Lijnbus rijdt op Stationsplein over voet van jongen

Zwolle – De politie onderzoekt een incident op dinsdag 20 november op het Stationsplein in Zwolle. Hierbij raakte een 15-jarige jongen uit Wezep gewond aan zijn voet. De politie wil graag in contact komen met getuigen.

Woensdag 21 november werd bij de politie gemeld dat de 15-jarige jongen uit Wezep op dinsdag 20 november op het Stationsplein in Zwolle een gebroken voet had opgelopen nadat een lijnbus over zijn voet was gereden. De jongen wilde om 16.08 uur op het busstation mee met de bus van Zwolle naar Elburg-Molendorp. Deze bus was net vertrokken. De jongen zou nog hebben geprobeerd om de bus te laten stoppen, door zijn hand op te steken en op de deur van de bus te kloppen. De buschauffeur zou echter langzaam zijn doorgereden waarbij hij over de voet van de jongen zou zijn gereden. De jongen viel hierdoor eerst tegen de bus aan en daarna op de grond. Hij heeft met de telefoon van een omstander zijn vader gebeld, die hem naar het ziekenhuis heeft gebracht. Daar bleek dat de jongen een scheur in zijn enkel en meerdere breuken in zijn voet had opgelopen. De politie onderzoekt het incident en wil graag in contact komen met mensen die hebben gezien wat er is gebeurd. Zij kunnen bellen met 0900 – 8844.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

48 gedachten over “Lijnbus rijdt op Stationsplein over voet van jongen”

  1. Dagelijks gebeurt het tijdens mijn dienst dat mensen meewillen terwijl ik al vertrokken ben. Ik maak dat duidelijk door nee te schudden. Helaas zijn de scheldwoorden, middelvingers en slaan/schoppen tegen de bus niet van de lucht. Iedere buschauffeur weet dat er buiten de halte geen mensen mogen in- en uitstappen. Dit staat in de verkeerswet. Helaas respecteert niet iedere chauffeur de verkeersregels, vandaar de verwarring bij passagiers. De boete voor stoppen zonder (verkeers)noodzaak bedraagt 100 euro plus 7 euro adm.kosten. Doorrijden na een aanrijding is niet goed. Als de chauffeur het al gemerkt heeft (er zit daar ook een flinke kuil in de weg), dan blijft het een ja/nee verhaal. Gelukkig wordt alles tegenwoordig vastgelegd op video, dus ook de reactie van de chauffeur. Trouwens is dit de tweede keer dat deze jongen op deze wijze zijn voet gebroken heeft, typisch gevalletje van een ezel stoot…

  2. in het gemeen níet tweemaal aan dezelfde steen.
    Kennelijk weet vinmei76 er meer vanaf. Was het ook tweemaal dezelfde chauffeur? Of is het gebruikelijk om over de voet van een telaatkomer te rijden? Het klinkt namelijk een beetje als “eigen schuld, dikke bult”.
    Een naar incident.:( Ik wens de jongen beterschap en hoop dat het weer helemaal goedkomt met zijn voet. Maar gauw je rijbewijs halen!

  3. Wordt het niet eens tijd dat ‘de stadsbussen’ en ‘hun’ verkeersgedrag nader onderzocht worden, dit in verband met het genoemde incident, eerdere incidenten, het gedrag van die bussen bij het NS-station, het gedrag bij de haltes, etc. ??

    Sommigen van de buschauffeurs gedragen zich, dit vooral rondom het station, als politieauto’s met ‘blauw en sirene’.

  4. Als je dat soms ziet hoe gevaarlijk de mensen zich gedragen om nog mee te kunnen, valt het mij mee dat de bussen ?berhaupt nog weg komen. Respect voor de huidige chauffeurs dat ze het nog durven.

  5. Nagenoeg dagelijks maak ik, bij het station, dat asociale rijgedrag van buschauffeurs mee.
    Voorrang nemen wanneer ze het niet hebben, afsnijden, zeer dicht & hard langs fietsers rijden etc…
    En dan zijn er tegenwoordig ook nog “verkeersregelaars” die, op een enkele uitzondering na, niets uitvoeren.

    Het wachten is op het eerste slachtoffers dat daar valt!

  6. Laast was een meisje bijna aangereden inAssendorp dus bussen rijden als idioten, echt hebben schijt aan andere weggebruikers en denken dat als ze erin zitten dat de weg van hen is, het zou wel fijn zijn als de politie die bussen ook goed in gaten zou houden, dan zouden ze zelf ook zien hoe die gasten rijden…
    Voor die jongeman sterkte en die busschfr die dat flikte je bent geen prof maar een sukkel!!

  7. @Vinmei76:

    Iedere buschauffeur weet dat er buiten de halte geen mensen mogen in- en uitstappen. Dit staat in de verkeerswet.

    Wat is het artikel van die regel? Ik zeg niet dat die er niet is maar ben wel benieuwd waar hij staat want ik kan hem zo snel op wetten.nl niet vinden.

    Wegens een ontsteking in m’n arm heb ik onlangs een week de bus moeten gebruiken. Voorop gesteld: ik heb alleen vriendelijk en behulpzaam personeel getroffen. Hoewel één van die mensen het ook presteerde om een vrouw met kinderwagen voorbij te rijden bij een buslhalte. Een passagier die vlak achter de chauffeur (m/v?) zat, gilde nog dat de vrouw met kinderwagen mee wilde maar de bus reed door. Ik neem niet aan dat het bewust gebeurd is en mogelijk was de bus al te ver voorbij de halte om nog fatsoenlijk te kunnen stoppen (zie mogelijk het artikel uit de wegenverkeerswet; ben dus benieuwd welk artikel) maar elegant was het niet.

    Vanmorgen een bus met chauffeur die ook de ogen niet voldoende genoeg open had want ik mocht stoppen met m’n fiets terwijl ik toch echt van rechts kwam op een gelijkwaardige kruising. Goed, ik ben laag maar als ik een chauffeur op een open stuk al kan zien, dan kan die chauffeur mij ook zien.

    Het is niet eerlijk om ze over één kam te scheren en het allemaal als hufters af te schilderen want nogmaals: de meesten heb ik ervaren als vriendelijk maar duidelijk is wel dat het ook gewoon mensen zijn die fouten kunnen maken.

    En natuurlijk heb je ook de mensen die de vertrekkende bus toch nog willen halen, wat ook niet altijd mogelijk is met de machtig strakke tijdsplanning die toch wel erg graag gevolgd moet worden.

  8. Zo te zien reageren hier allemaal potientiele chauffeurs…. goed bezig ik zou zeggen solliciteer maar…. zullen we wel zien wie dr overblijven!

  9. Ik heb laatst letterlijk met mijn fiets moeten wegduiken voor een bus om mijn leven te redden. Ongelofelijk hoe asociaal deze “chauffeur” voorrang nam terwijl hij het niet had.

  10. Of het tweemaal dezelfde chauffeur is, weet ik niet. Maar alles wordt gefilmd, dus de meelopende passagier en ook de reactie van de chauffeur na de aanrijding. We zullen zien wat hieruit komt. Wel zou ik als ik al eens eerder door een bus over mijn voet gereden was, ervoor zorgen dat dit me niet weer gebeurt. Ik kan me niet voorstellen dat ik als chauffeur bewust over iemands voet ga rijden, dit kan namelijk erg grote gevolgen hebben. Zelf probeer ik mijn werk zo klantvriendelijk mogelijk uit te voeren, maar wel binnen de wet en de gestelde regels van mijn werkgever. Maar goed met 200 chauffeurs heb je 200 manieren van werken en rijden. Voor info over stoppen buiten een halte: google bus stoppen buiten halte.

  11. @vinmei76 Ik lees op een site van Connexxion dat de chauffeurs mogen stoppen buiten de haltes mits ze zich houden aan artikel 23 en 43 van het RVV1990. Die artikelen gaan over gevaarlijke stopplaatsen (bv kruispunten) en snelwegen. Ik snap die jongen wel, die wil niet nog een half uur (of langer?) wachten.
    En vinmei76, je hebt gelijk dat elke chauffeur zijn eigen stijl heeft. Mijn eigen ervaringen zijn positief. Gezien de reacties bij dit item, maar ook bij andere items hier over het (rij)gedrag van buschauffeurs, ligt er echter nog een schone taak bij Syntus om het imago in Zwolle wat op te poetsen. Ik heb overigens een buitengewoon positieve ervaring met de klantenservice van Syntus. Ik raad criticasters dan ook aan hun klacht daar te droppen. Dan kan er wat mee worden gedaan.

  12. @vinmei76: ik heb gegoogeld maar als ik het zo bekijk staat nergens dat het niet mag. Ja op Wikipedia, maar dat is niet betrouwbaar genoeg.

    Ook in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (art. 23) staat niet dat het niet mag. Wat wel zo is, is dat je als bus binnen de bebouwde kom géén voorrang krijgt bij het wegrijden als dit buiten een halte gebeurd.

    Hoe deze ‘fabel’ dan toch in de wereld blijft? Ik denk dat de vervoerbedrijven geen risico willen dat reizigers gewond raken o.i.d. als ze een bus uitstappen anders dan bij een halte. Dat het dus een interne regel is. Waardoor de chauffeur een boete kan krijgen van zijn werkgever.

    Maar de politie hoef je niet te vrezen, mits je het overige verkeer niet hindert!

  13. ik merk vaak dat bussen voorrang nemen als ze van links komen. Het gebeurt zo automatisch dat ik soms het idee heb dat ze ook echt denken dat ze voorrang hebben. Maar volgens mij ligt het echte probleem bij de hogere geplaatste mensen van synthus. Die busschauffers moeten wel doorrijden, anders komen ze structureel te laat. Ik vind het in ieder geval steeds gevaarlijker worden. Het valt nog meer dat er alleen iemand over de voet gereden is. Zelf ben ik ook een aantal keer bijna op de stoep gevallen omdat ik afgesneden werd.

  14. Syntus is sowieso niet betrouwbaar. Ik heb geluk gehad met getuigen en telefoonopname zodat ik knetterharde bewijzen had, maar anders wordt schade door Syntus gewoon ontkent. Dat geldt niet alleen voor de chauffeur als het hem overkomt, maar ook voor de overige lagen in de organisatie.

    Ik hoop dus dat die jongen goede getuigen heeft zodat het toch op juiste manier (wat dan ook “juist” mag zijn) afgehandeld wordt.

    Maar het niet mogen stoppen lijkt mij een raar verhaal – waar andere voertuigen mogen stoppen mag een lijnbus ook stoppen, tenzij aangegeven natuurlijk.
    Kan mij wel voorstellen dat de maatschappij dit als regel stelt. Je hebt erbuiten natuurlijk geen instapplekken die aan de normen (bijv verhoging) voldoen.

  15. Respect voor de buschauffeur, dat hij hier zijn verhaal doet en openheid geeft.

    Vraag:

    Klopt de veronderstelling dat buschauffeurs steeds sneller moeten rijden om een rit binnen een gestelde tijd te halen?

  16. @ ukkeltje : volgens mij kun jij ook zo bus-chauffeur worden. “laag opgeleit” en op de politie hoef je niet te tekenen. Zegt mij genoeg. Ha ha:)

  17. Zoals hier wordt gereageerd door Bernhard ben ik nog het meeste eens .Deze grote bakken van bussen horen niet in deze krappe stad ook het centrum leent zich er niet voor.Ander steden hebben busbanen maar daar is hier in Zwolle helemaal geen ruimte voor.Er moeten veel kleinere pendelbussen komen voor het centrum

  18. Kleine bussen. Afschaffen? Hoe moet je dan van Holterbronx of Berkum naar het centrum? Overstappen op het station ofzo? Er gebeuren veel meer ongelukken met auto’s. Die ook afschaffen?

  19. Vanaf Holtenbroek of Berkum loop binnen drie kwartier naar het centrum. En wat is er mis met een fiets?

    Nee oké, natuurlijk kunnen we niet meer zonder stadsbussen, maar kleinere bussen zou wel eens een goed idee kunnen zijn.

  20. @vinmei67

    Ik kan nog altijd géén wetsartikel vinden waaruit blijk dat je met je bus alléén bij haltes mag stoppen om mensen in of uit de bus te laten.

    Het enige wat ik kan vinden in een Powerpoint van Connexxion is dit:

    Wij mogen buiten de de haltes stoppen, mits wij ons houden aan art. 23 en art. 43 van het RVV.

    En laat nou gewoon elke bestuurder zich daar aan moeten houden.

    2.9
    Stilstaan
    Artikel 23
    1 De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
    a. op een kruispunt of een overweg;
    b. op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;
    c. op een oversteekplaats of binnen een afstand van vijf meter daarvan;
    d. in een tunnel;
    e. bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering dan wel, ingeval die markering niet is aangebracht, op een afstand van minder dan 12 meter van het bord. Dit geldt niet voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van passagiers;
    f. op de rijbaan langs een busstrook en g. langs een gele doorgetrokken streep.

    2.16
    Autosnelwegen en autowegen
    Artikel 43
    1 Het is de bestuurders verboden op een autosnelweg of autoweg hun voertuig te keren of achteruit te rijden.
    2 Het is de bestuurders voorts verboden op de rijbaan van een autosnelweg of autoweg hun voertuig te laten stilstaan.
    3 Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm.
    4 Op een autosnelweg is het bestuurders van een motorvoertuig met aanhangwagen (als die combinatie langer is dan 7 meter) en van een vrachtauto verboden op een rijbaan met drie of meer rijstroken enig andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken. Het verbod geldt niet voor het geval zij moeten voorsorteren.

    Haal je misschien wat zaken door elkaar? Artikel 43 komt in de buurt van wat je beweert…. ware het niet dat dat voor de snelweg geldt.

    Ik kan nog altijd niet zeggen dat je gelijk hebt met je stelling dat bussen alleen bij haltes mensen mogen laten in-/uit-stappen.

  21. Ik moet de volgende keer beter lezen en ook de andere reacties doorlezen want ik ben nu al de zoveelste met een vergelijkbaar verhaal maar…… over dat beter lezen, ik bedoel daar mee het stuk van Connexxion wat ik heb gevonden. De regels die volgen zijn:

    De concessieverlener kan bij het gunnen van de concessie nog bepalen dat wij niet buiten de haltes mogen stilstaan.
    Vroeger was dit wel bepaald in de wet W.A.P.
    Nu te maken met het WPV2000,daar wordt er niet meer over gesproken en dienen wij ons te houden aan het RVV en het WvW

    Het lijkt er dus op dat de kennis van vinmei76 (sorry; vorig keer verkeerd geschreven) wat verouderd is.

  22. [Bericht door Ukkeltje, op 24 november 2012 om 22:11
    Ach, die chauffeurs zijn zo zo laag opgeleit, die kunnen niks.
    /quote]

    Geldt dat ook voor mensen die niet juist kunnen spellen?

  23. Ook een lijnbus mag halteren buiten een bushalte. Dit mag echter alleen buiten de bebouwde kom. Het is aan de buschauffeur om te bepalen of dit op een veilige manier kan. Deze regel bestaat omdat bushaltes buiten de bebouwde kom vaak ver uit elkaar liggen.

  24. Bij het behalen van mijn busrijbewijs (2000) is er in de theorie van onderdeel verkeer duidelijk gemaakt dat lijnbussen binnen de bebouwde kom geen passagiers buiten de halteplaatsen in- en uit laten stappen. Dit jaar hebben ik en al mijn collega’s verplichte herscholing gehad (code95), ook nu is ons allen weer verteld dat de bus niet buiten de halte mag stoppen. Code95 is MBO2 niveau, wat overigens niets zegt over de rest van de opleiding van de chauffeur en zijn mentaliteit. Overigens valt het mij op dat de slechte ervaringen met (stads)bussen een diepe en slechte indruk achterlaten, die in het geval van deze gebeurtenis weinig van doen. Buiten mijn werk ben ik natuurlijk ook automobilist, fietser, voetganger en stadsbuspassagier. Ook ik erger me aan bepaalde situaties die gebeuren, ben na mijn dienst op de fiets door een collega gesneden. Maar als ik eerst geen voorrang krijg van bijv. een Golfrijder, de volgende dag gesneden wordt door een Golfrijder en even later een Golf ver boven max. snelheid zie rijden wil dat niet zeggen dat Golfbestuurders slechte bestuurders zijn. Gisteren tijdens mijn dienst ca. 400 keer netjes voorrang verleend aan bestuurders van rechts, aan voetgangers op de zebra. Helaas ook een keer of 12 de voorrang aan rechts gemist, fietser “gesneden” op een rotonde, te laat geremd voor de zebra. Maar met een vriendelijk gebaar kom je gelukkig al heel ver, want iedereen (dus ook een buschauffeur) maakt fouten in het verkeer. Het grootste probleem is m.i. de mentaliteit van de mensen die de problemen maken en degenen die zich daar over opwinden. Laten we hopen dat het onderzoek naar het rijgedrag van de stadsbussen er komt, dan kunnen wat mij betreft eindelijk de rotte appels eruit. Bus besturen is voor een ander misschien gewoon werk, voor mij is het mijn grote passie, vandaar dat ik toch voor de derde en laatste keer reageer. Vriendelijke groeten en hopelijk tot ziens in de (stads)bus, maar kom op tijd bij de halte, want daarbuiten stop ik niet. Ik wens mijn collega en de gewonde jongeman het allerbeste toe.

  25. Helder, Vinmei76, en eens met je analyse over het rijgedrag van (bus)chauffeurs. Ik vraag me wel af waarom Connexxion zijn chauffeurs anders voorlicht dan jouw werkgever. Het is voor iedereen beter wanneer de verschillende busmaatschappijen dezelfde regels hanteren. Tot slot, vind ik het plezierig dát je hier hebt gereageerd, want dat biedt de niet-buschauffeurs onder ons een ander perspectief.

  26. Ik vind zelf dat wanneer een bus nog kan stoppen en zich dus nog op het busstation bevind die deur best even open moet kunnen, een heel ander verhaal als verkeerslichten groen geven of een bus zich niet meer in een haltegebied bevind, maar dat nee schudden en gewoon doorrijden met nu een pechgeval, maar vaak boze passagiers als gevolg is in mijn optiek pure klantonvriendelijkheid, en het valt me dan af te vragen of een chauffeur wel het juiste vak gekozen heeft. Je rijd toch immers voor die mensen…wat is dan die maximaal 30sec om die ene passagier ook nog even mee te nemen.

  27. @Stephan Ik maak regelmatig gebruik van de bus in Arnhem, maar daar hebben ze dezelfde regel op CS. Als de bus al aan het rijden is, ben je te laat. En ik snap dat prima, voor zowel Arnhem en Zwolle. Als je wel telkens nieuwe mensen laat instappen, creëer je alleen maar chaos. Het is nu gewoon duidelijk: je moet op tijd komen en anders heb je pech. Dan heeft maar één iemand pech, anders hebben velen pech. Dat wil ook niemand.

  28. Het is maar goed dat de bussen niet overal stoppen en blijven wachten op laatkomers. Nu loopt iedereen al te mekkeren dat de chauffeurs asociaal en hard rijden, ze zullen dan alleen maar harder moeten rijden om op tijd te kunnen komen. Ik vind het nogal vreemd dat iedereen wel verwacht dat die bus zelf op tijd is, maar blijkbaar word het als normaal gezien om zelf wel later te komen.

    Het is gewoon simpel, te laat is te laat. Dat geld overigens voor iedere vorm van openbaar vervoer. Ik reis ook dagelijks met de bus, maar als ik een keer de bus mis is het mijn eigen schuld en niet die van de buschauffeur.

  29. @bigge: mee eens hoor, maar als je ziet dat de bus nog tijd genoeg heeft (rijdt van busstation weg en er staan nog 4 bussen voor), dan is het wel frustrerend. Helemaal als je ziet dat anderfen ‘mooie meisjes’ wel naar binnen laten. Maar goed, that’s life;)

  30. @Ukkeltje: Ach, die chauffeurs zijn zo zo laag opgeleit, die kunnen niks. En op de politie hoef je ook niet te tekenen

    Dus wie is hier nu laag opgeleid? Leer eerst eens Nederlands voordat je hier reageert.

    Als je buschauffeur wilt worden gaat er een hele opleiding aan vooraf. Maar blijkbaar heb je helemaal geen opleiding gehad met zo’n reactie!!!

Reacties zijn gesloten.