VVV onvindbaar voor toeristen

Zwolle – Toeristen die in de stad op zoek zijn naar de plaatselijke VVV raken snel het spoor bijster. Met name de gasten die vanaf het station via de Nieuwe Havenbrug Zwolle binnenkomen worden naar de oude locatie De Hoofdwacht aan de Grote Markt verwezen. GroenLinks wil opheldering over de onjuiste verwijsbordjes. Ze vinden dat in het jaar dat de nieuwe Fundatie en Waanders in de Broeren hun deuren openden dit beter geregeld had moeten zijn, en stellen vragen aan het college.

 

GL: "Waanders en Stedelijk Museum hebben deze zomer te kampen met toeristen die pas na veel zoeken hun VVV-informatiepunt hebben kunnen vinden. Dat heeft onder meer te maken met de bewegwijzering: verwijsborden ontbreken of zijn onduidelijk. Ook de verwijzing naar de Fundatie zou te wensen overlaten." GroenLinks Zwolle was destijds tegen de sluiting van de VVV die gevestigd was centraal in de binnenstad. Een raadsmeerderheid dacht daar anders over. Ook een motie om de sluiting uit te stellen tot een alternatief goed geregeld was haalde het niet. "We vinden het belangrijk dat Zwolle gastvrij is voor bezoekers. Daar hoort een goed bereikbare en herkenbare VVV, waar mensen eenvoudig naar toe kunnen lopen, bij!"

 

De vragen voor het college:

 

1. Is het college het met GL eens dat als Zwolle zich wil profileren als een zeer gastvrije stad, de gemeente om te beginnen de meest elementaire dingen op toeristisch gebied op orde moet hebben zoals verwijsborden naar toeristische informatiepunten en topattracties in de stad?

2. Hoe is dan te verklaren dat uitgerekend dit zomerseizoen, met een onlangs geopende Fundatie en Waanders in de Broeren, de verwijzing naar de VVV-punten in het Stedelijk Museum en Waanders niet op orde is?

3. Waarom kan na een melding over dit probleem een en ander niet op stel en sprongworden verholpen? Het gaat toch om basisvoorwaarden om gasten van de stad het naar de zin te maken? Een bijkomend probleem dat wordt gesignaleerd is dat op zondag alleen het infopunt in het SMZ beschikbaar is. Een VVV-locatie op het station zou een mooie toevoeging zijn, ook al omdat veel toeristen met de trein naar Zwolle komen.

4.  Is het college bereid zijn bestuurlijke invloed aan te wenden om ook een VVV informatiepunt op het station te realiseren?

 

We verzoeken u deze vragen zo spoedig mogelijk, dus nog in de zomervakantie/in het toeristenseizoen te beantwoorden, en vooral: zo spoedig mogelijk de benodigde acties te ondernemen.

 

Patrick Rijke en Michiel van Harten

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

46 gedachten over “VVV onvindbaar voor toeristen”

  1. Goh, echt? De VVV dicht en bezoekers van Zwolle raken de weg kwijt? Lees ik het nou goed?

    Ongelofeloos. Alsof je door rood rijden niet meer bekeurt. En dan heel verbaasd gaat kijken dat iedereen doorjakkert bij de stoplichten.

    Advies: Herstel de VVV in ere, in de gehele regio IJsseldelta/Vechtdal.
    Ik heb niks persoonlijks tegen de mensen van Waanders, ze zijn ontzettend aardig en gastvrij. Maar helaas onbekwaam op het gebied van toerisme en bezienswaardigheden van onze stad.

  2. Ik heb laatst bij Waanders bij die nep VVV wezen kijken. Voor familie had ik een plattegrond van Zwolle nodig. Hadden ze niet!!! Een blond meisje ging vervolgens op internet kijken of er ergens een plattegrond te vinden was. Kon ze niet vinden!! “Er moet er ergens wel een zijn, maar ehhhhh… ik weet het niet”. De bejaarde vrouw, die ook achter de balie stond, keek gewoon weg en gaf daarmee aan het ook niet te weten.

    Eens met voorganger: de vertrouwde VVV weer terug in de hoofdwacht. Die staat gewoon nog leeg!!

  3. ze zijn ontzettend aardig en gastvrij. Maar helaas onbekwaam op het gebied van toerisme en bezienswaardigheden van onze stad.

    Maar het is de mensen van Waanders hun vak ook niet, maar hetzelfde moet helaas ook gezegd worden van de Gemeenteraad en van onze stadsmarketing, en dat is nog zeer veel erger.

  4. Dit had niemand eerder kunnen bedenken?

    Het is toch logisch als de VVV dicht gaat, en niet meteen een nieuwe opent dat mensen het dan niet kunnen vinden?

    En die bordjes… daarvoor moet je ook gewoon een planning maken, zodat het op tijd klaar is.. en goed!

    Af en toe…

    Krijg je ook salaris als je in de politiek zit bij de gemeente Zwolle?
    Zo ja, waar kan ik solliciteren?

  5. Ik zou onderscheid maken tussen elders gaan zitten én in kaart brengen welke consequenties dat met zich brengt en welke acties dat vraagt. Als je dat niet goed doet betekent dat gedoe.
    En dat betekent niet, dan je dan maar niet had moeten verkassen.
    Het lijkt mij een kleine moeite dat bewegwijzering aan te passen.
    Daarnaast een plattegrondje te maken met de VVV’s er op en die in elke winkel in de binnenstad te leggen. Vergelijkbaar met de plattegrond met parkeerplekken, die liggen ook in elke winkel.
    Er is gewoon niet goed nagedacht.

  6. Ronald en Henny mogen terecht in hun vuistje lachen. Sinds ze als vast personeel uit de Hoofdwacht moesten vertrekken krijg je dit soort toestanden. Je hebt duidelijk verschil tussen professionals en vrijwilligers die het geinig vinden toeristen de weg te wijzen. Uiteindelijk schiet onze stad erbij in.

  7. Zeer onprofessioneel om wel een stad met naam en faam te willen zijn, maar geen fatsoenlijk toeristisch infopunt…en moet het nu zo veel kosten? Zijn hier geen bekwame vrijwilligers voor te vinden?

  8. @John van Boven

    Inderdaad, er is niet goed nagedacht. En ik denk dat het o.a. aan u
    is om een einde te maken aan deze karige vertoning.

    Een groeiende stad als Zwolle heeft baat bij een VVV-kantoor met gekwalificeerd personeel en goede bewegwijzering naar toeristische hoogtepunten.

    Ieder jaar kom ik dozijnen mensen tegen rond Westenholte, het Engelse Werk, De IJsseldijk etc. Deze toeristen kijken hun ogen uit vanwege al het groen, de prachtige stukjes natuur en de bijzondere binnenstad. Met name de toeristen uit Zuid-Holland en Noord-Holland zijn oprecht verbaasd over de mogelijkheden in en rondom de stad Zwolle.

    Sinds dit jaar klagen deze toeristen dat ze de stad graag willen verkennen, maar dat en de kennis van de omgeving ontbreekt en dat er weinig materiaal op handen is. Het wordt niet gewaardeerd door toeristen.

    Het is een grote fout geweest om in de gehele regio de kantoren te sluiten, daarvoor krijgen steden als Zwolle, Dalfsen en Ommen nu de rekening gepresenteerd.

    Maar, het is nog niet te laat: Herstel de VVV in ere, de stad heeft hier zowel in economische zin als in praktische zin enorm veel baat bij.

  9. Bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen, dankzij onze regering ontkomen de Nederlandse gemeenten er niet aan. Ook Zwolle niet, toeristen brengen het broodnodige geld binnen, maarvdoor dit soort acties worden ze onze mooie stad weer uitgejaagd. Dat wordt nog wat als de echt grote klappen gaan vallen met bezuinigingen op bv. de thuiszorg. Het wordt hoog tijd dat de gemeenten tegen Den Haag zeggen: tot hier en niet verder. Want naast bezuinigingen bij de gemeenten, worden ook de inwoners van al die gemeenten keihard gepakt. Belastingverhoging hier, gemeenteheffing daar, nog even en er valt niets meer te consumeren. En dan?

  10. Deze discussie loopt op zich al langer dan deze zomer, want vorig jaar was er ook al een nieuwsitem over dat toeristen enorm moesten zoeken toen de Hoofdwacht gesloten werd.

    @Innepin:
    Ik zal het je nog erger vertellen:
    Ruime maand geleden ging ik naar het vervangende VVV-loket in de oude vestiging van Waanders. Kon ik daar niet eens een VVV-bon krijgen, want die verkochten ze niet!!!

  11. @Slakje, of een VVV goed functioneert is vooral afhankelijk van 2 zaken, weten de mensen het te vinden én kan de gevraagde informatie geleverd worden. Pleidooien om terug te gaan naar de oude stek gaan daarmee niet in op beide punten.
    Als ik verhuis en iemand vergeet een adreswijziging te sturen, waardoor hij mij niet kan vinden, ga ik echt niet terug naar mijn oude huis.
    Er moet hard gewerkt worden aan de vindbaarheid van de VVV-lokaties (meervoud, ook in Stedelijk Museum!) en aan de kwaliteit van de informatieverstrekking.
    Daar kan vandaag mee begonnen worden, lijkt me.

  12. @johnvanboven,
    inderdaad liever vandaag dan morgen, maar hoe gaat u als betrokken politicus de Gemeenteraad en B&W hiervan overtuigen?
    En wat kan de rol van de plaatstelijke ondernemers zijn? zij profiteren toch ook van een goed vindbare en aantrekkelijke binnenstad?

  13. @john van boven

    Ik zal even uw geheugen wat opfrissen.

    Basisregel nummer 1 bij het functioneren van de VVV: Zijn voldoende geïnteresseerde toeristen aanwezig in het te bezoeken toeristische gebied en omgeving? Antwoord: JA.

    Basisregel nummer 2 bij het functioneren van de VVV: Heeft de toeristische omgeving voldoende bezienswaardigheden, natuurschoon en attracties? Antwoord: JA.

    Ik heb het daarnaast over in ere herstellen van de VVV, niet over het teruggaan naar de oude locatie. De gemeente is verantwoordelijk met het veroorzaken van deze situatie (lees: de verhuizing), het zou netjes zijn als diezelfde gemeente dit nu ook oplost.

    Een mogelijke optie, want ik ben de beroerdste niet: VVV-kantoor op een duidelijke locatie, voor iedereen vindbaar. Met voldoende toeristisch materiaal/producten en gerund door personeel met de daarvoor bestemde kwalificaties.

    Dus niet in een twee prestigeprojecten waar niet toeristisch opgeleiden – met alle goede bedoelingen – stuntelend toeristen te woord staan. Het verbeteren van de vindbaarheid is slechts een begin.

  14. Hoe zo geheugen opfrissen? Nergens voor nodig.
    Volgens mij gaat het vooral over de functie van de VVV. En dan vraagt vindbaarheid en kwaliteit aandacht. Dat zijn de punten die Slakje ook noemt.
    Mijn stelling: als beide punten in de aanloop voldoende aandacht hadden gekregen, was er nauwelijks ophef geweest.

  15. Wel het miljoenenproject Oog op de Fundatie, wel een dure Rode Torenbrug, een ton voor cursus iPad voor ouderen, wel een nieuw onnodig zwembad Vrolijkheid, geld voor een cursus Nederlandse taal voor anderstaligen etc. etc.

    Geen geld voor VVV. Geen geld voor stadswachten.

    Echt te gek voor woorden…

  16. Meneer van Boven, dank voor uw reacties, goed dat u er werk van gaat maken. We kunnen elkaar wel de maat nemen hier, maar ook u kunt niet alles alleen oplossen.

  17. Ik citeer de heer van Boven maar even…..

    Volgens mij gaat het vooral over de functie van de VVV. En dan vraagt vindbaarheid en kwaliteit aandacht.

    Heb ik het goed dat de Gemeenteraad bij haar besluit om de VVV te sluiten helemaal niet heeft nagedacht over de eventuele gevolgen van sluiting voor onze bezoekers?
    Ik kan dan ook niet anders dan vaststellen dat de alternatieven van Waanders en het Stedelijk museum achteraf uit de nood geboren lapmiddelen zijn, ondanks de goede wil van de medewerkers aldaar.
    Net zoals ik als stadsgids op straat mijn groepen moet ontvangen en ter plekke staande op straat met de mensen moet afrekenen.
    De slordigheid van het laten bestaan van de inmiddels onjuiste verwijzingsbordjes is hier al genoemd.
    En zoals gebruikelijk, niemand trekt het boetekleed aan, om moedeloos van te worden.

  18. Net zoals ik als stadsgids op straat mijn groepen moet ontvangen en ter plekke staande op straat met de mensen moet afrekenen.

    Serieus?
    Het is nog erger dan ik al dacht >:(
    Graag een centrale VVV met gekwalificeerd personeel, en snel graag!

  19. @John van Boven.

    De basisfuncties van een VVV zijn heel anders dan u schetste in dit forum, vandaar mijn ‘opfrissertje’.

    Ik ben ook heel benieuwd hoe toentertijd de raadsvergadering is gegaan en welke personen/partijen voor het idee van sluiten waren.
    Want om me bij Observer aan te sluiten, ik heb het idee dat totaal niet nagedacht is over de gevolgen. Helemaal niet als Zwolle zich als gastvrij wil presenteren.

    Bij een gastvrije stad horen goede representatieve gastheren en laat dat nou net ook een van de basisfuncties van een VVV zijn: De stad/omgeving op een representatieve manier presenteren aan toeristen. Dit gebeurt op dit moment dus NIET, hoe goed de bedoelingen van de mensen van Waanders/Fundatie ook zijn.

    Maar laat ik niet alleen de negatieve punten benoemen. Ik waardeer het – dat naast GroenLinks – tenminste iemand nu opstaat en dit begint aan te kaarten.

    Met nadruk op begint, want een gastvrije stad als Zwolle moet een herkenbare plek hebben in het straatbeeld. Met gekwalificeerd personeel/assortiment.

  20. @geachte hr van Boven,
    Dank voor de infonota, uw aanwezigheid en activiteit als politicus op deze log verdient zeker navolging.

    Uit de nota licht ik de volgende geschreven conclusie als “placebo” voor de om zeep gebrachte VVV:

    De gemeente, Zwolle Marketing, RBT, Citycentrum, KHN en DOC werken samen om het gastheerschap en gastvrijheid te versterken in de stad. Een eerst voorzet daartoe is gemaakt en wordt binnenkort besproken. Daarbij wordt gedacht aan zaken als workshops, mistery buyers, kwaliteitslabels en promotie. Het moment van de waarheid is en blijft het contact tussen de ondernemer en
    de bezoeker.Daar gebeurt het

    Nou, gezien de boze en teleurgestelde reacties van onze bezoekers gebeurt het daar dus blijkbaar niet.
    We weten allemaal dat het merendeel van de ondernemers graag de hand op de knip houd, zodat het vaak zelfs nog niet mogelijk is om bijvoorbeeld kerstversiering in de binnenstad op te hangen.
    Voor mij is de nota een zeer ambtelijk schrijven die eigenlijk gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel aankondigt.
    Het management van Marketing Zwolle zou eens een dagje in Giethoorn moeten gaan kijken waar er nog steeds fysiek een mannetje bij de rondvaartsteiger staat om de bezoekers de boot in te praten.

  21. Het gaat mij er om, dat het onderwerp genuanceerder ligt dan het in dit lijntje lijkt.
    Terug naar de oude situatie ligt ook niet erg voor de hand.
    Ik ben dan ook van mening dat er hard gewerkt moet worden aan het wegwerken van de als negatief ervaren punten.
    Ik val in herhaling als ik zeg dat de vindbaarheid sterk verbeterd moet worden. Daar kan de gemeente maandag mee beginnen.
    En er moeten afspraken gemaakt worden over de kwaliteit van de dienstverlening.
    Eigenlijk is het niet echt ingewikkeld.

  22. Het kan nog simpeler.
    De gemeente moet gewoon doen wat ze heeft aangekondigd in de informatienota:
    Op strategische plaatsen zoals bij het station en andere bronpunten komen informatiepunten. Dat kan zijn in de vorm van een agentschap, informatiezuil of scherm. Verder voert het RBT gesprekken met ondernemers om de Hoofdwacht door hen te laten gebruiken als showroom of vooruitgeschoven post. Ondernemers kunnen daar op commercie?le basis hun producten en diensten aanbieden onder de conditie dat ze ook gastheer zijn voor en informatie verstrekken aan bezoekers. RBT streeft er naar om voor aanvang van het toeristenseizoen hier concrete stappen in maken.

  23. Er stond bij de uitgang van het station (tunnelzijde) toch al jaren een informatiezuil waar je zelfs een zelfgekozen route kon uitprinten?
    Waar is deze trouwens gebleven?
    Er hoeft dus niets nieuws bedacht te worden. Onvoorstelbaar dus dat het met zulke profesionals op toeristisch gebied aan het roer in Zwolle zover moest komen.
    Tijd voor een tweede ontslagronde? de dames van de VVV balie zitten al thuis met een WW uitkering.
    En wat kan de politiek nu doen met de voorstellen die Dhr van Boven hier op dit log doet?

  24. Als ik op vakantie het centrum van een vreemde stad zoek concentreer ik me gewoonlijk op de kerktorens en de borden “tourist information”
    Zo vormen in ons land de drie letters “VVV” een ijzersterk en internationaal bekend handelsmerk.
    Je bent in mijn opinie heel dom als je van dat handelsmerk dat iedere toerist kent geen gebruik maakt.
    Dat hoeft niet te resulteren in een dure winkel met veel Zwolse snuisterijen en veel personeel, maar zoals het nu gegaan is, door de VVV te sluiten en daar niets tegenover te stellen behalve wat vage beloftes in een ambtelijke nota noem ik onverantwoord gedrag.
    Het vervelende is dat ik als stadsgids en het personeel van Waanders de boze bezoekers mag aanhoren, terwijl op het men op stadhuis slechts wappert met een informatienota waarin niets daadwerkelijk geregeld lijkt.

    in een
    Het mag gratis

  25. Observer, ook ik concentreer me op torens en i-verwijzingen.
    Gelukkig heeft Zwolle de Peperbus als ijzersterke verwijzing.
    De vindbaarheid kan en moet goed geregeld zijn, zeg ik nog maar eens.

  26. Dat de fake VVV’s in het stedelijk en Waanders niet werken is wel duidelijk. Waanders wil er zelfs al vanaf, na een maand van mopperende klanten. Soms moet je niet terug willen, maar in dit geval… Waarom niet terug naar de Hoofdwacht? Het kan nog.

  27. @John van Boven.

    Als het waar is dat Waanders hier vanaf wil, dan zal het Stedelijk Museum ook snel de buik vol hebben van deze situatie. Dan heb je niet zoveel meer aan goede bewegwijzering.

    Misschien dat het tijd wordt om hier in de raad nog maar eens goed over te vergaderen.

    Ik ben opgegroeid in een wijk van Zwolle waar men de ijsbaan weg wilde hebben. Deze ijsbaan zou volgebouwd. We konden als bewoners hoog of laag springen, het zou en moest er komen, wat we ook zouden doen aan protesten etc. De nieuwbouw kwam er niet. Ik heb tijdens die situatie een heel mooi spreekwoord geleerd:

    “Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald”. Misschien ook hier van toepassing?

  28. nx maar dan helemaal nx vind je terug ,dat het verboden is voor gehandicapten ,,want die kunnen er niet komen ,,,hele slechte zaak>:(>:(ik ben WAANDERS ..EN WAANDERS KAN NIET DENKEN..en ik ben VVV.en de gehandicapten kunnen stikken ,,zoek het zelf maar uit ..en dat voor ZWOLLE …>:(

  29. Vind Waanders opeens een stuk minder mooi. Was erg enthousiast er over. Maar heb inderdaad alleen maar trappetjes gezien en geen lift. Echter de VVV zal toch op de begane grond zijn. Hopelijk is die wel toegankelijk?

  30. Even een paar punten nav de laatste posts.
    – Waanders heeft liften, elke verdieping is per lift te bereiken.
    – VVV-punt is op de begane grond. Als je binnenkomt linkaf en achteraan (bij de lift)

    Ik heb navraag gedaan: de bewegwijzering is nu in orde. De medewerkers Waanders hebben cursus gehad. Kwestie van “groeien” in functie.

  31. Oké, maar voorzover ik me herinner waren die verdiepingen wel speels ingericht. (Twee treden hoger/lager enz.) Weet niet of dat met een rolstoel te doen is. Ben de eerste dag daar geweest, maar heb daar helemaal niet op gelet.

  32. Mensen waar maak je je druk om, alsof de hele wereld rekening moet houden met gehandicapten, Waanders is voor 95 % goed te bereiken, idd de trappen niet, hoe dan ook nog steeds beter dan de peperbus. Ja als gehandicapte heb je pech, maar wees blij hoeveel er wel mogelijk is, ipv zeiken over iets waar je niet bij kan. En ja ik mag dit zeggen! Naja voor mij geen peperbus, vind ik niet erg, doe ik toch leuk wat anders… Zeur gehandicapten, het ergste volk wat er is! Wees blij dat je leeft en geniet van de simpele dingen in het leven.;) Waanders nice job!, jammer dat ik niet van lezen hou, maar ik heb nog nooit kerk beschilderingen aan een plafond van zo dichtbij gezien 😀 Dank je daarvoor! Positief denken is niet zo moeilijk…

Reacties zijn gesloten.