in om de rest te sturen, kost namelijk dan teveel tijd ten opzicht van de afsluiting van de N of A wegen. Dus Larry, bekijk het objectief en niet negatief. Kijk tevens naar de reactie van het slachtoffer van de andere site, stond dat ze helder was en een hoge pijn grens had. 😛 8)
Tsja, wegen an sich zijn natuurlijk niet onveilig.
Het zijn de mensen die er gebruik van maken die het onveilig (kunnen) maken.
Dat zie je wel aan dit trieste voorbeeld.
Mijn reactie is er één met een bijtend sarcasme…
Maar als die ongelukkigerwijs als kwetsend wordt ervaren dan bied ik mijn oprechte excuses aan.
Op vrijdagmiddag 25 april omstreeks 17:05 uur vond op de N35 (Heinoseweg) een aanrijding plaats tussen een bestelauto, bestuurd door een 20-jarige man uit Zwolle en een personenauto, bestuurd door een 44-jarige vrouw uit Raalte. De 20-jarige Zwollenaar was door onbekende oorzaak op de weghelft voor het tegemoetkomend verkeer terecht gekomen en kwam hier in frontale botsing met de auto van de 44-jarige vrouw uit Raalte. De 44-jarige vrouw kwam bij het ongeval om het leven. Een 39-jarige vrouw uit Heino, die bij de 44-jarige vrouw in de auto zat, raakte zwaar gewond. Ook de bestuurder van de bestelauto raakte gewond. Beiden werden door een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
Door de kracht van de aanrijding vond er vervolgens nog een aanrijding plaats tussen de auto van de 44-jarige Vrouw uit Raalte en de auto van een 28-jarige vrouw uit Enschede. Deze vrouw raakte ook gewond en werd door een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.