Zwolle – Wethouder René de Heer en Lightqueen Marije openen op 1 november in Zwolle de campagne "ik wil je zien!". Met deze campagne wil de Fietsersbond vooral fietsers van 13 tot 25 jaar bereiken. In 2011 reed 62 % van alle fietsers met licht. Jongeren rijden het meest in het donker; slechts 54% fietsen met licht aan. Met social-media acties, advertenties op populaire jongerenwebsites, opvallende straatacties, acties op scholen, gratis reparatieacties en buitenreclame wil de Fietsersbond jongeren prikkelen om verlicht te fietsen.
Op donderdag 1 november om 19:30 uur vindt de aftrap voor Overijssel plaats. De campagne hier is een samenwerking tussen de gemeente Zwolle, vrijwilligers van Fietsersbond, Veilg Verkeer Nederland en Scholten Tweewielers. Wethouder René de Heer opent samen met Lightqueen Marije op de hoek van de Luttekestraat, voor de deur van Scholten Tweewiellers het tweede lichtevenement Ik wil je zien! van ons land. De Lightqueen draagt ijdens de opening een jurk met 300 brandende fietslampjes. Na de officiële opening krijgen voorbijgangers tot 21.00 uur de gelegenheid gratis hun licht te laten repareren. Daarnaast kunnen passanten op de foto in het campagnebeeld of een lampje plukken van de jurk van de Lightqueen.
De Fietsersbond werkte voor deze nieuwe campagne samen met jonge vormgevers, performers en sociale media experts. De Fietsersbond ontwikkelde de campagne in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De bond werkt samen met vele partijen waaronder de Regionale Organen Verkeersveiligheid, Bovag, de fietsbranche, VVN, gemeenten, politie en NS-stallinghouders. Bovagbedrijven verkopen tijdens de actieperiode speciale "ik wil je zien!" cadeaubonnen en rekenen geen arbeidsloon. Alleen de kosten van verlichtingsproducten worden berekend.
Vroegûh, kon je je boete kwijt laten schelden als je je gerepareerde licht liet zien op het politiebureau. DAT zouden ze weer in moeten voeren.
Vroeger had je bedrading die nogal eens kapot ging in fietsenrekken. Vroeger had je slippende dynamo’s. Vroeger had je lampjes die konden doorbranden.
Tegenwoordig heb je mooie LED-lampjes die niet afhankelijk zijn van een dynamo of bedrading. Goed, wel van batterijen maar die gaan wel zo enorm lang mee….. en voordat ze op zijn kan je aan de lichtopbrengst wel zien dat de batterij leeg dreigt te raken.
Geen licht op de fiets vind ik tegenwoordig méér een kwestie van onwil of onverschilligheid dan vroeger. Vroeger was de kans op ‘pech’ dat je licht het niet deed veel groter dan nu.