Zwolle – Volgend jaar is het tweehonderd jaar geleden dat de Gebroeders Grimm hun sprookjes optekenden uit de monden van de vele verhalenvertellers die Europa toen nog rijk was. Met grote gevolgen! Ieder kind in Nederland en ver daarbuiten is opgegroeid met de bekende verhalen van o.a. Roodkapje, De gelaarsde Kat en Doornroosje. Om het tweehonderd jarig bestaan te vieren heeft Zwolle Marketing besloten de stad volgend jaar om te toveren tot Grimmstad. Het hele jaar door zullen er activiteiten plaatsvinden die in het teken staan van sprookjes.
De aandacht voor Grimm is groot. De verzamelde sprookjes van de gebroeders bevatten immers ons culturele erfgoed. Elk kind van vroeger en nu groeit op met de sprookjes van Grimm. Het zijn er minstens tweehonderd! Ze zijn tot op de dag van vandaag geliefd om hun actuele, universele thema’s. Het naderende Grimmjubileum spreekt dan ook bij velen in Nederland en de rest van Europa sterk tot de verbeelding. In heel Europa zal er veel georganiseerd worden. Het gonst nu al. Zwolle ziet het Grimmjubileum als een kans om alles wat ze in huis heeft, uit de kast te halen. Denk daarbij aan de vele cultuurmakers die de stad rijk is, de eigen historische stad en de vele horeca- en winkelondernemers die op het thema kunnen inspelen. Volgens burgemeester Henk Jan Meijer zijn er genoeg koppelingen te maken. Hij roept daarom ook iedereen op om actief mee te denken.
Originele tekeningen
De hele stad zal gonzen van de Grimmverhalen. Wat te denken van Grimmrestaurantmenu’s, een Grimmijsje bij Salute en een heuse Zwolse Grimmwhisky? Of een expositie van de originele tekeningen uit het recent uitgegeven Grimm verzameld werk, bij Waanders Boekverkopers? Zwolle Grimmstad biedt alle mogelijkheden voor horeca, winkeliers en evenementenorganisatoren om in te haken. Nu al is bekend dat in het eerste weekeinde van juni een compleet stadsevenement in het teken zal staan van Grimm, namelijk Zwolle Unlimited.
Zwolle Unlimited
Dit evenement, een samenwerkingsverband van onder meer De Zwolse Boekenmarkt, Straattheaterfestival Kunsten op Straat, Gedichten aan de Melkmarkt, Waterval Internationaal Vertelfestival, Theatergezelschappen De Jonge Honden en The Young Ones, gaat voor editie 2012 onvoorwaardelijk voor de schat aan wonderverhalen uit het tweehonderd jaar oude Grimmboek. Odeon De Spiegel Theaters geeft een voorproefje op het Grimmjaar met haar sprookjesdriedaagse in december dit jaar.
Schat aan ideeën
Ideeën die nu al geopperd zijn door het publiek: een Zwols Grimmdictee. Een IJssculpturenfestival met Grimmfiguren. Kennisquiz ‘Niemand weet, niemand weet’ op basis van Repelsteeltje. Een openluchtbioscoop met de film The Brothers Grimm, ‘Grimmeren’, Mimeworkshop ‘Grimmassen’, een Grimmig drankje in het café, abseilen van de stadsmuur aan de vlecht van Rapunzel. Een Grimmig carnaval of een Grimm-carnalvalsoptocht met praalwagens met sprookjesthema’s. Een dansmarathon onder het motto ‘De stukgedanste schoentjes’. Een sprookjeshuwelijk, al dan niet met boze stiefmoeders. Kerstavond met een Grimmige Nacht, waarin je de karakers uit de Grimmverhalen tegenkomt of echt kunt snoepen van het heksenhuisje uit Hans en Grietje.
Voor ondernemers, inwoners en organisatoren die in 2012 willen inhaken op Zwolle Grimmstad, kan contact opgenomen worden met Zwolle Marketing.
Haha…. Het wordt steeds gekker hier in Zwolle. Een heel jaar een sprookje. Ik denk dsat dit niks wordt. Aardige commerciiële gedachte maar dit gaat niet aanslaan.
Grimstad ligt overigens HIER
Als Zwolle daar maar geen gedoe mee krijgt 😛
Het is erger, Grimmstad bestaat echt: CHECK[/url] 😉
Bah, wat een ongelovelijke blunder van Zwolle Marketing >:( Daar gaat ons gemeenschapsgeld dus naartoe.
ik geloof wel in sprookjes….
De webloggers zijn weer genadeloos scherp in hun reactie, maar wel eerlijk denk ik.
Ik vraag me vaak bij dit soort zaken af, wat word ik er wijzer of beter van? Van dit geneuzel toch echt niets. Laat het een droom wezen a.u.b.
Volgens mij gaat dit niets extra”s kosten, ze haken voornamelijk aan bij bestaande festivallen. Die worden alleen extra ge GRIMM d.
Eventueel een paar extra’tjes, ik zie de extra kosten niet.
Ingrid, Zwolle Marketing krijgt van de gemeente Zwolle (en dus ook van ons) een flinke som geld om dit soort sprookjes te bedenken. Het uitvoeren doen ze niet eens.
Ik zal voor mijn kinderen geen Grimm-ijsje gaan kopen omdat Zwolle toevallig Grimmstad is geworden. Maar alles wat extra aan cultuur erbij komt in Zwolle vind ik prima.
KvDijk, maar dit is geld wat we op dit moment hoe dan ook kwijt zijn. Want Zwolle marketing bestaat. En zij hebben dus besloten, dat ze in het kader van 200 jaar Grimm, er in Zwolle wat te mee gaan doen. Was het geen Grimm niet geweest, was het vast iets anders geworden.
Heb wel zoiets van wat heeft Zwolle met Grimm. Maar ja na 2012 kunnen we pas zeggen, dat Grimm jaar was een goed idee.
Of het was niets, en moeten we Zwolle marketing niet opdoeken o.i.d.
Maar willen we Zwolle op de kaart zetten c.q houden ja dan moeten we investeren, met achterover leunen krijg je geen naamsbekendheid.
De vraag is alleen wat is de limiet van het geld wat we hier aan uit geven.
Waarom direct zo negatief?.. Kijk eens hoe Deventer profiteert van de naam die het met het jaarlijkse Charles Dickensfestival opgebouwd heeft? ook Charles Dickens is maar een sprookjesfiguur hoor, ik vind het een topidee!!!
Charles Dickens een sprookjesfiguur? Ik noem het eerder een schrijver, of je moet bedoelen dat het een figuur was die zich bezig hield met sprookjes… 😉
Anyway… Er zal vast goed over nagedacht zijn, maar ik zie de link tussen de Duitse gebroeders Grimm en de stad Zwolle niet.
Die zal er na lang nadenken wel komen.
Zal eerst ook geen link tussen Dickens en Deventer zijn geweest.
@Wilbert, je hebt gelijk dat C.D. een schrijver was, maar ik bedoel dat het in beide gevallen om verzonnen figuren gaat.
@Tja, zo is het maar net, gewoon een kwestie van creatief denken .
Altijd weer hetzelfde…Daar gaat mijn gemeenschapsgeld boehoehoe:'(
Ik heb liever dat het geld naar activiteiten of projecten als dit gaat, dan dat ons gemeenschapsgeld naar een paar werkloze ambtenaren gaat onder het mon van wachtgeld.
Leuk initiatief in ieder geval. Hopelijk is er voldoende draagkracht onder de plaatselijke ondernemers om het ook echt grootschalig te krijgen.
Fred Grim(mmmm)? Keept ie nog?
oh ,wat heerlijk negatief weer sommige reactie.
Volgens mij is het niet een idee van Zwolle Marketing maar een idee van een aantal theatermakers en is ZM de overkoepelende en koppelende partij.
Dit is volgens mij een serieuze poging om juist NIET gemeenschapsgeld te verkwisten maar juist ideeen te koppelen en samen de schouders eronder. i.p.v. dat elk groepje haar eigen ding doet. Zelf probeert de marketing te doen. allemaal een losse aanvraag voor subsidie e.d. kun je nu als theatergroep aanhaken bij het thema(leuk thema overigens) en gebruik maken van een veel groter marketing apparaat zoals ZM.
Het gaat denk ik ook niet zozeer om de gebroeders Grimm maar om hun verhalen en die verhalen zijn toch echt cultureel erfgoed.
goed initiatief!
Zo is’t ook nog eens een keer!
Zo zie ik het ook Bolke,
Als ze in het sprookje nog een prins op het witte paard nodig hebben ben ik beschikbaar hoor, (het zal dan helaas wel een witte fiets worden, ben ik bang););););)
tjonge jonge, vooral helemaal niks gaan doen, dan blijft Zwolle een saai dorp. Vooral alles afschaffen, alle festivals en ander leuke dingen en met onze r**t thuis voor de TV hangen…. >:(
Wat kunnen we allemaal weer goed zeiken!