Zwolle – Menig Zwolse fotograaf heeft de afgelopen periode mooie foto’s gemaakt op de Oude IJsselbrug. Wegens wegwerkzaamheden was de brug afgesloten voor autoverkeer. Dit bood een unieke kans aan fotografen om bijzondere foto’s te maken.
Veel fotografen hebben de gelegenheid aangegrepen om ongestoord foto’s vanaf de middenstreep op de brug te maken. Liggend op hun buik of hun rug leverde dit bijzondere symmetrische foto’s op. Er konden ook mooie detailfoto’s van de constructie van de brug gemaakt worden.
Katerveerbrug
De officiële naam van wat in de volksmond ‘de Oude IJsselbrug’ is, is ‘de Katerveerbrug’. De brug geopend in 1930 maakte het Katerveer overbodig. Deze veerdienst verbond Overijssel met Gelderland. De geschiedenis van het veer gaat teug tot in de tiende eeuw.
In 1862 weigerde Zwolle deel te nemen aan de bouw van een gecombineerde trein- en verkeerbrug. In 1905 werd de ‘Commissie tot overbrugging van den IJssel nabij het Katerveer’ opgericht. De Zwolse burgerij had hiervoor geld ingezameld. Er werd in 1917 onder Minister Ir C. Lely een wetsontwerp aangenomen tot overbrugging van de IJssel nabij het Katerveer. Toen de uit Zwolle afkomstige mr. H. van der Vegte minister van Waterstaat werd in 1927 stond niets meer de bouw van de brug in de weg.
Ontwerp
De brug bij Zwolle was de tweede brug van het grote rivierenbruggenprogramma. Het Bruggenbureau van Rijkswaterstaat had nog geen eigen ontwerpen van bruggen. Het ontwerp van de middenbrug was gebaseerde op Duitse voorbeelden. Na 1930 is dit type brug niet of nauwelijks meer gebruikt. De aanbruggen van beton zijn karakteristiek voor de betonbouw in de jaren twintig van de vorige eeuw. De overspanning van de boogbruggen neemt toe naar de midden overspanning. Men had aandacht voor het uiterlijk van de brug.
Ook bij het ontwerp van de stalen middenbrug was aandacht voor esthetiek. Bij het ontwerp van de stalen hoofdliggers werd het Duitse voorbeeld niet gevolgd. Ir. J. Emmen hoofd van de constructieafdeling van de Rijksgebouwendienst gaf advies over het ontwerp. Het betonwerk voor de onderbouw en aanbruggen werd uitgevoerd door de Hollandsche Beton-Maatschappij te Amsterdam. De N.V. F. Kloos en Zonen’s Werkplaatsen uit Kinderdijk maakte en monteerde de stalen middenbrug in samenwerking met De Pletterij v/h Enthoven en Cie te Delft en W. Bijker’s Aannemersbedrijf te Haarlem. De totale overspanning van de brug is 440 meter lang. De stalen middenbrug is 140 meter lang.
De brug in de oorlog
Het Nederlandse leger blies op 10 mei 1940 de brug op om de opmars van de Duitsers af te remmen. De stalen boogbrug kwam in het water terecht, maar de rivierpijlers en de aanbruggen bleven gespaard. Het herstel van de brug zou 3 jaar duren en was in 1943 gereed. Het houten dek van de brug werd door een betonnen dek vervangen.
In 1945 was het de Duitse bezetter die de brug opblies om het de geallieerde troepen moeilijk te maken verder op te rukken. De geallieerden legden tijdelijk een baileybrug aan om de IJssel over te kunnen steken. Op 4 oktober 1947 heropende de Minister van Openbare Werken en Wederopbouw, ir. H. Vos, de IJsselbrug. In 1994-95 vond er een renovatie van 30 miljoen gulden van de IJsselbrug plaats.
De Katerveerbrug is de middelste van de drie bruggen over de IJssel bij Zwolle.