Zwolle – WDODelta lanceert samen met alle andere waterschappen de Waterbazencheck. Een campagne speciaal bedoeld voor jongeren. Zo komen ze erachter in hoeverre zij al waterbewust zijn en dus een echte waterbaas.
De vragen uit de Waterbazencheck gaan bijvoorbeeld over microplastics in shampoo, vet uit je koekenpan of wat er in je tuin of op je balkon groeit. Bij de uitslag krijgen deelnemers tips over waterbewuste keuzes. En kunnen ze meer te weten komen over wat de waterschappen doen. Ook valt er wat te winnen: prijzen waarmee je een nog grotere waterbaas kunt worden.
De publieksaanpak Waterbazen is een gezamenlijk initiatief van alle 21 waterschappen in Nederland. Met de campagne willen de waterschappen zo veel mogelijk Nederlanders betrekken bij hun werk. En ze prikkelen om zelf ook waterbewust bezig te zijn. Wat waterbazen in het klein doen, doen waterschappen in het groot.
De campagne is gestart in oktober 2020 en de huidige voorjaarspiek loopt tot en met 12 juni dit jaar.
Het invullen van de Waterbazencheck kan op www.waterbazencheck.nl