Zo wordt er door de gemeente Zwolle een plan gepresenteerd om een megaparkeerterrein aan te leggen in de buurt van de zoutloods van Rijkswaterstaat of er komt een nog grotesker parkeerplan uit de gemeentelijke hoed.
Grotesker, een ander woord kon ik er niet voor vinden. Want, zo lijkt het, om geen schadevergoeding te hoeven betalen is dit plan bedacht. Het is allemaal te lezen in De Stentor van dinsdag 21 mei. D’r zit een klein nadeeltje aan het plan, dat dan weer wel, de Luttenbergstraat gaat voor drie jaar dicht. ‘Peanuts,’ denkt de gemeente, vermoed ik.
Ik begrijp de denkwijze van ons gemeentebestuur vaker niet. Eén troost, ook vaak niet van andere overheden, maar dat terzijde. Zo loopt op het ogenblik de Luttenbergstraat dood bij de Dominicanenkerk. Wegens een herinrichting van een stukje Zwolse straten, tussen die kerk en de Sassenpoortenbrug.
’t Zal nodig zijn, maar waarom moet dat zo ontzettend lang duren?
De verminderde opbrengsten van de winkeliers in de Assendorperstraat tellen vast niet mee in de beraadslagingen van de plannenmakers. Let wel, zo dadelijk gaat diezelfde Luttenbergstraat voor DRIE jaar dicht.
Die Luttenbergstraat is een Zwolse verkeersader tussen de Wipstrik, de Zeeheldenbuurt, deels Dieze en Berkum en de wijk Assendorp en de binnenstad van Zwolle. Voor inwoners van die eerstgenoemde wijken is de huidige situatie een waarschuwing. ’t Gaat vast nog erger worden.
O ja, ik las al een reactie van een attente lezer dat mensen die straks gaan parkeren bij die zoutloods en straks onder meer de stad in willen, dat doen via de Kranenburgerweg, de smalle Brederostraat, de iets bredere Hanekamp en dan in een doodlopende Luttenbergstraat gaan uitkomen, of als alles klaar is, in een wirwar van parkeerders en deelfietsers.
Gelooft de gemeente echt dat dit tweede plan een haalbare kaart is? Als je de binnenstad autoluw wil maken, leg je toch niet vlakbij in die binnenstad een grote parkeerplaats aan. Juist daar willen veel binnenstadbezoekers graag parkeren.
Trouwens, waar parkeren de ambtenaren van het provinciehuis tijdens de bouw hun bolides? De buurten in de nabijheid van de Luttenbergstraat kunnen die nu al niet bergen.
Ik herhaal mijn slotopmerking van een eerder geschreven column, in andere woorden. Gemeente, maak eerst een goed totaalparkeerplan, in overleg met alle betrokkenen, vooral de gewone burgers die er ongevraagd bij betrokken gaan raken! Voordat, in paniek om zoiets als een schadevergoeding, iets nog gekkers wordt bedacht.