Zwolle – Ook Zwolle kan te maken krijgen met de verkeersinfarcten zoals die zich in de Randstad voordoen. Om dit te voorkomen wil de gemeente Zwolle verstokte automobilisten verleiden een slimme keuze te maken uit vervoersmiddelen. En dat is maar één uit het pakket maatregelen in de Mobiliteitsvisie van het college.
Ook wil de gemeente meer rekening houden met fietsers en voetgangers bij het aanleggen van de stad. Verder moet het gebruik van OV met 5 procent kunnen groeien. Alle trends wijzen erop dat het autobezit en -gebruik de komende tien jaar gaan toenemen met bijna 30 procent. Files, luchtverontreiniging en geluidshinder nemen dan toe. Ook in Zwolle, het scharnierpunt tussen Noord-Nederland en de Randstad. In de Mobiliteitsvisie legt het college van B&W toe hoe ze dat probleem willen aanpakken.
Het college kiest voor een gevarieerde aanpak:
Slimmer kijken naar indeling van de stad.
Wie eerst een groot bedrijventerrein aanlegt en dan pas gaat nadenken over de benodigde toegangswegen, zet de wereld op zijn kop. In Ruimtelijke Ordeningsplannen gaat de gemeente toetsen of over de verkeerseffect is nagedacht. Ook zal de rol van bereikbaarheid per fiets en OV nadrukkelijker worden meegenomen.
Bevorderen van slimme keuzes van reizigers
Door samen te werken en afspraken te maken met OV-aanbieders, aanbieders van huurfietsen en deelauto´s, werkgevers en publiekstrekkers als de IJsselhallen wil de gemeente bevorderen dat mensen verleid worden de auto te laten staan en voor een goed alternatief te kiezen. Of voor een combinatie daarvan.
Een volwassen kijk op fietsen
Korteafstandsforensen en scholieren kunnen prima met de fiets. Bijvoorbeeld tussen Kampen en Zwolle. Of tussen Stadshagen en het centrum. Maar dan moeten er wel goede en veilige fietspaden liggen en voldoende stallingruimte aanwezig zijn in de binnenstad en bij het station. Ook moeten mensen die in Zwolle aankomen gemakkelijk een OV-fiets kunnen huren voor het natransport.
OV moet met 5 procent kunnen groeien.
Zwolle zal straks nog meer een OV knooppunt worden. Rondom het station en aan de oostkant van de stad loopt het OV-verkeer nogal eens vast. Daarnaast is de grens in zicht van de capaciteit van het station en de tunnel eronder. Met de komst van de Hanzelijn wordt het alleen maar drukker. Er zal dus moeten geïnvesteerd in de doorstroming van OV en de voorzieningen om meer groei mogelijk te maken.
De verbindingen rond de binnenstad opnieuw bezien
De binnenstad is autoluw gemaakt. Dat komt de sfeer en de commercie ten goede. Maar daardoor is het verkeer wel drukker aan de buitenkant. Bewoners en verkeersdeelnemers hebben daar last van. Naast de aanpassingen die al worden gedaan, zoals aan de Ceintuurbaan, is het noodzakelijk de huidige ontsluiting opnieuw te bezien. Vooral ook omdat het gebied rond het station en de emplacementen op de schop gaat.
Samenwerken met rijk, provincie en marktpartijen
Omdat de verantwoordelijkheid voor verschillende vervoersstromen bij verschillende partijen ligt en niet alle wegen van de gemeente Zwolle zijn, is een goede samenwerking essentieel. De partijen moeten samen doelen stellen en beleid maken in een zogeheten koersdocument.
“Slimme oplossingen” weer zo’n loze kreet die het goed doet bij beleidsmakers maar waar de gemiddelde weggebruiker/reiziger niks van merkt.
Zwolle zet in op slimme mobiliteit
wat te denken van overdekte fietspaden?
“Slimme” mobiliteit zijn lapmiddelen die geld kosten en nauwelijks wat helpen, zo is vaak genoeg uit het verleden gebleven, en niet alleen in Zwolle. 5% OV groei vind ik trouwens niet bepaald ambitieus er gaat nu haast niemand met het OV (behalve scholieren). Vanaf Stadshagen kan je met de bus niet eens op de Marslanden komen.
Deelauto’s, “slimme mobiliteit”…allemaal onzin!
We hebben het onlangs kunnen zien. Er wordt telkens geroepen, dat wanneer slechts 10% van de automobilisten niet de auto neemt, maar het openbaar vervoer we geen files meer hebben. Op de “filevrije dag” had meer dan 10% van de mensen aangegeven niet de auto te zullen nemen. Toch stonden er zeker nog vrij veel files! Wat mij betreft is dus aangetoond, dat we daar niet op in moeten zetten! Gewoon meer asfalt leggen en zorgen dat mensen kunnen rijden!
Hetzelfde geldt voor die verkeersknip in Stadshagen. Mensen gaan nu eenmaal met de auto! Dat moeten ze eens leren begrijpen!
Mensen gaan nou eenmaal met de auto…. inderdaad. Daar ligt het probleem. En maar afgeven op ‘slimme mobiliteit’?
De automobilist ergert zich groen en geel aan de lange rijen auto’s/files.
De automobilist ziet vervolgens iets over ‘slimme mobiliteit’.
De automobilist heeft het al vaker voorbij zien komen en merkt dat die ‘slimme mobiliteit’ niet werkt.
En het werkt inderdaad niet. En waarom niet? Omdat de automobilist blijkbaar niet slim genoeg is om te bedenken dat hijzelf deel uit kan maken van die ‘slimme mobiliteit’ door z’n reet uit de auto te halen en z?lf gebruik te gaan maken van die ‘slimme mobiliteit’.
Maar dat komt dus ?cht niet in ze op. De hele wereld moet veranderen, zolang ze zelf maar hun achterwerk in de auto kunnen blijven plaatsen.
Overigens ga ik zelf iedere dag op de fiets naar het werk (ook als het regent).
Alleen mijn volgende project is in Groningen…dat ga ik niet dagelijks fietsen. 😉
Ik zie daarnaast niet echt een goed alternatief voor de auto. Openbaar vervoer? Volgens mij ben ik dan echt veel langer onderweg dan nu.
Groningen niet fietsen? Watje ;D
Er zijn ongetwijfeld (genoeg) mensen die best met acceptabele argumenten aan komen zetten om de auto te pakken. Zwolle-Groningen zou ik persoonlijk ook wel rekenen tot een acceptabele reden (alles is subjectief).
Maar voor een ieder die de auto pakt, is het een smoes?
Ik vind een aantal puntjes wel onzin hoor…
Ik fiets redelijk rustig en toch krijg ik het er wel warm van!
Regen is inderdaad een zwak excuus. Zeker als je ook wel 10 minuutjes eerder of later kunt beginnen. Het regent bijna nooit de hele dag!
Voor mijn vriendin vind ik de reden: de fietsroute naar mijn werk is onveilig wel een reden. Zij moet dan van Zwolle-Zuid, langs Holtenbroek naar Stadshagen fietsen. Gelegenheid om met collegae mee te fietsen is er niet echt door onregelmatige werktijden. Nee, dat zie ik ook lang niet altijd graag gebeuren!
Ik denk wel, dat het puntje “niet zeuren voor de koffie” ook een beetje meespeelt 😉