Zwolle – Wethouder Martin Knol opende op zondagmiddag de activiteiten in het kader van de ‘Week van de Vooruitgang’ in Zwolle. In een Velomobiel gaf hij het startsein voor een ligfiets-, roeifiets- en steprace die vanaf het eind van de Goudplevierstraat in Stadshagen verreden werd.
Foto: Hankie Bos – Almere
Daarnaast waren die middag verschillende soorten fietsen te bekijken zoals o.a. een driewielige roeifiets, tandems met een lig- en zitpositie (Pino’s), een fietstaxi, een bakfiets en een elektrische fiets. Er waren maar liefst 60 fietsers aanwezig deze middag. Gebruikers van de fietsen waren aanwezig om tekst en uitleg over de bediening van de fietsen te geven. De activiteiten werden onder auspiciën van de Milieuraad Zwolle, georganiseerd door de Fietsersbond en het Stepteam Zwolle en waren vrij toegankelijk.
De Week van de Vooruitgang wordt afgesloten met een slotmanifestatie op 19 september, die samenvalt met de provinciale manifestatie ‘de Dag van Overijssel’, achter het provinciehuis aan de Luttenbergstraat.
Deze dag zal geheel in het teken staan van ‘Verkeer en Vervoer’, met de nadruk op duurzaam vervoer. Binnen dit thema worden alle thema’s die met vooruitgang te maken hebben, ondergebracht. Kijk voor meer informatie op www.weekvandevooruitgang.nl
In de Nationale ‘Week van de Vooruitgang’, die dit jaar van 13 t/m 22 september gehouden wordt, staat het licht op groen voor duurzame mobiliteit. De Week van de Vooruitgang is onderdeel van de European Mobility Week en staat in het teken van lopen, fietsen, openbaar vervoer, kritisch autogebruik en een andere omgang met mobiliteit voor meer gezonde lucht.
Het Europese thema van 2009 is ‘voor een beter (leef)klimaat’. Een week waarin aandacht gegeven wordt aan schone vervoersmiddelen en alternatieve mobiliteit. Door wat vaker de auto te laten staan, dragen we tenslotte allemaal bij aan een beter (leef)klimaat!
moet je hier ook een certificaat voor halen? laten we maar hopen dat ons dit soort mobiele excessen bespaart blijft. spitsuur in het verkeer is al druk genoeg met dit soort gevaartes wordt het er op de weg niet veiliger van.
Schei toch uit… Als je dit soort voertuigen niet aan ziet komen, dan moet je vrees ik toch echt bij jezelf -en in tweede instantie bij de opticien – te rade gaan.
Ik houd mijn hart vast voor kinderen op 12-inch fietsjes bij jou in de buurt die – in tegenstelling tot ligfietsers – nog wel eens een verkeersregeltje missen.
dit valt eerder onder vrachtverkeer dan onder recreatief fietsen. ik blijf erbij dat dit een gevaar in het verkeer is.
Hoe komt het toch altijd dat een licht, mensaangedreven voertuig met relatief lage snelheid zo gevaarlijk is? Een beetje natuurkunde zegt iets totaal anders.
Neem een auto van 1000 kg en een snelheid van 50 km/h. Dat ding bezit dan een energie van net geen 100 kJ. Neem die DuoQuest met een snelheid van 30 km/h en een totaalmassa van 200 kg (inclusief berijders). Dan kom je uit op een kinetische energie van net geen 7 kJ. De auto heeft dus 14x zoveel energie en zal ook 14x zoveel schade aanrichten bij een aanrijding.
Ik snap dan ook niet dat een weldenkend mens zo kort door de bocht kan gaan met de mededeling dat bijvoorbeeld ligfietsen gevaarlijk zijn.
Iemand die een gevaarte van 77cm breed, 2,85m lang en 1m hoog in felle kleuren niet kan zien maar wel met een roze papiertje in een voertuig rijdt met een fors vermogen en snelheid, hoort snel z’n papiertje in te leveren en zoals Wilbert zegt: naar de opticiën te gaan.
Even alvast een waarschuwing voor automobilisten met slaap in hun ogen die ook met enige regelmaat Zwolle-Wezep rijden via de Zuiderzeestraatweg: Zowel mijn fiets als twee vergelijkbare apparaten maar dan wit (of geel) zijn daar soms gewoon op de rijbaan te vinden tussen het autoverkeer.
Wat betreft de dag zelf: Was helaas tamelijk beroerd weer maar verder wel leuk. Ik heb de wedstrijd meegereden op een tandem welke een kruising is tussen een normale en een ligfiets. Ondanks de stevige wind van voren op de Werkerlaan toch een gemiddelde van 30 km/h gereden 🙂
theoretisch allemaal leuk en aardig, maar zie je jezelf al op een fietspad toeren met dit apparaat? inhalen om maar iets geks te zeggen, stoplichten etc etc.
Ik heb een week of wat geleden 50 kilometer met die brede tandem gereden. Van Dronten naar Kampen, door Kampen heen en weer terug.
In Kampen ben je voor een fors gedeelte wel op de rijbaan aangewezen inderdaad want op sommige plekken staan de paaltjes bij fietspaden toch net te dicht bij elkaar. Buiten de bebouwde kom is het verder geen punt.
Verkeerslichten? Gewoon via de rijbaan is geen probleem.
Fietspaden buiten de bebouwde kom? Vaak toch nog breed genoeg, ook om in te halen.
Tjonge, de waarheid is wel hard voor sommige mensen zo te zien aan de minnetjes ;D
Kommaarkommaarkommaar!!
@verdieping
Maar nu toch weer even terugkoppelen want jij zegt dat ligfietsen de boel gevaarlijker maken. Ik tracht dat te weerleggen met een nette uitleg en wat zeer concrete getallen. Jij doet dat vervolgens simpel af met ’theoretisch allemaal leuk en aardig’ maar zou je er toch even wat meer uitleg bij geven? Wel of niet gevaarlijk? En indien gevaarlijk, waarom dan alsnog?
Ik durf wel een antwoord te geven. Ding rijdt langzamer op de rijbaan dan menig automobilist wil rijden. Automobilisten gaan met alle geweld willen inhalen terwijl dat niet kan. Gevaarlijke situaties ontstaan waarbij het tragere apparaat gesneden wordt. Goed, het wordt msischien inderdaad gevaarlijker. Dit is niet een ondenkbaar plaatje. Echter: de vraag is waardoor wordt het gevaarlijk? Door de aanwezigheid van zo’n fiets of door het ongeduld en gebrek aan fatsoen van een bestuurder van een inhalende auto?
Vorige week ook iets leuks. Ik reed over de rijbaan. Binnen de bebouwde kom met een echte 50 km/h op m’n teller. Een auto heeft dan dus al 55 op z’n teller staan.
Wonder boven wonder bleef de auto achter me gewoon achter me rijden (vaak willen ze met alle geweld inhalen terwijl we op hun teller toch al mooi boven de toegestane snelheid rijden en zouden ze met GPS rijden, dan zouden ze gewoon 50 zien). We reden Hattemerbroek uit. Daar wordt het 80 km/h. Gezien werkzaamheden aan het fietspad, besloot ik op de rijbaan te blijven…. met 50 tot 52 km/h. De auto bleef achter me. We rijden ‘werk aan de weg binnen’ waar 50 geldt en de auto komt me ineens voorbij zetten. Zeg het maar waar de logica van zo’n automobilist zit en hoe zeer zo’n persoon z’n roze papiertje verdient.
Wees blij!
Hoi heren critici.
We weten allemaal dat we als mensheid een stevige aanslag op het mileu plegen. En dat is dan wel het milieu waar we het met zijn allen van moeten hebben. In plaats van meteen met een wijzend vingertje naar die gevaarlijke ligfiets te wijzen kun je er ook de positieve kant van proberen te zien. Als het je de inspanning waard is, dan is het een waardig alternatief gebleken voor woon-werk-verkeer over afstanden tot soms wel 60 kilometer. (Er is een zwollenaar die dit 2 a 4 keer per week daadwerkelijk rijdt) En natuurlijk weet ik dat dit een uitzondering betreft. Maar ikzelf ben maar een middelmatig sterk menneke, en rijdt inmiddels zo’n 8 jaar lang elke werkdag met een velomobiel naar mijn werk. Al met al toch ook 13.000 km. per jaar. Al eens gezien hoeveel CO2 dat scheelt? Daarbij heb ik getracht de fiets zo verkeersveilig te maken als maar mogelijk, door veel contrast in het ontwerp, goede maar niet verblindende verlichting, goed zichtbare knipperlichten en remlicht bijvoorbeeld. En ja, qua snelheid zitten we tussen laken en servet in. Juist die snelheid zorgt ervoor dat de fiets een alternatief kan zijn voor een wat grotere woon-werk-afstand. Dus daarom is het ook goed dat we mogen kiezen waar we rijden. En inderdaad zijn het vaak ongeduldige automobilisten die voor gevaarlijke situaties zorgen door middel van snijden duidelijk maken dat we wat hun betreft daar weg moeten wezen. Het is immers hun weg. Maar het zijn ook deze mensen die dus de wet niet kennen, en het fatsoen niet kunnen opbrengen om elkaar met respect te bejegenen. Dit is overigens een nederlands trekje. In Duitsland heb ik verschillende lange tochten gereden emt de velomobiel. Opvallend dat je pas in wordt gehaald als het echt makkelijk kan. Soms blijven auto’s wel een kwartier rustig achter je rijden bij een beklimming, dus langzaam. Zo kan het ook.
Groet van Quesjer
Zielig
Ik heb de uitslag er even bijgezocht: 28,3 km/h gemiddeld.
Zie nr. 22 http://www.ligfiets.net/agenda/race.php?id=342
Toch zielig als je dat dan afrond naar 30 km/h.
Dat schept weinig vertrouwen in de niet controleerbare snelheden waarover je altijd opschept.
Als je contoleerbare snelheden flink overdrijft dan geloof ik hier dus helemaal niets meer van. Of heb je een linkje om aan te tonen dat je het niet uit je grote duim zuigt?
Groet van een fietser die desgevraagd de ECHTE snelheid opgeeft.
Fiets lekker een keer met me mee anders.
Maar goed, je wil graag uitleg? Bij gebrek aan de officiële statistieken heb ik m’n GPS-apparaat de boel laten opnemen. Die gaf me rondes van 29 en 30 km/h aan met uitzondering van ronde 6. Daarin hebben we problemen gehad met dus ook een duidelijk lager gemiddelde. De overige rondes hebben we 2x net onder de 29,5 gereden
Dan de officiële metingen (waarbij ik niet weet hoe de afstand bepaald is, maar goed, ik leg me gewoon neer bij die 4,2 km). Die heb je gezien dus weet je ook dat we 2x onder de 29.5 km/h gereden hebben (29,3 en 29,4 km/h aan de grafiek te zien, hoewel…. de eerste ronde zie ik 2 verschillende gemiddelde snelheden staan bij 2 verschillende grafieken… hoe kan dat? Dan vraag ik me dus in ieder geval af hoe betrouwbaar dat gegeven is van die eerste ronde). De pechronde was maar 25,3 km/h ofzo, de rest was 29,75 30,05 29,8 en 30,4 km/h…. tenminste…. volgens de grafiek. En ja, dat noem ik bijna 30 km/h gemiddeld (waarbij ik de pechronde wel even buiten beschouwing laat).
Geloof lekker wat je wil joh. Fietser die desgevraagd de ECHTE snelheid geeft, fiets een keer met me mee. Mag jij gevraagd MIJN ECHTE snelheid geven. Hoe lijkt je dat?
Meefietsen
Beste WFvN,
In jouw voordeel:
Ik zag dat de parcourslengte met 100 m is verhoogt waardoor je gemidelde snelheid van 28,31 naar 28,98 km/h is gegaan.
Over de wedstrijd:
Bij een wedstrijd is je gemiddelde snelheid de afgelegde afstand gedeeld door de tijd van start tot finish. Dat is in jou geval 7 x 4,3 km / 1 uur 2 minuten en 19 seconden = 28,98 km/h gemiddeld.
Natuurlijk kan je alerlei excuses verzinnen voor de snelheid die je hebt gereden. Maar daar wordt de afgelegde afstand niet langer van. En de tijd van start tot finish wordt er niet korter door. Dus je gemiddelde snelheid gaat er niet van omhoog.
Dat lijkt me een goed idee. Zondag a.s. (27 sept.’09) houd ik met 6 toermaten een traningsrit op de racefiets. We vertrekken bij één van ons thuis en kunnen je om 8:00 uur oppikken bij het Engelse Werk (voor het restaurant). Uiteraard rijden wij kop over kop. Maar ik beloof je dat we onder de 52 km/h zullen blijven. Na 120 km houden we pauze. Als je er dan nog bij bent dan trakteer ik. En onderweg zal ik je vertellen hoe hard je rijdt.
Ik ga dus op je voorstel in en ik ben benieuwd of je meegaat.
Groet van een fietser die desgevraagd de ECHTE snelheid opgeeft.
waar was je nou… ?
[/quote]
@ WFvN,
Waar was je nou… ?
Groet van een fietser die desgevraagd de ECHTE snelheid opgeeft.