Zwolle – Een zwaar transport kwam dinsdag over de weg in de vroege ochtend naar Zwolle. Achter op de vrachtwagen stond een grote werktrein. Het meer dan 42 duizend kilogram wegende gevaarte werd met een kraan op de rails gezet in Hanzeland. De werktrein wordt ingezet op het opstelterrein naast hogeschool Windesheim.
Spoorberheerder ProRail vernieuwt en verbetert het grote opstelterrein bij de Hanzeboog vlak voor station Zwolle. Het gaat om alle sporen, wissels en installaties. Zo wordt er onder meer 35 kilometer rails gelegd, waaronder zestig wissels. Om de rails op de juiste plek te houden liggen er om de zestig centimeter betonnen dwarsliggers. De dwarsliggers blijven op de juiste plaats door het ballastbed. Dit bestaat uit steenslag.
Dinsdag ochtend bracht een vrachtwagen een stopmachine van aannemer VolkerRail naar Zwolle. Deze werktrein kan het spoor enkele millimeters tot enkele centimeters omhoog tillen. Vervolgens drukt de machine steenslag onder de dwarsligger. Hierdoor komt het spoor in een strakke lijn te liggen.
Momenteel is ProRail bezig met de tweede fase van de werkzaamheden op het opstelterrein. De verwachting is dat het werk aan het zogeheten ‘Opstelterrein RGS’ in de zomer wordt afgerond. Het resultaat is dat Zwolle het grootste treinen-opstelterrein in de wijde omtrek heeft. De spoorsector kan hier decennia tot zelfs een eeuw mee vooruit. Het opstelterrein RGS maakt deel uit van de grootschalige verbetering van spoorknooppunt Zwolle.
Zwolle is het tweede spoorknooppunt van Nederland. Om de treindienst tussen het noorden en de rest van Nederland en de Randstad te verbeteren is het noodzakelijk het spoor in Zwolle te verbeteren en uit te breiden.