Zwolle – Vervoerder RRReis gebruikt vanaf zondag elektrische bussen in de regio IJssel-Vecht. Maar er is wel een opmerkelijk detail: in Zwolle zijn er dieselgeneratoren nodig om de elektrische bussen op te laden. Dit meldt de website Treinreiziger.nl dinsdag.
Op de stalling Hessenpoort worden ‘s nachts de accu’s van ongeveer vijftig bussen opgeladen. Keolis heeft daarvoor op tijd de laadinfrastructuur aangelegd, maar de energiemaatschappij is het niet gelukt om deze op tijd aan te sluiten op een hoofdnet, aldus het bericht op Treinreiziger.nl. Daarom moeten nu dieselgeneratoren ingezet worden om de bussen op te laden.
Om de milieuschade te beperken, maakt de vervoerder gebruik van bio-diesel. “Dat is fossielvrije bio-diesel die zorgt voor een besparing van veertig procent op de CO2-uitstoot ten opzichte van de standaard diesel,” verklaart een woordvoerder van Keolis tegen Treinreiziger.nl. Keolis verzorgt vanaf december 2020 het busvervoer in onze regio onder de naam RRReis.
De bussen worden tijdelijk via drie dieselgeneratoren opgeladen. De vervoerder zegt tegen Treinreiziger.nl dat de netaansluiting op het stroomnetwerk die nodig is om de bussen via de laadpalen ’s nachts op te laden, nog niet door Enexis heeft kunnen plaatsvinden. “De verwachting is echter dat dit nog voor de kerstdagen gebeurt,” aldus de vervoerder.
Keolis verklaart dat de rest van de laadinfrastructuur wel op tijd gereed is. De bussen kunnen ook laden op zes grote busstations en er zijn ook andere stallingen in de regio waar de bussen zonder dieselgenerator van energie kunnen worden voorzien, aldus Treinreiziger.nl.