Zwolle – Ongeveer de helft van de lokale Zwolse winkeliers is op het internet actief met een webwinkel. Dat blijkt uit onderzoek van Lokaal Zwolle. In het onderzoek is gekeken naar 82 lokale Zwolse ondernemers. In totaal hebben 43 winkeliers naast een winkel in Zwolle ook een mogelijkheid om via internet door het assortiment te bladeren en producten te bestellen.
Met name ondernemers in de levensmiddelensector hebben vaak een webwinkel. Slagerijen, bakkers en groentezaken beslaan gezamenlijk bijna de helft van de ondernemers die actief zijn met een webwinkel. Lokale juweliers, opticiens en kledingzaken zijn daarentegen relatief vaak afwezig met een online winkelmogelijkheid.
Het onderzoek richt zich op de lokale ondernemer. Een doelgroep waarvoor het juist belangrijk is om zich ook op online verkopen te richten. “In het buitenland zie je dat lokale ondernemers het moeilijk krijgen, doordat grote platforms zoals Amazon actief worden. Ook in Nederland is die ontwikkeling gaande. Je kunt als ondernemer vaak wel je producten op zo’n platform aanbieden, maar dan betaal je een aanzienlijke vergoeding per verkocht product.”, vertelt Michel Brinkhuis van Lokaal Zwolle.
“Lokaal winkelen is goed voor de Zwolse economie. Je euro’s blijven dan namelijk binnen Zwolle, en verdwijnen daarmee niet direct richting een grote investeringsmaatschappij of een buitenlands platform. Als een Zwolse ondernemer jouw euro’s verdient, kan hij ze ook weer in Zwolle uitgeven. Hierdoor steunt hij op zijn beurt ook weer lokale ondernemers, en dat bevordert de werkgelegenheid.”
Over Lokaal Zwolle
LokaalZwolle.nl is een nieuw platform waarop het webwinkel-aanbod van veel Zwolse ondernemers eenvoudig te doorzoeken is. Zo kun je snel vinden of een bepaald product ook lokaal gekocht kan worden, in plaats van dat je ‘buiten de stad’ moet zoeken voor je online aankopen.
Ondanks de tientallen Zwolse webwinkels is er ruimte voor groei, volgens initiatiefnemer Brinkhuis: “Het zou voor Zwolle goed zijn als meer winkeliers hun aanbod ook toegankelijk maken via internet. Vooral ook in tijden waarin mensen niet even gemakkelijk de stad ingaan om te winkelen, helpt het als dat wel vanuit huis kan.”