Carillon krijgt StAP certificaat

Vrijdagmiddag kreeg basisschool Het Carillon uit Zwolle uit handen van wethouder Martin Knol het StAP-certificaat uitgereikt. StAP staat voor Stimulering Adaptief Proces. De afgelopen vier jaar is dit proces onder begeleiding van Bas van der Bruggen, procesbegeleider bij Hogeschool Windesheim, tot stand gekomen.

Het proces heeft als doel de autonomie en de competentie bij kinderen op scholen te ontwikkelen. Dat betekent een herschikking van ondwerwijswaarden en dus een omslag ten opzichte van het traditioneel onderwijs. Leerlingen zitten in StAP niet meer ‘vast’ in dezelfde klassen. Ze krijgen meer individuele ruimte en kunnen beter hun talenten gebruiken, legt Van der Bruggen uit. Via een soort wegwijzer wordt voor de kinderen de loop van de dag bepaald. De eigen beslissingsruimte wordt daarmee vergroot. Van der Bruggen: “Dat betekent niet, dat ze maar hun eigen gang kunnen gaan. Dat is een algemene misvatting”. De leraren hebben vooral aan het begin van het proces moeite gehad met het anders doceren van de leerlingen. Ze zijn nu meer een manager of coach geworden. Tien leraren konden zich niet conformeren aan de nieuwe stijl van lesgeven en verlieten de school, zegt Van der Bruggen. De leerlingen zelf zeiden bij de uitreiking van het certificaat, dat ze de nieuwe methode goed vinden. “We mogen steeds van groep veranderen, komen in andere klassen en leren meer kinderen kennen”, vertellen ze.


Wethouder Knol reikt StAP-certificaat uit…


Directeur Wilma Geenen overhandigt Knol een Carillon-paraplu…

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

4 gedachten over “Carillon krijgt StAP certificaat”

  1. 10 leraren zijn weggegaan omdat ze niet mee eens waren met het nieuwe onderwijs volgens meneer Van Bruggen ,maar daar wil ik op reageren .
    Dit is niet waar, 2 leraren zijn weggegaan omdat ze met FPU gingen , en 1 leraar is weggegaan naar Middelbaar onderwijs ,de andere leraren zijn allemaal weggestuurd na een arbeidsconflict met de direkteur, Wilma Geenen. Helaas is de situatie op deze school nog steeds niet verbeterd en willen heel veel collega,s . weg van deze school. Ik ben ook weggestuurd na een arbeidsconflict met de direkteur ,Wilma Geenen.
    Ik heb 18 jaar met plezier op deze school gewerkt en het doet heeel veel pijn als je zo weg wordt gestuurtd. Het is jammer dat niemand iets aan deze situatie wat doet. Alles gaat rustig door op dezelfde wijze als voor die tijd, niemand doet hier iets aan ,jammer.

  2. Degenen met FPU is wel duidelijk.

    Maar dan degene die naar het VO is gegaan en de andere 7 die na een arbeidsconflict vertrokken zijn, heeft dat te maken met de nieuwe vorm van onderwijs?

    Wel erg vreemd dat zoveel mensen vertrekken (vrijwillig of niet) door een arbeidsconflict. Erg jammer is dat.

  3. Weer zo eentje van het Windesheim die denkt goed te doen maar ondertussen de boel verkloot. kan hij niet samen met Stulen op een onbewoond eiland gaan zitten? Hebben ze op het Windesheim soms de wijsheid in pacht?

  4. Heb alle twee stukken met aandacht gelezen en kan natuurlijk niet in de keuken kijken. Wettelijk is echter bewezen, dat waar er een groot verloop is onder werknemers er altijd iets aan de organisatie schort Als er daadwerkelijk 10 leerkrachten weggegaan zijn omdat ze zich niet in de nieuwe leermethode konden vinden, is er voor het team waarschijnlijk geen mogelijkheid geweest een eigen inbreng te hebben, m.a.w. het is ze door de strot geduwd.
    Toevallig ken ik deze directrice toen ze nog in het bedrijfsleven werkzaam was. Ze is dus geen spat veranderd.

Reacties zijn gesloten.