Ondanks recessie volop werk in de facility-branche

Zwolle – “Veel studenten associëren het woord ‘facilitaire dienst’ met schoonmaken in een ziekenhuis of verzorgingshuis. Een hardnekkig misverstand”, benadrukt Marion van Halteren van de niveau 4 opleiding Facilitair Leidinggevende bij Landstede, die nu in drie (in plaats van vier) jaar is af te ronden. “De facilitaire branche biedt zoveel meer: je kunt bijvoorbeeld aan de slag bij een theater en evenementen organiseren of bij een bank waar je onder andere verantwoordelijk bent voor de veiligheid. En er is veel werk, dus de kans dat je na het behalen van je diploma meteen een leuke baan hebt, is groot.” 

Ondanks de recessie zijn er veel banen in de facilitybranche, weet Van Halteren. “Er is altijd behoefte aan mensen die zorgen dat alles – van schoonmaak en catering tot beveiliging, logistieke zaken en evenementenorganisatie – op rolletjes loopt. In elk grote organisatie is wel een facilitair leidinggevende. Momenteel lopen er bijvoorbeeld stagiair(e)s rond bij Landal GreenParks, de NOS, op Schiphol, bij Theater De Spiegel en bij een resort in Amerika. Maar ook in bankgebouwen, scholen en gemeentes en – vooral ook in hotels – is veel behoefte aan facilitair managers.

Van Halteren: “Een van onze afgestudeerden werkt nu als regiomanager voor een bedrijf dat schoonmakers inzet bij hotels. Zij neemt onder andere mensen aan, doet kwaliteitscontroles, controleert werkroosters,  zorgt dat facturen betaald worden, controleert de urenstaten van het personeel en voert functioneringsgesprekken. Kortom, zij is de hele dag op pad en overlegt met allerlei mensen, van directieleden tot de medewerkers die de kamers schoonhouden.”

Evenementen organiseren

Een belangrijk onderdeel van de opleiding is het organiseren van evenementen. Een congres bijvoorbeeld, waarbij de facility manager onder meer gesprekken voert met klanten, zorgt dat alle apparatuur klaarstaat en ook werkt en dat gasten goed worden ontvangen.

De studenten moeten ook zelf evenementen organiseren. Daarbij zijn ze zelf verantwoordelijk voor de hele organisatie. Van Halteren: “Een voorbeeld is een charitydinner voor een goed doel in het Landstede Restaurant aan de Fuchsiastraat. Ook zijn de studenten elk jaar betrokken bij de diploma-uitreiking van een aantal opleidingen en het introkamp van de eerstejaars van Landstede.” 

Tijdens de opleiding is er ook veel aandacht voor financieel management: een faclity manager moet budgetten kunnen bewaken en ook kunnen berekenen wat een evenement kost.

Leren in de praktijk

Daarnaast wordt er veel buiten de school geleerd; zo draaien de studenten mee bij allerlei bedrijven en instellingen op diverse afdelingen, zoals een reprodienst, een logistieke afdeling, de receptie en de catering. Op die manier doen ze breed ervaring op.”

Kortom: een facility manager is een  spin in het web: “Het werk is heel afwisselend en dynamisch, maar dat vraagt ook wat van de studenten. Zo moeten ze goed kunnen communiceren, organiseren, praktijkgericht zijn, van aanpakken weten en goed en snel problemen kunnen oplossen.”

Versneld afronden

Studenten die de niveau 4-opleiding in Zwolle doen,  worden opgeleid voor een leidinggevende positie in de facilitybranche. Ze kunnen de opleiding versneld, in drie jaar, afronden. Wel is er een uitloopmogelijkheid naar vier jaar.

Studenten die voor de niveau 2-opleiding  kiezen worden opgeleid tot medewerker in de facilitybranche. Mogelijke beroepen zijn voedingsassistent in ziekenhuis, receptiemedewerker of conciërge bij een bank of andere instelling, of helpdeskmedewerker bij een gemeente. De studenten krijgen begeleiding op maat.

Met hun mbo-diploma kunnen ze ook doorstromen:de niveau 4-studenten worden op vrijwel alle hbo-opledingen toegelaten. Mogelijke vervolgstudies zijn: de Hotelschool, Facility Management, Leisure Management of een lerarenopleiding.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

1 gedachte over “Ondanks recessie volop werk in de facility-branche”

  1. Behalve de sluikreclame, vraag ik mij even af wat de nieuwswaarde van dit bericht is. Tevens mis ik de onderbouwde bronnen?

    Ook wil ik als afgestudeerd FM’er u er even op wijzen dat er te pas en onpas ‘facilitair leidinggevende’ en ‘facilitair manager’ wordt gebruikt en zoals u kunt nagaan zijn dat twee essentieel verschillende beroepen. Zonder een waardeoordeel te willen uitoefenen; een MBO facilitaire opleiding (hoogste niveau) zorgt voor eventueel een leidinggevende functie en een HBO opleiding zorgt voor een Facility Manager functie. Raakvlakken hebben ze ja, maar het niveau en inhoud verschilt natuurlijk weldegelijk.

    Om positief te eindigen: het facilitaire werkveld is inderdaad heel interessant, daar sluit ik mij volledig bij aan. De afwisseling, het contact met mensen en iedere keer de nieuwe uitdagingen zorgen voor veel voldoening! 🙂

Reacties zijn gesloten.