Zwolle – De gemeente Zwolle wil de komende jaren honderden laadpalen voor elektrische auto’s plaatsen. Deze openbare laadpalen zijn nodig om de mensen die elektrische rijden en geen eigen laadpunt kunnen plaatsen, een oplaadmogelijkheid te kunnen bieden.
Maar diverse mensen in Zwolle zijn er al tegenaan gelopen: als je een laadpaal in de buurt wilt voor je elektrische auto, dan moet je geduld hebben, soms zes tot acht maanden geduld. Dit begint al met de vergunningsaanvraag.
Deze procedure dient voor iedere plaatsing opnieuw te worden doorlopen waarbij iedereen ook nog de mogelijkheid heeft om in bezwaar te kunnen gaan. Nadat deze hobbel genomen is, dan komt de uitvoering om de hoek. De energiemaatschappij zorgt voor de aansluiting maar daarvoor moet in de meeste gebieden de straat eerst open, dat kost tijd en geld.
CDA-woordvoerder Arjan Spaans las in het nieuwbouwplan voor Breezicht Noord (Stadshagen) dat er mantelbuizen geplaatst gaan worden, een soort loze leidingen. Daarmee hoeft bij het plaatsen van bijvoorbeeld laadpalen niet de hele straat open.
Spaans: “Als landmachtofficier ken ik dit ook van missies, daar leggen we zogeheten ‘cable chamber’ systemen aan, zo blijf je flexibel. De aanleg hiervan lijkt mij dan ook een prima plan van de gemeente. Om de gemeente te helpen bij het verder wegnemen van frustraties, hebben we als CDA Zwolle nagedacht over de procedurekant. Volgens mij hebben we een mooi voorstel voor de gemeente.”
Het CDA Zwolle dient een motie in waarbij het idee is om bij grote nieuw- of verbouwplannen in de Omgevingsvergunning op te nemen waar laadpalen gepland zijn. Dit doet men in diverse steden ook met lantaarnpalen, deze staan dan in een wijk of buurt ingetekend maar worden pas geplaatst zodra deze nodig zijn. De gemeente hoeft daarna, als zij een paal willen plaatsen niet telkens de hele procedure te doorlopen. De omwonenden informeren dat er een paal komt op een reeds ingeplande plaats volstaat.
Spaans: “volgens mij maken we het zo een stuk eenvoudiger om aan onze grote ambitie van te plaatsen laadpalen te kunnen voldoen. We willen namelijk niet dat procedures leiden tot onnodige vertraging en frustratie bij onze inwoners.”