Een lange goederentrein reed zondagmiddag door het oosten van het land. Deze trok twee nieuwe Intercity’s Nieuwe Generatie (ICNG) over de grens bij Bad Bentheim om vervolgens via Twente en Salland naar het rangeerterrein in Zwolle te rijden.
Een goederenlocomotief met meerdere wagons trok een fonkelnieuwe ICNG bestaande uit vijf bakken en een treinstel van acht bakken, gevolgd door wederom een aantal goederenwagons. De goederenwagons zijn noodzakelijk om de treinstellen te kunnen aankoppelen en voor het remmen. De achtbaks ICNG gaat rijden tussen Amsterdam en Brussel. Dit treinstel, van het type ICNG-B, is geschikt voor zowel Nederlands als Belgisch spoor en valt op door de grote NS-logo’s op de zijkant.
De instroom van de nieuwe treinen werd in 2021 uitgesteld. Eerder dit jaar vond de eerste inzet van een ICNG in de reizigersdienst plaats tussen Amsterdam en Rotterdam. In juni werd er met een tweede ICNG gereden op het traject. Een maand later is voor het eerst een nieuwe Intercity ingezet op het traject Eindhoven – Breda – Rotterdam – Den Haag. In een later stadium gaat de ICNG vanuit Breda via Schiphol naar Zwolle rijden met Leeuwarden als eindstation. De inzet op de route naar Antwerpen en Brussel met de ICNG-B moet volgend jaar van start gaan.
De Franse treinfabrikant Alstom ontwikkelt voor NS 99 snelle Intercity’s, goed voor in totaal 33.000 zitplaatsen. Met een topsnelheid van 200 kilometer per uur op de Hogesnelheidslijn verbindt de ICNG steden en regio’s sneller met elkaar. Door extra aandrijving trekt deze trein sneller op dan gebruikelijke treinen op de Hogesnelheidslijn, wat goed van pas komt in het kleine Nederland met relatief veel stops. Van de bestelde Intercity’s zijn 21 ook geschikt voor het Belgische spoor. Twee van de binnenlandse achtbaks treinstellen zijn aangepast om in de toekomst te rijden in de ‘Duitsland-dienst’.