Zwolle – De nieuwe wervingscampagne ‘Wat doe jij over 4 minuten’ is een groot succes gebleken. In de maand november solliciteerden 94 mensen naar de functie van brandweervrijwilliger voor de brandweerpost bij hun in de buurt. De komende weken krijgen zij te horen of ze door mogen naar het selectietraject.
De sollicitanten die voldoen aan de voorwaarden, ontvangen een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek. Op basis van het kennismakingsgesprek mogen de geselecteerde kandidaten deelnemen aan de selectiedag. Tijdens de selectiedag wordt aan de hand van een aantal testen gekeken of het brandweervak bij de kandidaat past. Vervolgens wordt er een definitieve selectie gemaakt. Deze selectie ondergaat de aanstellingskeuring om te kijken of zij echt geschikt zijn als brandweervrijwilliger. Met deze keuring is onder andere te zien of de medewerker voldoet aan de bijzondere eisen die het werk stelt en of het werken in de functie geen ongewenste risico’s voor de vrijwilliger zelf, voor collega’s en voor derden met zich meebrengt. Als de kandidaat de hele selectieprocedure goed doorloopt, wordt hij of zij aangesteld en aangemeld voor de tweejarige opleiding Manschap.
De nieuwe wervingscampagne ‘wat doe jij over 4 minuten’ is de vervanger van de campagne ‘Maak jij het uit’. De campagne is ontwikkeld om de veelzijdigheid van het brandweervak in beeld te brengen. In slechts een paar minuten tijd kan de dag van een brandweerman of –vrouw er ineens heel anders uitzien. Daarnaast heeft de campagne zijn naam te danken aan de gemiddelde aanrijtijd van vier minuten, die veel posten hanteren.
Dit jaar zocht Brandweer IJsselland vrijwilligers voor de posten: Balkbrug, Bergentheim, Dalfsen, De Krim, Dedemsvaart, Deventer, Genemuiden, Giethoorn, Hardenberg, Hasselt, Heeten, Heino, IJsselmuiden, Kampen, Kuinre, Lemelerveld, Luttenberg, Nieuwleusen, Oldemarkt, Olst, Ommen, Raalte, Steenwijk, Vollenhove, Welsum, Wesepe, Wijhe, Zwartsluis en Zwolle.