Zwolle – Zwolle heeft vanaf donderdagmiddagi haar eerste monumentale na-oorlogse bedrijfspand. Het gaat om de bedrijfshal van BV IJzerleeuw aan de Gasthuisdijk 15. Het gebouw uit 1961-1962 staat nu op de gemeentelijke monumentenlijst.
De bedrijfshal van BV IJzerleeuw is aangemerkt als een bouwwerk van monumentaal belang en als goed bewaard gebleven voorbeeld van naoorlogse bedrijfsmatige bouw. Tijdens de bijeenkomst nam BV IJzerleeuw op locatie een zeer moderne zaagboorstraat en straalmachine in gebruik. Namens IJzerleeuw was directeur M.P. Bootsma aanwezig, namens de gemeente Zwolle kwamen de wethouders Gerrit Piek (onder meer Monumentenzorg) en René de Heer (onder meer Economie) naar de bijeenkomst. Tijdens de bijeenkomst werd onder meer de nieuwste editie van het Zwols Historisch Tijdschrift gepresenteerd, met daarin uitgebreide achtergrondinformatie over het monument.
Helemaal terecht, een heel bijzonder gebouw dat behouden moet blijven voor het nageslacht.
Die ouwe troep in het centrum daar moeten we eens een keer vanaf. Ik vind dat vanaf nu elk industrieterrein aangewezen moet worden als beschermd stadsgezicht.
Bart1 wat vind jij zo bijzonder aan dit gebouw ik heb er vroeger nog boven op het dak gewerkt verschrikkelijk hoog hebben toen nog twee trekladders aan elkaar gebonden om erop te komen.Maar kan niet zeggen dat ik het nu zon bijzonder gebouw vind.
@Pieters:
Ik heb het idee dat de opmerking van bart1 toch behoorlijk cynisch bedoeld is…
Dat Bart1 het niet serieus bedoelt, was ik pas achter bij het lezen van de laatste zin ‘ik vind dat vanaf nu elk industrieterrein aangewezen moet worden als beschermd stadsgezicht’.
En nee, ik zie ook niet waarom dit gebouw zo geweldig is.
Tsja, dat vonden de toenmalige bewoners uit de middeleeuwen toen ook niet van de Peperbus of de Sassenpoort. Gelukkig hebben ze die ook laten staan.
Ik blijf het idioot vinden dat wethouders steeds weer verschijnen op dergelijke feestjes.Als je al die uren bij elkaar opteld van ambtenaren die zich tegoed doen aan de hapjes en drankjes van bedrijven ,openingen en onthullingen en wat voor een onzin nog meer dan kost dit ongelovelijk veel arbeids uren.Uren waarin ze ook iets zinnigers kunnen doen van onze centen.
Moet je eens kijken hoeveel lui van rijkswaterstaat met hoge salarissen en liefst ook nog een minister aanwezig zijn bij het openen van een stukje weg.
landelijk gezien moet dit vele miljoenen kosten